BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sulik Monika
Title
Jesień życia kobiety - aspekty edukacyjne
The Autumn of Woman's Life - Educational Aspects
Source
Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 143-154, bibliogr. 22 poz.
Issue title
Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
Keyword
Ludzie starsi, Proces starzenia, Integracja społeczna, Kobieta, Edukacja, Styl życia
Elderly people, Aging process, Social integration, Woman, Education, Lifestyle
Note
summ.
Abstract
Celem podjętej przeze mnie refleksji jest ukazanie jesieni życia kobiety w świetle aspektów edukacyjnych, które zamierzam ukazać z dwóch różnych perspektyw: z perspektywy edukacyjnej jesieni oraz jesiennej edukacji. Pierwsza z wyróżnionych perspektyw - edukacyjna jesień - jest próbą ukazania okresu jesieni życia jako czasu odkrywania swoich nowych możliwości oraz potencjału rozwojowego przez kobiety, w różnych obszarach oswojonej lub nieoswojonej przez nie codzienności. Pragnę jednak zaznaczyć, że przez obszary oswojonej codzienności rozumiem te pola działalności kobiet oraz role społeczne, w których realizują się one od dłuższego czasu, natomiast obszary codzienności nieoswojonej będą związane z podjęciem ról bądź zadań, które wiążą się dla kobiet z poznawaniem nowych, dotąd nieznanych obszarów, przełamaniem pewnych swych ograniczeń oraz nabywaniem nowych kompetencji. Zatem jak seniorki opisują siebie i swój rozwój w różnych przestrzeniach swojego życia? Obszar szeroko rozumianej edukacji, nauki, kultury, sztuki, pracy i rodziny to najważniejsze płaszczyzny rozwoju, które chciałabym objąć swoją analizą. Każdy z wspomnianych obszarów chciałabym ukazać oczyma realizujących się w nich kobiet w trzecim wieku. Z drugiej zaś perspektywy - jesiennej edukacji - zamierzam ukazać wartości edukacyjne zawarte we wspomnieniach kobiet w trzecim wieku. W tym miejscu pragnę również zwrócić uwagę na fakt, iż sposób przeżywania przez owe kobiety swego starzenia się i starości także ma ogromne znaczenie w wymiarze edukacyjnym, staje się wręcz edukacyjnym przesłaniem dla młodszych pokoleń, ale również dla rówieśników. (fragment tekstu)

In the article the autumn of one's life of the woman was portrayed in the light of educational aspects, presented from two different perspectives: the educational autumn and the autumn education. The first perspective is portraying the old age as the time of discovering new possibilities and the developmental potential by women in different areas everyday lives, with the second prospect presented educational value included in memories of women stayed in the third age. In the article were portrayed educational inspirations connected with the topic. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bartosz B., Zierkiewicz E., 2005: Starość w narracjach kobiet młodych i starszych. W: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie. Red. E. Zierkiewicz, przy współudziale A. Łysak. Wrocław
  2. Bereżecka M., Redzisz M., 2005: Kalendarz 2006. "Wysokie Obcasy" [dodatek do "Gazety Wyborczej"], 26.11
  3. Dodziuk A., 2005: Staruszka czyli kto? "Wysokie Obcasy" [dodatek do "Gazety Wyborczej"], 23.04
  4. Frontczak D., 2006: Stulatkowie. "Wysokie Obcasy" [dodatek do "Gazety Wyborczej"], 30.09
  5. Giedrojć A., Czerniawska J., Miller W., Czech G., 2005: Aktywność starszych kobiet w sferze osobistej i sferze społecznej. W: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie. Red. E. Zierkiewicz, przy współudziale A. Łysak. Warszawa
  6. Iwanciw E., 2007: Emeryci kują słówka. "Gazeta Wyborcza", 2.02
  7. Małecka B., 2000: Przestrzeń edukacyjna w życiu ludzi starszych (refleksje teoretyczne i doświadczenia empiryczne). W: Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Red. M. Dzięgielewska. Łódź
  8. Pietrasiński Z., 1990: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa
  9. Piotrowski J., 1973: Miejsce człowieka starego w rodzinie i społeczeństwie. Warszawa
  10. Redzisz M., 2007: Babcia, idź na całość. "Wysokie Obcasy" [dodatek do "Gazety Wyborczej"], 20.01
  11. Rudzka Z., 2006: Kto się boi starości? "Pani", nr 7
  12. Sokolińska J., Dąbrowska R., 2006: Polska babcia. "Wysokie Obcasy" [dodatek do "Gazety Wyborczej"], 21.10
  13. Sulik M., 2005: Historia życia jako "żyjąca" historia w świetle biografii osób w jesieni życia. W: Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Red. A. Fabiś. Sosnowiec
  14. Susułowska M., 1989: Psychologia starzenia się i starości. Warszawa
  15. Tokarz B., red., 2003: Atlas złotego wieku. Warszawa
  16. Tokarz B., red., 2006: Łączymy pokolenia. Warszawa
  17. Wnuk W., 2005: Portrety kobiety starszej na przykładzie słuchaczek Uniwersytetu Trzeciego Wieku we Wrocławiu. W: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie. Red. E. Zierkiewicz, przy współudziale A. Łysak. Wrocław
  18. Wujek T., red., 1992: Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Warszawa
  19. Zierkiewicz E., 2005: Na co komu stara kobieta w kolorowym piśmie? Strategie wykluczania i strategie (przymuszonego?) uobecniania starszych kobiet w prasie kobiecej. W: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie. Red. E. Zierkiewicz, przy współudziale A. Łysak. Wrocław
  20. Zierkiewicz E., red., przy współudziale Łysak A., 2005: Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie. Wrocław
  21. Zierkiewicz E., Łysak A., red., 2006: Trzeci wiek drugiej płci. Starsze kobiety jako podmiot aktywności społecznej i kulturowej. Wrocław
  22. Zych A.A., 1999: Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej. Katowice
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu