- Author
- Konieczna-Woźniak Renata
- Title
- Udział ludzi starszych w edukacji nieformalnej
Senior Citizens' Participation in Informal Education - Source
- Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 127-141, bibliogr. 25 poz.
- Issue title
- Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
- Keyword
- Ludzie starsi, Proces starzenia, Starzenie się społeczeństw, Relacje międzypokoleniowe, Socjologia rodziny, Rodzina, Wychowanie
Elderly people, Aging process, Ageing of the population, Intergenerational relations, Sociology of the family, Family, Parenting - Note
- summ.
- Abstract
- Nie ulega jednak wątpliwości, iż brak udziału osób starszych w edukacji wewnątrzrodzinnej może powodować zubożenie doświadczeń młodego człowieka i pomniejszać jego kapitał kulturowy. Ludzie starsi bowiem tworzą zawsze świat, którego w takim wymiarze, w jakim oni żyli, już drugi raz nie będzie. Ich odejście spowoduje nieodwracalne wyjście z niego. Zachowanie go choć w części możliwe jest jedynie w przekazie międzypokoleniowym. Tradycja, obyczaje, normy, postawy, tożsamość czy wreszcie kompetencje niezbędne do prawidłowego osobistego i społecznego funkcjonowania przekazywane są głównie w rodzinie, a ich nieformalnymi nauczycielami są nadal często babcie i dziadkowie. Świat, w którym wiruje koło narodzin i śmierci, pozwala na przekaz międzypokoleniowy, a ten jest niezwykle ważny w budowaniu kapitału społecznego każdego człowieka. (fragment tekstu)
Life these days provokes in an adult person a necessity of incessant learning. To an adult specificity, the most corresponding is an informal education, natural, or a nonformal one. However, it does not mean that an adult citizen cannot participate in a formal system, on the contrary, there is a wide access to such systems nowadays. Senior citizens, who are usually no longer professionally active, are nowadays in a similar life situation. Everyday challenges provoke them to learn continuously. The problem of senior citizens' education can be also analyzed from a different perspective, in which elderly people become informal teachers for the others. The question is whether, nowadays, a senior citizen can still play such a role? Moreover, is it possible that emoving elderly people from the role they have had so far in the cross-generation communication, and putting them in the margin, with a simultaneous stimulation to create only the intra-generational ties, causes the risk of generating the "old age subculture"? The answers to the above and other questions are given in this paper, which is enriched by empirical illustration obtained on the basis of the research carried out by the author. (original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Aleksander T., 1996: Cele, kierunki i funkcje edukacji dorosłych. W: Wprowadzenie do andragogiki. Red. T. Wujek. Warszawa
- Brzezińska A., Wiliński P., 1998: Wspomaganie rozwoju człowieka. "Rocznik Andragogiczny" 1995/1996
- Co zawdzięczamy swoim babciom i dziadkom? - Raport, styczeń 2001, CBOS
- Czerniawska O., 2003: Permanentna edukacja jako zadanie starości w XXI wieku. "Edukacja Dorosłych", nr 2
- Demetrio D., 1998: Zabawa na tle życia. Zabawa autobiograficzna w edukacji dorosłych. Tłum. A. Skolimowska. Kraków
- Demetrio D., 2000: Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Przekł. A. Skolimowska. Kraków
- Demetrio D., 2006: Edukacja dorosłych. W: Pedagogika. T. 3. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Red. B. Śliwerski. Gdańsk
- Doniec R., 2006: Społeczno-kulturowe uwarunkowania socjalizacji w środowisku rodzinnym w kontekście przemian rodziny w Polsce. W: Terapeutyczne i praktyczne aspekty edukacji kulturalnej oraz oświaty dorosłych. Red. T. Aleksander. Kraków
- Dzięgielewska M., 2006: Człowiek stary a rodzina. W: B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska: Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa
- Harwas-Napierała B., 2003: Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców. W: Rodzina a rozwój człowieka dorosłego. Red. B. Harwas-Napierała. Poznań
- Kargul J., 2001: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej. Wrocław
- Leszczyńska-Rejchert A., 2005: Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości. Olsztyn
- Malewski M., 1998: Andragogika - dyscyplina bez przedmiotu badań. "Rocznik Andragogiczny" 1995/1996
- Malewski M., 2000: Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", nr 1 (9)
- Malewski M., 2002: Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki. W: Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Red. E. Malewska, B. Śliwerski. Kraków
- Małecka B., 1992: Dziadowanie jako problem starości. W: Refleksje nad starością - aspekty społeczne, edukacyjne i etyczne. Red. M. Dzięgielewska. Łódź
- Mead M., 1978: Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Przeł. J. Hołówka. Warszawa
- Neczaj-Świderska R., 2004: Uczenie się jako jedno z życiowych wyzwań współczesnego człowieka. "E-mentor", nr 5
- Niewiadomski Ch., 2002: Narracja i kształcenie. W: Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Red. E. Dubas, O. Czerniawska. Warszawa
- Niezabitowski M., 2007: Ludzie starsi w perspektywie socjologicznej. Problemy uczestnictwa społecznego. Katowice
- Non-formal education. In: The encyclopedia of informal education. Dostępne w Internecie: http://www.infed.org/biblio/b-nonfor.htm [data dostępu: 17.07.2009]
- Rostowska T., 1991: Rozwojowe aspekty transmisji międzypokoleniowej w rodzinie. W: Stan i przeobrażenia współczesnych rodzin polskich. Red. Z. Tyszka. Poznań
- Synak B., 1999: Ludzie starzy. W: Encyklopedia socjologii. T. 2. Warszawa
- Tokarz B., red., 2005: Stop dyskryminacji ze względu na wiek. Warszawa
- Tyszka Z., 2002: Rodzina we współczesnym świecie. Poznań
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol