BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Halicki Jerzy
Title
Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów
Education of the Elderly as a Way of Improving Their Quality of Life
Source
Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 203-212, bibliogr. 11 poz.
Issue title
Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
Keyword
Ludzie starsi, Proces starzenia, Integracja społeczna, Edukacja, Jakość życia, Styl życia
Elderly people, Aging process, Social integration, Education, Quality of life, Lifestyle
Note
summ.
Abstract
Wzrastająca liczba ludzi starszych z wyższymi niż dawniej oczekiwaniami "dobrego życia" w społeczeństwie oraz działania polityczne zmierzające ku redukcji wydatków publicznych prowadzą do coraz większego zainteresowania mierzeniem o jakości życia ludzi starszych. Polityka społeczna koncentruje się na utrzymaniu zdolności seniorów w zakresie mobilności, niezależności, aktywnego wkładu do funkcjonowania społeczeństwa i efektywną odpowiedzią na wyzwania wobec ludzi w starszym wieku - w konsekwencji dodawaniem jakości życia do lat. Wskazuje to na odejście od poprzedniego modelu wieku starszego, z akcentowaną chorobą i niesprawnością ku pozytywnemu spojrzeniu na starość będącą naturalną składową przestrzeni całego życia. Zmiany te powodują zainteresowanie pomyślnym starzeniem się, widzianym z wielowymiarowej perspektywy i mającym na uwadze utrzymanie kontroli nad własnym życiem, kompetencji poznawczych i możliwości adaptacyjnych. Krótko mówiąc, dąży się do tego, aby utrzymać niezależność ludzi starszych tak długo, jak to tylko możliwe. Niezależność jest tu rozumiana dwojako. Po pierwsze, jako samodzielne funkcjonowanie w sensie fizycznym. Brak zapotrzebowania na pomoc przy wykonywaniu codziennych czynności i opiekę pielęgnacyjną. Tego rodzaju zależności osoby starsze obawiają się najbardziej. Jednak nawet człowiek w pełni sprawny fizycznie i psychicznie może stać się zależny ze względu na nieporadność w funkcjonowaniu społecznym. W życiu codziennym stosuje się obecnie coraz więcej rozwiązań technicznych, które sprawiają trudność osobom starszym. Nie ułatwia też życia seniorom natłok rozmaitych informacji, z których muszą oni wybrać te, które są najistotniejsze z ich punktu widzenia. Często muszą szukać potrzebnych sobie informacji. I wówczas powstaje problem: "jak to zrobić". To bardzo utrudnia codzienne życie. Niemożliwa jest zmiana rzeczywistości, cofnięcie jej o parę dekad po to, aby osoby starsze czuły się pewniej, bezpieczniej. Konieczne jest więc zmienianie samego siebie, swojej wiedzy, umiejętności i postaw. A więc dalsza edukacja. (fragment tekstu)

In developed societies we observe progressively longer life span. Alongside with this phenomenon the question of the quality of such a prolonged life becomes an issue. The aim of this article is to indicate the needs of the elderly and the challenges which such needs place before education. Thus the article discusses S. Timmermann's typology of educational activities based on H. McClusky's concept of needs. Further on also proposals of evaluating the quality of life of the elderly are presented, based on biographical research. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Czerniawska O., 2000: Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź
  2. Halicka M., Halicki J., 2002: Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych. W: Polska starość. Red. B. Synak. Gdańsk, s. 189-218
  3. Halicki J., 2000: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Studium historyczno-porównawcze. Białystok
  4. Lawton P.M., 1997: Measures of quality of life and subjective well-being. "Generations" Vol. 21, nr 1, s. 45-50
  5. Liddle J., McKenna K., 2000: Quality of life: An overview of issues for use in occupational therapy outcome measurement. "Australian Occupational Therapy Journal", Vol. 47, s. 7-85
  6. McClusky H.Y., 1963: Course of the adult life span. W: Psychology of adults. Ed. W.C. Hallenbeck. Chicago
  7. McClusky H.Y., 1971: Education: Background paper for 1971 White House conference on aging. Washington
  8. Schroots J.J.F., 1995: Muster, die verbinden - Fraktale Formen der Autobiographien im Alter. In: Alterwerden in einer alternden Gesellschaft. Hrsg. W. Mader. Opladen, s. 37-52
  9. Timmermann S., 1985: Liflong learning for self-sufficiency. A theme and strategy for the 1980s. "Convergence" Vol. 18, s. 28-37
  10. Veenhoven R., 2000: The four qualities of life. Ordering concepts and measures of good life. "Journal of Happiness Studies", Vol. 1, s. 1-39
  11. WHOQOL Group [The World Health Organization quality of life assessment] 1995: Position paper from the World Health Organization. "Social Science and Medicine", Vol. 41, s. 1403-1409
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu