- Author
- Wendreńska Iwona
- Title
- Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jako jedna z dróg wprowadzania zmian w szkolnictwie specjalnym. Założenia a wyniki badań własnych
Inner School Teachers' Training as One of the Methods of Introducing the Changes in Special Education. Assumptions Versus the Results of My Research - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 371-382, bibliogr. 9 poz.
- Issue title
- Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
- Keyword
- Organizacje uczące się, Nauczyciele, Szkolnictwo państwowe, Oświata
Learning organisations, Teachers, State education, Education system - Abstract
- Transformacja ustrojowa, społeczna i kulturowa narzucają nową optykę szkoły i jej zadań. Szkoła ma nie poprzestawać na realizacji procesów kształcenia i wychowania uczniów, lecz stopniowo stawać się "organizacją uczącą się", tzn. celową grupą społeczną, zdolną do samopoznania, zrozumienia swoich problemów, synergii i doskonalenia się. Organizacją gotową oraz umiejącą uczyć się na własnych błędach i sukcesach. Poszukującą sposobów odnowy, reorganizacji, podnoszenia jakości i efektywności pracy na drodze zespołowej refleksji, systematycznej oceny dokonań, tworzenia wizji, formułowania zasad postępowania, a także doskonalenia pracowników z myślą o dobru klienta (Senge, 1998, s. 12; Pielachowski, 2003, s. 53) - ucznia, jego rodziny i środowiska lokalnego.(fragment tekstu)
The article is the trial of presenting the inner school teachers' training as one of the ways of becoming the special school "the learning organization" and applying the idea of distant implementation of changes. There will be presented not only the assumptions of this process understood as the intentional series of meetings oriented towards the identification and satisfying personal and group needs by the mutual learning but the teachers' opinions as well regarding the process of inner school training in special schools.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Elsner D., 1999: Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli, czyli WDN... mieniący się różnorodnością. Warszawa
- Elsner D., 2005: Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania. Współpraca R. Schollaert, J. Jones, P. Van de Moortel. Warszawa
- Elsner D., Knafel K., 2000: Jak organizować Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli? Chorzów
- Hacket B., 2000: Beyond knowledge management: New ways to work and learn. The Conference Board Research Report 1262-00-RR. Tryb dostępu: http://www.providersedge.com/docs/km_articles/beyond_km_-_new_ways_to_work_and_learn.pdf. Data dostępu: 27.08.2012 r.
- Molasa-Zając M., 2003: A może WDN w szkole? "Dyrektor Szkoły", nr 1
- Pielachowski J., 2003: Sto spraw szkoły. Miniencyklopedia prawnoorganizacyjna. Poznań
- Płócińska M., Rylke H., 2002: Czas współpracy i czas zmian. Warszawa
- Senge P., 1998: Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa
- Sielatycki M., 2005: Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej. "Trendy. Uczenie w XXI wieku. Internetowy Magazyn CODN", nr 3. Tryb dostępu: www.trendy.ore.edu.pl/struktura/czytelnia/artykuly/doc/kompetencje_nauczyciela_w_unii_europejskiej.pdf. Data dostępu: październik 2010 r.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol