BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Hrapkiewicz Helena
Title
Uniwersytet trzeciego wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych
Third Age Universities as a Form of Education of Aged People
Source
Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 115-126, tab., bibliogr. 7 poz.
Issue title
Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
Keyword
Ludzie starsi, Proces starzenia, Integracja społeczna, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Edukacja, Styl życia, Psychologia człowieka
Elderly people, Aging process, Social integration, University of the Third Age, Education, Lifestyle, Human psychology
Note
summ.
Abstract
Z uwagi na transformację ustrojową w naszym kraju, coraz młodsze osoby przechodzą na emeryturę i przynajmniej w początkowym okresie jej trwania czują się zagubione, pełne niepokoju, nieradzące sobie w tej nowej sytuacji. Ważną więc rzeczą jest adaptacja tych osób do nowych dla nich warunków, do emerytury, do ograniczeń finansowych, do kurczącego się środowiska znajomych i przyjaciół, do częstszych dysfunkcji zdrowotnych. Adaptacja, a więc umiejętność przystosowania się do nowych warunków, często przekracza siły emerytów, szczególnie w początkowym okresie emerytury i wymaga pomocy ze strony innych osób czy instytucji. W myśl teorii psychologicznych, adaptacja może przebiegać bardzo różnie. Może polegać na wycofywaniu się z dotychczasowej aktywności albo na zmianie tej aktywności na inną. W każdym jednak przypadku człowiekowi potrzebna jest wiedza o sobie samym, o swoich możliwościach, a równocześnie o środowisku i jego właściwościach, do którego przynależy. Uczestnictwo w zajęciach UTW, konieczność koncentracji uwagi w czasie wysłuchiwania wykładu w celu zrozumienia przekazywanych treści aktywizuje intelektualnie, a podjęte zadania, systematyczność w zachowaniu, kontakty z drugim człowiekiem sprzyjają aktywizacji zarówno psychicznej, jak i fizycznej, nadając życiu sens. Aktywność osób wynikająca z przynależności do UTW pozytywnie wpływa na ich rozwój, ukierunkowuje procesy poznawcze, wzbogaca wiedzę ogólną i specjalistyczną, wzbudza chęć poznania świata, przyczynia się do nawiązywania kontaktów z podobnymi do siebie osobami, pozwala na oderwanie się jednostki od myśli depresyjnych i zobaczenie w tej aktywności celu swojego życia. (fragment tekstu)

The paper presents a general characteristics of aged people, their needs and opportunities of development. One of the needs is the necessity of mental stimulation, which can be satisfied through participation in activities offered by Third Age University. Huge growth of the number of aged people in developed countries including Poland contributes to the development of Third Age Universities not only as one of the forms of continuous education but also as a community of elderly people. The number of Third Age Universities in Poland, though not exactly known, is estimated at about 130 and is still growing. One of such institutions is the Third Age University attached to the University of Silesia. It started in the academic year 1982/83 and the current number of students is about 1800, including separate groups in Katowice, Sosnowiec and Jastrzębie with over 1100, 500 and 300 people, respectively. The students can choose from a wide offer of activities ranging from lectures, classes and seminars to trips and activities involving physical movement. In October 2007 the Third Age University attached to the University of Silesia was an organizer of an all - Poland conference "To study to be". (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bircz A., Malim T., 1995: Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa
  2. Brzezińska A., 2000: Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa
  3. Hrapkiewicz H., red., 2002: Jakość życia i jej uwarunkowania w okresie późnej dorosłości. Katowice
  4. Łukaszewski W., 1989: Szanse rozwoju osobowości. Warszawa
  5. Woźniak Z., 1997: Najstarsi z poznańskich seniorów. Jesień życia w perspektywie gerontologicznej. Poznań
  6. Zaorska Z., 1997: Dodać życia do lat. Lublin
  7. Żebrowska M., red., 1975: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu