- Author
- Kempa Grażyna
- Title
- Społeczno-edukacyjne problemy czasu wolnego seniorek na tle własnego życia na Górnym Śląsku i współczesnych zmian cywilizacyjnych
Socio-educational Problems of Free Time of Female Seniors in Respect to Their Own Lifes in the Upper Silesia and Contemporary Civilization Changes - Source
- Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 155-171, bibliogr. 37 poz.
- Issue title
- Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
- Keyword
- Ludzie starsi, Proces starzenia, Kobieta, Sytuacja społeczno-ekonomiczna kobiet, Czas wolny
Elderly people, Aging process, Woman, Socio-economic situation of women, Leisure time - Note
- summ.
- Country
- Górny Śląsk
Upper Silesia - Abstract
- Pragnąc głębiej rozpoznać i wyjaśnić tą istotną kwestię, jaką jest: realizowanie się w czasie wolnym osób w późnej dorosłości, przeprowadziłam badania empiryczne z udziałem 15 seniorek w wieku między 65. a 75. rokiem życia. I tak, środowisko lokalne badanych kobiet to średniej wielkości miasto na Górnym Śląsku. Środowisko, w którym od pokoleń głównym miejscem zatrudnienia ludności są dwie kopalnie węgla kamiennego. Należy podkreślić, że placówki kulturalno-oświatowe znajdujące się na tym terenie mogą zaspokoić różnorodne, a w tym wyższe potrzeby ludności w każdym wieku. W mieście są też ogródki działkowe i znaczne połacie zieleni. A więc, badane seniorki mają możliwość dokształcania się, rozwijania osobistych zainteresowań kulturalnych i wypoczywania na łonie natury. Dodam jeszcze, że o doborze kobiet do badań naukowych zadecydowały wyłącznie argumenty merytoryczne; nie miała większego znaczenia liczba badanych ani ich sposób doboru (P i lch, 1995). Chodziło jedynie o szczere oraz głębsze wypowiedzi respondentek na podany temat. (fragment tekstu)
The article rises the quality of life in the free time of the Upper silesia female seniors in respect to theirs biographies and contemporary civilization changes. The author analyses and judges from of activities they attend taking into consideration the last gerontology acientific achievements and prospects of the seniors lifes. The scientist also suggest free time activities for those of analysed who does not take advantage of psychophysical opportunities. (original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bromley D.B., 1969: Psychologia starzenia się. Tłum. Z. Zakrzewska. Warszawa
- Buszko J., 1989: Historia Polski. Warszawa
- Dubas E., 1997/1998: Biograficzność w oświacie dorosłych - wybrane stanowiska. "Rocznik Andragogiczny"
- Gore I., 1980: Wiek a aktywność życiowa. Tłum. H. Wasylkiewicz. Warszawa
- Horbowski J., 2000: Edukacja kulturalna jako system działań społeczno-wychowawczych. Rzeszów
- Juszczyk S., 2000: Człowiek w świecie elektronicznym - szanse i zagrożenia (o problemach tworzącego się społeczeństwa informatycznego). Katowice
- Kamiński A., 1969: Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza. Wrocław-Warszawa-Kraków
- Kamiński A., 1980a: Aktywność jako wzbogacanie żywotności osób starszych. W: Encyklopedia seniora. Red. I. Borsowa. Warszawa
- Kamiński A., 1980b: Czas wolny osób starszych. W: Encyklopedia seniora. Red. I. Borsowa. Warszawa
- Karney J.E., 1999: Pedagogiczne aspekty kresu życia człowieka. "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 2
- Kawczyńska-Butrym Z., 2001: Rodzina - zdrowie - choroba. Koncepcje i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego. Lublin
- Kempa G., 1996: Edukacja dziewcząt i kobiet śląskich (od końca XIX wieku do wybuchu II wojny światowej). Katowice
- Kempa G., 1997: Aktywność wychowawcza polskiego ruchu śpiewaczego na Górnym Śląsku w latach 1848-1939. Katowice
- Kempa G., 2001: Uwarunkowania szans życiowych polskich kobiet na Górnym Śląsku w latach 1848-1939. Katowice
- Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., red., 2000: Czas wolny w różnych jego aspektach. Wrocław
- Lachowska B., 1998: Dzieci osób owdowiałych. Lublin
- Orzechowska G., 1999: Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn
- Pater A., 2002: Telenowela jako naturalne środowisko współczesnego kopciuszka. W: Edukacyjne konteksty kultury popularnej. Red. W. Jakubowski, E. Zierkiewicz. Kraków
- Pele E.V., 1995: Moc pozytywnego myślenia. Przekł. M. Umińska. Warszawa
- Pietrasiński Z., 1990: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa
- Pilch T., 1995: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa
- Puchalska B.M., 1980: Starość jako faza rozwoju człowieka. W: Encyklopedia seniora. Red. I. Borsowa. Warszawa
- Schneider B., King A., 1992: Pierwsza rewolucja globalna. Raport Klubu Rzymskiego. Warszawa
- Sękowski T., 1994: Pomoc psychologiczna i możliwości adaptacyjne człowieka. Lublin
- Straś-Romanowska M., 2000: Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa
- Seligman M.E.P., 1993: Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie. Przeł. A. Jankowski. Poznań
- Susułowska M., 1989: Psychologia starzenia się i starości. Warszawa
- Synak B., red., 2000: Ludzie starzy w warunkach transformacji ustrojowej. Gdańsk
- Szewczuk W., 1965: Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa
- Świątkiewicz W., 1999: Rodzina górnicza górnośląskim symbolem? "Śląsk", nr 11
- Titkow A., Duch-Krzysztoszek D., Budrowska B., 2004: Nieodpłatna praca kobiet: mity, realia, perspektywy. Warszawa
- Toczek-Werner S., 2000: Stan wiedzy i jej percepcja jako istotny warunek rekreacyjnego zachowania się człowieka. W: Czas wolny w różnych jego aspektach. Red. J. Kędzior, M. Wawrzak-Chodaczek. Wrocław
- Umierający chrześcijanin, 1999. "Na Temat", wrzesień
- Wiśniewska-Roszkowska K., 1981: Druga i trzecia młodość kobiety. Warszawa
- Wiśniewska-Roszkowska K., 1986: Nowe życie po sześćdziesiątce. Wrocław
- Wojciechowski K., red., 1986: Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź
- Zych A.A., 1999: Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej. Katowice
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol