- Author
- Polewczyk Irena (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Title
- Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym - raport z badań
Auditory Perception in Children in Preschool - Research Report - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 361-370, tab., bibliogr. 16 poz.
- Issue title
- Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
- Keyword
- Badania naukowe, Dzieci, Pedagogika, Percepcja
Scientific research, Children, Pedagogy, Perception - Abstract
- Samo zagadnienie percepcji nie jest zagadnieniem nowym. Badania z nim związane znajdujemy w wielu dziedzinach poznania. Od samego początku w filozofii, w ramach teorii poznania - zaczynając od Arystotelesa, przez prace sceptyków, filozofię średniowieczną, ze szczególnym nasileniem w filozofii nowożytnej, w myśli Kartezjusza, z dominującą rolą w myśli Condillaca, a zwłaszcza w pracach przedstawicieli empiryzmu brytyjskiego Locke'a, Berkeleya i Hume'a, a dalej w badaniach Moore'a oraz w całej szkole fenomenologów. To tam ukształtował się kanon terminologiczny oraz główne stanowiska, od umiarkowanych po niezwykle ekscentryczne. Na późniejszym etapie w trakcie wyłaniania się i dojrzewania nauk empirycznych zagadnienia te stają się ważnym terenem badań przedstawicieli psychologii, fizjologii i pedagogiki.(fragment tekstu)
Purpose of the article is to present the phenomenon of perception in general understanding and detailed discussion of the phenomenon of auditory perception. Article presents the results of research on auditory perception in preschool children in various age groups and presents conclusions useful for the education of children in kindergarten.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Domagała A., Mirecka U., 2002: Słuch fonemowy. W kierunku kompetencji fonologicznej. "Logopedia", T. 30
- Gruba J., Polewczyk I., 2003: Wybrane zagadnienia logopedyczne. Część I: sz, ż, cz, dż. Gliwice
- Kania J.T., 2001: Szkice logopedyczne. Lublin
- Kurkowski Z., 1997: Audiogenne uwarunkowania zaburzeń mowy. "Audiofonologia", T. 10
- Kurkowski Z., 1999: Zaburzenia percepcji słuchowej u osoby z alalią motoryczną - studium przypadku. "Audiofonologia", T. 15
- Matczak A., 2003: Zarys psychologii rozwoju. Warszawa
- Maurer A., 2006: Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. Kraków
- Mnich M., 2002: Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków
- Polewczyk I., 2006: Wpływ edukacji przedszkolnej na poziom słuchu fonematycznego. V: Interakcja Edukačnej Triády Rodina - Materská Škola - Základná Škola Imperativ Doby. Red. J. Duchovičová. Nitra
- Polewcz yk I., 2007: Wychowanie słuchowe jako profilaktyka wad wymowy i trudności w czytaniu. V: Veda, Vzdelovanie, Prax. Red. E. Petlak. Nitra
- Polewczyk I., 2011: Kształtowanie percepcji słuchowej u dzieci w wieku przedszkolnym w świetle zmian w podstawie programowej. W: Edukacja (dla) dziecka - od trzylatka do sześciolatka. Red. J. Bałachowicz, Z. Zbróg. Kraków
- Rocławski B., 1985: Słuch fonemowy (fonologiczny) i fonetyczny. Synteza i analiza jednostek złożonych języka. Gdańsk
- Rocławski B., 1986: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli. Warszawa
- Rocławski B., 1991: Słuch fonemowy i fonetyczny. Gdańsk
- Styczek I., 1985: Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa
- Zimbardo Ph.G., 1999: Psychologia i życie. Red. I. Kurcz, B. Wojciszke. Przeł. E. Czerniawska et al. Warszawa
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol