BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kempa Grażyna
Title
Problemy edukacyjne seniorów z Górnego Śląska na tle poczucia sensu życia w społeczeństwie wiedzy
Educational Problems of Seniors from Upper Silesia Against the Sense of Life in the Knowledge-Based Society
Source
Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 415-428, bibliogr. 25 poz.
Issue title
Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
Keyword
Ludzie starsi, Emeryci, Styl życia, Jakość życia, Jakość życia w planie regionalnym
Elderly people, Pensioners, Lifestyle, Quality of life, Quality of life in regional plan
Country
Górny Śląsk
Upper Silesia
Abstract
Obecne warunki życia w Polsce niestety są ponad siły emerytów. Dlatego ich funkcjonowanie w codziennej rzeczywistości wymaga pomocy ze strony innych osób oraz instytucji oświatowych. Aktywność tychże będzie skuteczna, jeśli sami zainteresowani uświadomią sobie taką potrzebę, a społeczeństwo "młodych" pozna problemy nurtujące seniorów. Jeśli tak się nie stanie, to nastąpi całkowita ekskluzja osób zasłużonych dla rozwoju Polski po II wojnie światowej. W tym miejscu nadmienię także, że do grona osób starszych należą dziś osoby, które zostały najbardziej skrzywdzone przez okupanta, bo stało się to w ich okresie młodszoszkolnym, a więc w fazie rozwojowej bardzo istotnej dla kształtowania osobowości jednostki.(fragment tekstu)

The main issue raised in this article is the problems of elderly persons from Upper Silesia. The author presents them in the context of the meaning of life of seniors in the knowledge-based society. Then, she analyses and evaluates it in the light of the output of gerontology and psychology of an adult. The results of her empirical research suggest the need for education of people in the middle age to prepare them for old age. Then, according to Grażyna Kempa, the next generation of seniors will be aware of their own needs in live actively engaged in education.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Educational Problems of Seniors from Upper Silesia Against the Sense of Life in the Knowledge-Based Society Badura-Madej W., 1999: Podstawowe pojęcia teorii kryzysu i interwencji kryzysowej. W: Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Red. W. Badura-Madej. Katowice
  2. Bauman T., 1995: O możliwości zastosowania jakościowych metod w badaniach pedagogicznych. W: Zasady badań pedagogicznych. Red. T. Pilch. Warszawa
  3. Bochenek A., Bromley D.B., Rosset E., Leszczyńska-Rejchert A., 2006: Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości. Olsztyn
  4. Brzezińska A.J., Hejmanowski S., 2005: Okres późnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Red. A.J. Brzezińska. Gdańsk
  5. Brzezińska A.J., red., 2005: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk
  6. Dzięgielewska M., 2000: Człowiek dorosły wobec wyzwań codzienności. Edukacja dorosłych. Teoria i praktyka w okresie przemian. Lublin
  7. Frankl V.E., 1984: Homo patiens. Przeł. R. Czernecki, J. Morawski. Wyd. 3. Warszawa
  8. Głaz S., 1998: Sens życia. Kraków
  9. Halicki J., 2000: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompensacyjnej. Studium historyczno-porównawcze. Białystok
  10. Kempa G., 2011: Kształcenie nauczycieli szkolnictwa ogólnokształcącego na Górnym Śląsku w latach 1865-1976. Katowice
  11. Kubacka-Jasiecka D., Budyń K., red., 2005: Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcie i możliwości. Toruń
  12. Mirski A., 2011: Rozwój w wieku senioralnym z perspektywy life-span development. W: Egzystencjalne problemy człowieka w okresie starzenia się. Red. Y. Karandashev, T. Senko. Mysłowice
  13. Orzechowska G., 1999: Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn
  14. Pachociński R., 1997: Metody ilościowe i jakościowe w badaniach oświatowych. "Edukacja", nr 3
  15. Peale N.V., 1995: Moc pozytywnego myślenia. Warszawa 1995
  16. Pietrasiński Z., 1990: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa 1990
  17. Pilch T., 1995: Zasady badań pedagogicznych. Wyd. 2 popr. i rozszerz. Warszawa 1998
  18. Straś-Romanowska M., 2000: Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa 2000
  19. Susułowska M., 1989: Psychologia starzenia się i starości. Warszawa
  20. Szabelka G., 2001: Miłość - źródło poczucia sensu życia. W: Sens życia - sens wychowania. Red. A.M. Tchorzewski, P. Zwierzchowski. Bydgoszcz
  21. Szatur-Jaworska B., 2000: Ludzie starzy i starość w polityce społecznej. Warszawa
  22. Szczurkiewicz P., 2005: Pomoc psychologiczna w kryzysie psychicznym - spojrzenie z perspektywy logoterapii. W: Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcie i możliwości. Red. D. Kubacka-Jasiecka, K. Budyń. Toruń
  23. Świątkiewicz W., 1999: Rodzina górnicza górnośląskim symbolem? "Śląsk", nr 11
  24. Tobiasz-Adamczyk B., red., 2009: Przemoc wobec osób starszych. Kraków
  25. Trafiałek E., 2003: Polska starość w dobie przemian. Katowice
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu