BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Stankowski Adam, Stankowska Natalia
Title
Pedagogika społeczna i pedagogika specjalna wobec edukacji osób niepełnosprawnych
Social Pedagogy and Special Needs Pedagogy in the Education of Disabled Persons
Source
Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 325-333, bibliogr. 11 poz.
Issue title
Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
Keyword
Pedagogika, Społeczeństwo, Osoby niepełnosprawne, Kształcenie niepełnosprawnych
Pedagogy, Society, Disabled people, Education for disabled people
Abstract
Jeśli popatrzymy na pedagogikę jako na pewien zbiór twierdzeń teoretycznych skupiających wiedzę o procesach wychowania oraz nauczania dzieci, młodzieży i dorosłych (różne dyscypliny pedagogiczne, specjalności, specjalizacje, np. pedagogika przedszkolna, szkolna, andragogika, specjalna), które podlegają weryfikacji poprzez rozwiązania metodyczne (metodyki szczegółowe), to ograniczymy jej zakres przedmiotowy do obszaru wyznaczanego przez zainteresowania badawcze pedagogów reprezentujących różne specjalności nauk pedagogicznych. Wiemy, że da się wyłonić tyle dziedzin wychowania, ile jest sfer aktywności człowieka (wychowanie nauczające i nauczanie wychowujące). W tradycjach edukacyjnych praktyki oświatowej najczęściej jednak zakres ten obejmuje wychowanie przez: pracę, naukę, rekreację i sport, sztukę.(fragment tekstu)

The similarities and differences in the description of disabled persons reality result from the research focus of particular fields of pedagogy. They pertain most often to the scale of disability phenomena, as well as to the organization and quality of the process of the upbringing and education of children and youth. In the research of social pedagogues, we can observe a shift of focus from the disabled person to the barriers that person has to overcome and his/her living environment. The research of special needs pedagogues accentuates more the processes connected with the organization of educational experiences in the individual dimension (revalidation, rehabilitation, therapy, social rehabilitation and orthodidactics, incorporated into educational and didactic influence) and their social effects. Thus, special needs pedagogy investigates: mechanisms, phenomena, states connected with care, therapy, education and upbringing of persons deviating from norm. Both social and special needs pedagogues emphasize the importance of shaping social attitude towards disabled persons and the phenomena connected with disability, accentuating the need for directing the education process at generating the attitude of humanism, egalitarianism, democracy, cooperation, respect for human dignity, tolerance, sense of personal dignity and self-control - indispensable values in Europe today.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Dane demograficzne. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Tryb dostępu: www.niepelnosprawni.gov.pl/niepelnosprawnosc-w-liczbach-/dane-demograficzne/. Data dostępu: 5.11.2012 r.
  2. Dykcik W., 1997: Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. W: Pedagogika specjalna. Red. W. Dykcik. Poznań
  3. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. Uchwała Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 roku. Dz.U. 1997, nr 50, poz. 475
  4. Lipkowski O., 1977: Pedagogika specjalna. Zarys. Warszawa
  5. Misiewicz H., 2004: Niepełnosprawność jako problem społeczny. "Chowanna", T. 1 (22): Z zagadnień niepełnosprawności [red. A. Stankowski]
  6. Raport z wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2002. Tryb dostępu: http://www.stat.gov.pl/gus/5840_754_PLK_HTML.htm. Data dostępu: 23.08.2012 r.
  7. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, przyjęte podczas 48 sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych w dniu 20 grudnia 1993 (Rezolucja 48/96). Tryb dostępu: www.pfon.org/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=48Itemid=29. Data dostępu: 5.11.2012 r.
  8. Stankowski A., 1997: Niepełnosprawni w opinii społecznej (analiza porównawcza 1977-1997). "Auxilium Sociale - Wsparcie Społeczne", nr 3/4. Przedruk w: Pedagogika społeczna w Polsce. Między stagnacją a zaangażowaniem. Red. E. Górnikowska-Zwolak, A. Radziewicz-Winnicki, współpraca A. Czerkawski. T. 1. Katowice 1999
  9. Stankowski A., 2000: Budowanie systemu wychowania. (Tradycja i współczesność). "Auxilium Sociale - Wsparcie Społeczne", nr 2 (14)
  10. Vašek S., Stankowski A., 2006: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice
  11. Wapiennik E., Piotrowicz R., 2002: Niepełnosprawny - pełnoprawny obywatel Europy. Warszawa
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu