- Author
- Frania Monika (University of Silesia in Katowice, Sosnowiec, Poland)
- Title
- Znaczenie szkolnej edukacji medialnej w kontekście rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy
The Importance of Media Education in Schools in the Process of Building a Knowledge-Based Society - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 301-312, rys., wykr., bibliogr. 16 poz.
- Issue title
- Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
- Keyword
- Media, Edukacja, Społeczeństwo oparte na wiedzy
Media, Education, Knowledge-based society - Abstract
- Wiedza oraz dostęp do informacji stają się fundamentem funkcjonowania jednostek i grup. Uczestnicy Światowego Forum Nauki w 2003 roku w definicji społeczeństwa opartego na wiedzy podkreślili, że jest to społeczeństwo innowacyjne, uczące się przez całe życie, które tworzy narodowy system innowacyjno-produkcyjny integrowany do postaci międzynarodowych sieci przekazujących wiedzę, rozpowszechniających ją i jej zastosowania oraz zabezpieczających ją. Głównymi narzędziami takiego społeczeństwa są technologie informacyjno-komunikacyjne, które zapewniają łatwy dostęp do wiedzy, wzmacniają oraz wzbogacają ludzi kulturowo i materialnie, a taże sprzyjają budowaniu społeczeństwa (Juszczyk, 2007, s. 18).(fragment tekstu)
The article analyses the results of empirical studies and is an attempt to reflect on the need for media education in schools in the process of building a knowledge society. Opinions of school principals and young people from upper secondary schools in the Silesian Voivodship confirm the discrepancy in terms of willingness, opportunities and real implementation of media education. The search for the appropriate form of media education continues on the grounds of Polish and European education.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Braun-Gałkowska M., 2003: Dziecko w świecie mediów. "Edukacja i Dialog", nr 6. Tryb dostępu: http://www.eid.edu.pl/archiwum/2003,101/czerwiec,190/dziecko_w_swiecie_mediow,1471.html. Data dostępu: 10.10.2011 r.
- Buckingham D., 2003: Media education - literacy, learning and contemporary culture. Cambridge
- Drzewiecki P., 2010: Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Otwock-Warszawa. Tryb dostępu: http://presscafe.eu/images/MediaAktywni.pdf. Data dostępu: 10.11.2010 r.
- Goban-Klas T., 2007: Nadchodzące społeczeństwo medialne. "Chowanna", T. 2
- Grzesiak E., Janicka-Szyszko R., Steblecka M., 2005: Edukacja medialna. Gdańsk
- Izdebska J., 1996: Rodzina - dziecko - telewizja. Białystok
- Izdebska J., 2007: Dziecko w świecie mediów elektronicznych. Białystok
- Juszczyk S., 2006: Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji. W: Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji. Red. S. Juszczyk, I. Polewczyk. Toruń
- Juszczyk S., 2007: Edukacja, wiedza i umiejętności jednostki w zmieniającym się społeczeństwie. "Chowanna", T. 2
- Juszczyk S., 2008: Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w systemie zmiany społecznej. W: Media w procesie informacyjno-komunikacyjnym. Red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki. Toruń
- Krings B., 2006: The sociological perspective on the knowledge-based society: assumptions, facts and visions. "Enterprise and Work Innovation Studies", no. 2
- Lauri M.A., Borg J., Günnel T., Gillum R., 2010: Attitudes of a sample of English, Maltese and German teachers towards media education. "European Journal of Teacher Education", no. 33
- Marghescu G., 2010: The Media Culture and the Education. "Buletinul Universităţii petrol - gaze din ploieşti", vol. 1B
- Ogonowska A., 2003: Edukacja medialna - klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości. Kraków
- Potter W.J., 2005: Media literacy. Thousand Oaks-London-New Delhi
- Siemieniecki B., 2010: Wstęp do pedagogiki kognitywistycznej. Toruń
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol