BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Majewska-Kafarowska Agnieszka
Title
Edukacja (seniorów?) w procesie rewalidacji społecznej starzejącego się społeczeństwa
Senior Education in the Process of Social Revalidation of the Aging Society
Source
Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 213-224, bibliogr. 32 poz.
Issue title
Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
Keyword
Ludzie starsi, Proces starzenia, Proces starzenia się ludności, Starzenie się społeczeństw, Edukacja, Styl życia
Elderly people, Aging process, Process of people ageing, Ageing of the population, Education, Lifestyle
Note
summ.
Abstract
Co oznacza być starym w Polsce i jaka najczęściej jest polska starość? Jaka jest specyfika starości jako kolejnej fazy życia, wynikającej z poprzednich i czy polska rzeczywistość, zwykła codzienność dają szansę realizowania starości w jej barwach ciepłych i nasyconych, czy raczej zimnych i mdłych? Jakie są tego uwarunkowania i jaką rolę może odegrać edukacja w procesie redefinicji starości oraz statusu starości w dobie starzenia się polskiego społeczeństwa, zanurzonego w specyficzny dla płynnej nowoczesności kult młodości przy jednoczesnych objawach gerontofobii?1 Odpowiedzi na powyższe pytania są jednocześnie apelem o uznanie za priorytetowe postulatów wychowania i przygotowania do starości polskiego nieodwracalnie starzejącego się społeczeństwa, o co dobitnie monitował m.in. Aleksander Kamiński, pisząc iż poprawne wychowanie to najlepszy sposób godzenia człowieka ze starością, sposób na aprobowanie starości, a także sposób na to, by postrzegać starość jako okres życia pełny uroku. (fragment tekstu)

The author focuses her deliberations around the problem of growing old with respect to both an individual and Polish society as a whole. She ponders over the specificity of old age in the individual and social dimensions. In the individual dimension, she depicts the differences between men and women related to life expectancy. She also differentiates between positive and pathological old age trying to find the reasons for both. In response to the above, she calls for the necessary upbringing and preparation for old age not only in the case of current elders but also in the case of elders-to-be. This necessity is justified on the grounds of low life quality in the third age as well as a distinctly low status of old age noticeable in the culture and society. The author believes that education is the right method of social revalidation in the case of both an aging society and an aging individual as well as the right tool serving to bring up and prepare people to be old. Education, as she puts it, addressed to current elders and elders-to-be, but also education about old age, which is supposed to help people become familiar with and understand the unique situation and needs of third-age persons. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Battersby D., 1985: Education in later life. What does it mean. "Convengerce". Vol. 18, nr 1-2
  2. Beauvoir S., 2003: Druga płeć. Przekł. G. Mycielska, M. Leśniewska. Warszawa
  3. Fuszara M., red., 2002: Kobiety w Polsce na przełomie wieków. Nowy kontrakt płci? Warszawa
  4. Gromkowska A., 2002, Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje. Poznań
  5. Halik J., red., 2002: Starzy ludzie w Polsce. Społeczne i zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa. Warszawa
  6. Jan Paweł II, 1999: List do osób w podeszłym wieku. Watykan
  7. Kamiński A., 1978: Studia i szkice pedagogiczne. Warszawa
  8. Kołodziej W., 2006: Bio-psycho-społeczne funkcjonowanie osób starszych a społeczne stereotypy i uprzedzenia dotyczące starzenia się i starości. W: Wybrane problemy osób starszych. Red. A. Nowicka. Kraków
  9. Nowicka A., red., 2006: Wybrane problemy osób starszych. Kraków
  10. Orzechowska G., 1999: Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn
  11. Orzechowska G., 2003: Uniwersytet III wieku miejscem kontynuacji i wyznaczania działań na rzecz środowiska społecznego . "Edukacja Dorosłych", nr 2
  12. Pakuła M., red., 2007: Postawy osób starszych wobec edukacji. Studium teoretyczno-diagnostyczne. Lublin
  13. Pankowska D., 2003: Wychowanie a role płciowe. Gdańsk 2003
  14. Pietrasiński Z., 1990: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa
  15. Rocznik statystyczny, 2001. Warszawa
  16. Rocznik statystyczny, 2002. Warszawa
  17. Rocznik statystyczny, 2003. Warszawa
  18. Rocznik statystyczny, 2004. Warszawa
  19. Rocznik statystyczny, 2005. Warszawa
  20. Rocznik statystyczny, 2006. Warszawa
  21. Siemieńska R., red., 1997: Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu i podręcznikach szkolnych. Warszawa
  22. Susułowska M., 1985: Uniwersytet Trzeciego Wieku jako forma uczenia się ludzi starszych. "Oświata Dorosłych", nr 6
  23. Susułowska M., 1989: Psychologia starzenia się i starości. Warszawa
  24. Synak B., red., 1988: Postępy gerontologii. Warszawa
  25. Synak B., red., 2002: Polska starość. Gdańsk
  26. Szarota Z., 2004: Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków
  27. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006: Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa
  28. Szwarc H., 1988: Uniwersytety trzeciego wieku. W: Postępy gerontologii. Red. B. Synak. Warszawa
  29. Szwarc H., 1990: Działalność uniwersytetów trzeciego wieku i innych organizacji gerontologicznych na rzecz opieki i pomocy społecznej ludziom starym. "Praca Socjalna", nr 3-4
  30. Tokarz B., red., współpraca Tokarz J., wprowadzenie Szatur-Jaworska B., 2005: Co wiemy o dyskryminacji ze względu na wiek? Głos ekspertów doświadczenia osób starszych. Warszawa
  31. United Nations, 2002: World population ageing 1950-2050. New York
  32. Zych A., 1995: Człowiek wobec starości. Warszawa
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu