BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Mączka Marta
Title
Soroban - japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku
Soroban - Japanese Abacus in 21st-Century Mathematics Education
Source
Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 205-213, bibliogr. 17 poz.
Issue title
Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
Keyword
Matematyka, Edukacja, Pedagogika
Mathematics, Education, Pedagogy
Abstract
Matematyka jest jednym z najważniejszych narzędzi poznawania prawidłowości otaczającego nas świata. Od jakości edukacji matematycznej zależy, czy możliwości te będą wykorzystywane. Kluczem do sukcesu jest proces dydaktyczny maksymalnie eksploatujący potencjał ucznia oraz stymulujący jego naturalną aktywność poznawczą. Uwagi te dotyczą procesu nauczania-uczenia się matematyki na wszystkich szczeblach edukacji, a szczególną rolę mają do spełnienia w początkowym okresie pobytu dziecka w szkole. W dużej mierze od tego, w jaki sposób młody człowiek zostanie prowadzony w świat matematycznych pojęć i reguł, będzie zależała jego dalsza edukacja w tym zakresie.(fragment tekstu)

The subject of this paper is the Japanese abacus soroban. It contains shortened description of its structure and history. The paper presents the results of the research of foreign authors of the application of soroban in didactic practice. It shows the advantages coming out of its usage in mathematical education: cognitive development, improvement of numerical memory and concentration, growth of ability in the range of the application of basic arithmetic operations. Some risks coming out of the use of the abacus have not been omitted i.e., stiffening of the ways of executing the calculations or lack of inventiveness in solving problems. The paper presents the results of research of introduction of soroban for mathematical education into Polish schools. It discusses motivation of students to use this tool and the most common mistakes committed by them. It searches for the answer to what the most effective methods of teaching execution of calculations using soroban are. The text also includes the encouragement to undertake empirical research on wider scale to use soroban in Polish educational practice.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Amaiwa S., 1987: Transfer of subtraction procedures from abacus to paper and pencil computation. "The Japanese Journal of Educational Psychology", vol. 35, no. 1
  2. Amaiwa S., 2011: The ripple effects and the future prospects of abacus learning. Tryb dostępu: http://www.shuzan.jp/english/brain/brain.html. Data dostępu: 14.10.2011 r.
  3. Amaiwa S., Hatano G., 1989: Effects of abacus learning on 3rd-graders' performance in paper-and-pencil tests of calculation. "Japanese Psychological Research", vol. 31, no. 4
  4. Bernazzani D., 2005: Soroban abacus handbook. Tryb dostępu: http://www.zetatalk3.com/docs/Education/Ancient_Calculators/Abacus_Handbook_2004.pdf. Data dostępu: 10.10.2011 r.
  5. Cusick J., 2010: The Japanese soroban: A brief history and comments on its educational role. Osaka
  6. Dąbrowski M., 2007: Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. Warszawa
  7. Dąbrowski M., Wiatrak E., 2011: Umiejętności matematyczne trzecioklasistów. W: Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport OBUT 2011. Red. E. Pregler, E. Wiatrak. Warszawa
  8. Gill A., McPice L., 1996: Czego możemy nauczyć się od Japończyków? "Nowa Szkoła", nr 1
  9. Kai-chen L., 1959: How to learn Lee's abacus. Taipei
  10. Kalinowska A., 2010: Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych - między wiedzą osobistą a jej formalizacją. Kraków
  11. Kojime T., 1954: The Japanese abacus, its use and theory. Tokyo
  12. Markarian K., 2011: Soroban. The Japanese abacus. Tryb dostępu: http://www.japan21.org.uk/downloads/resources/soroban/soroban_1.pdf. Data dostępu: 10.08.2012 r.
  13. Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2009 w Polsce. Tryb dostępu: http://www.ifispan.waw.pl/pliki/pisa_2009.pdf. Data dostępu: 2.09.2012 r.
  14. Puchalska E., Semadeni Z., 1985: Liczydła planszowe. W: Nauczanie początkowe matematyki. Red. Z. Semadeni. Warszawa
  15. Sieńkowski K., 2011: Moje spotkanie z sorobanem. "Matematyka", nr 5
  16. Soroban. Useful arithmetical tool. Tryb dostępu: www.typoscriptics.de/soroban/resources/leaque-manual.pdf. Data dostępu: 10.11.2011 r.
  17. Wojnowska M., 2007: Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu