- Author
- Kuchcińska Maria
- Title
- Edukacja przeciw marginalizacji seniorów
Education Against Senior Marginalization - Source
- Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 173-186, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
- Issue title
- Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
- Keyword
- Ludzie starsi, Proces starzenia, Integracja społeczna, Wykluczenie społeczne, Wykluczenie finansowe, Edukacja
Elderly people, Aging process, Social integration, Social exclusion, Financial exclusion, Education - Note
- summ.
- Abstract
- Niniejszy tekst powstał z podzielania opinii o istnieniu grożących i dokonujących się wykluczeń oraz autowykluczeń seniorów z życia społecznego; ze sprzeciwu wobec odbierania seniorowi szansy na pełnię życia i z ambiwalencji wobec rezygnacji z tej szansy przez samego seniora; z nadziei, że edukacja może powstrzymać spychanie/schodzenie seniorów na margines, a żaden wiek edukowanego/edukującego się nie stanowi w sferze poznawczej bariery dla wywoływania rozwojowych zmian w nabywaniu i w optymalnym wykorzystywaniu możliwości uczestnictwa w życiu społecznym (jednostek i grup) oraz bariery dla przeciwstawiania się stagnacji czy regresowi tych możliwości. (fragment tekstu)
Senior marginalization (pushing/going into the margin of attention, presence, importance) is the result of the conflict against the background of dissimilarities (e.g. needs, viewpoints, actions) of different age groups. The necessity to struggle is experienced by the very groups only in case of the realization of contradictory events. Earlier - in the phase of conflict revelation - there exists a possibility of a non-antagonist solution of the situation. Readiness and ability to relieve the pressure in a compromise way may constitute a resultative goal of educational influences. The tasks ahead of the conflict "sides" learning/taught a compromise, actions of those teaching ones and conditions of their influences are outlined in the main part of the paper, which, in the light of the cognitive teaching theory, is to show a potential of education in opposition to marginalization (in the case of a senior at the level of his/her helplessness towards it). (original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Brzezińska A.I., Hejmanowski S., 2005: Okres późnej dorosłości. Jak rozpoznawać ryzyko i jak pomagać? W: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Red. A.I. Brzezińska. Gdańsk
- Gnitecki J., 1996: Metodologiczne problemy pedagogiki prakseologiczne. Zielona Góra
- Kawula S., 2006: Pedagogika społeczna wobec zjawiska marginalizacji i normalizacji. W: Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Red. K. Białobrzeska, S. Kawula. Toruń
- Kotlarska-Michalska A., 2005: Przyczyny i skutki marginalizacji w Polsce. W: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Red. K. Marzec-Holka przy współpracy H. Guzy-Steinke, A. Rut kowsk iej. Bydgoszcz
- Kwieciński Z., 1995: Socjopatologia edukacji. Olecko
- Pszczołowski T., 1978: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk
- Szarfenberg R., 2005: Od trzech elementarnych strategii badawczych do programu badań wykluczenia społecznego. W: Wykluczenie społeczne. Red. L. Frąckiewicz. Katowice
- Szewczuk W., 1961: Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa
- Synak B., 2000: Pozycja społeczna ludzi starych w warunkach zmian ustrojowych i cywilizacyjno-kulturowych. W: Ludzie starzy w warunkach transformacji ustrojowej. Red. B. Synak. Gdańsk
- Trafiałek E., 2003: Polska starość w dobie przemian. Katowice
- Witkowski L., 2005: O paradoksach marginalizacji. Dwadzieścia dwa przejawy zmiany statusu marginesu w społeczeństwie i w naukach społecznych. W: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Red. K. Marzec-Holka przy współpracy H. Guzy-Steinke, A. Rutkowskiej. Bydgoszcz
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol