- Author
- Brosch Anna (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Title
- Tekstowy charakter komunikacji wirtualnej a problemy edukacyjne młodzieży gimnazjalnej
Text-based Virtual Communication and Educational Problems of Youth from Junior High School - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 289-300, bibliogr. 19 poz.
- Issue title
- Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
- Keyword
- Komunikowanie, Młodzież, Elektronika, Technologie internetowe
Communication, Youth, Electronics, Internet technologies - Abstract
- Przejawem przemian komunikacyjnych jest dążenie do skrótowości, nieoficjalność, emocjonalność, a w sferze kultury popularnej - muzyka hip -hopowa i teksty graffiti. Zmianom ulega hierarchia wartości: dominujące stają się wartości utylitarne, styl życia "na luzie", bezkrytyczne przejmowanie mody, także językowej (Markowski, 2005).(fragment tekstu)
The electronic media has intensively entered into youth's daily lives becoming the main transmitter of knowledge and information, leading to new ways of communication that caused of creation of specific cyber language, which is a combination of acronyms, abbreviations and text characters that imitate emotion. Language existing in virtual communication is shorter and easier in spelling, but on the other hand, the forms of writing used by young people in communication via electronic media are often like a code than standard language, that is not necessarily clear to an outsider. (original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Barnes D., 1998: Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Przeł. J. Radzicki. Warszawa
- Bartmiński J., 2001: Język w kontekście kultury - język - dobro wspólne. W: Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin
- Cwalina W., 2001: Generacja Y - ponury mit czy obiecująca rzeczywistość. W: Internet. Fenomen społeczeństwa informacyjnego. Red. T. Zasępa, przy współpr. R. Chmury. Częstochowa
- Dobek-Ostrowska B., 2002: Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław
- Fiske J., 1999: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław
- Gajda J., 2008: Media wytworem i kreatorem współczesnej kultury - kulturowe uwarunkowania mediów. W: Pedagogika medialna. Red. B. Siemieniecki. Warszawa
- Goban-Klas T., 2002: Edukacja wobec pokolenia SMS-u. W: Media i edukacja w dobie integracji. Red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski. Poznań
- Goban-Klas T., 2005: Cywilizacja medialna. Warszawa
- Ito Mizuko, Okabe Daisuke, Matsuda Misa, eds., 2005: Personal, portable, pedestrian. Mobile phones in Japanese life. Cambridge
- Januszkiewicz F., Skrzydlewski W., 1985: Edukacyjne zastosowanie telewizji. Warszawa
- Juszczyk S., 1998: Komunikacja człowieka z mediami. Katowice
- Markowski A., 2005: Sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego za lata 2003-2004. Warszawa
- McLuhan M., 2001: Wybór tekstów. Red. E. McLuhan, F. Zingrone. Przeł. E. Różalska, J.M. Stokłosa. Poznań
- Pasztelański R., Szaniawski P., 2006: Wirtualna fala straszy dzieci w Internecie. "Życie Warszawy" z 16 marca
- Pruchniewicz P., 2006: Czarna strona Internetu. "Przegląd", nr 21
- Siemieniecki B., 2008: Media w wymiarze społecznym i indywidualnym. W: Pedagogika medialna. Red. B. Siemieniecki. Warszawa
- Siemieniecki B., red., 2008: Pedagogika medialna. Warszawa
- Szkudlarek T., 1992: Wezwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków
- Thurlow C., 2005: Generation Txt? The sociolinguistics of Young people's text-messaging. Tryb dostępu: http://www.shu.ac.uk/daol/articles/v1/n1/a3/thurlow2002003-paper.html. Data dostępu: 12.10.2005 r.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol