- Author
- Leszczyńska-Rejchert Anna
- Title
- Geragogika jako subdyscyplina pedagogiczna - założenia i formy realizacji
Geragogy as a Pedagogic Subdiscipline - Assumptions and Forms of Realization - Source
- Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 225-233, tab., bibliogr. 9 poz.
- Issue title
- Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
- Keyword
- Ludzie starsi, Edukacja, Pedagogika, Nauki społeczne
Elderly people, Education, Pedagogy, Social sciences - Note
- summ.
- Abstract
- Obecnie akceptowany jest pogląd, iż nauki pedagogiczne nie odnoszą swojego przedmiotu zainteresowań jedynie do grupy dzieci i młodzieży. Wyraża się to m.in. poprzez podejmowanie starań o rozwój andragogi- ki, czyli pedagogiki dorosłych. Niestety, brakuje konkretnych działań na rzecz rozwoju geragogiki, określanej inaczej pedagogiką ludzi starszych czy pedagogiką starości. Niektórzy uważają, iż nie ma takiej potrzeby, gdyż problematyką osób starszych zajmuje się właśnie andragogika. Jednak takie stanowisko nie wydaje się w pełni uzasadnione, jeśli uwzględni się fakt, iż starość to specyficzna faza życia człowieka, pełna sytuacji trudnych (jak zmiana roli zawodowej, śmierć partnera życiowego, obniżająca się sprawność fizyczna lub psychiczna, ograniczenie dochodów), wy- magająca dostosowywania się do nowych warunków psychofizycznych, kulturowych, sytuacyjnych itd. Jaki jest zatem przedmiot zainteresowań geragogiki? Jakie są jej główne założenia? W jaki sposób można geragogikę realizować w praktyce? Te pytania będą wyznaczały tok wypowiedzi. Przy czym geragogika zostanie przedstawiona w autorskiej interpretacji autorki artykułu. (fragment tekstu)
Nowadays a view is accepted, that pedagogy doesn't relate its subject to children and to young people only. It is expressed as making efforts to develop an andragogy, so called "pedagogy of adults". Unfortunately there is no common concrete activity for development of geragogy, called as a "pedagogy of old people" or "pedagogy of an old age". Some people claim that there is no such a need to develop this branch of knowledge because issues of old people are a subject of andragogy. But such a position isn't fully proved, if we take into account a fact that the old age is a special phase of man's life, fulfilled with difficult situations: e.g. loss of work, death of life's partner, decrease of physical or psychological efficiency and it requires adapting to the new psychophysical and cultural circumstances etc. So, the question is: what is the main subject of geragogy? What are its main assumptions? In what way geragogy can be realized in practice? These questions describe the content of this article in which the author's original views on geragogy has been presented. (original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Aleksander T., 2003: Andragogika. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. Warszawa
- Czerniawska O., 1996: Edukacja osób "trzeciego wieku". W: Wprowadzenie do andragogiki. Red. T. Wujek. Warszawa
- Dubas E., 2002: Rozwój ku dojrzałości (w kontekście autobiograficznych refleksji studentów pedagogiki o specjalności oświata dorosłych). W: Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Red. E. Dubas, O. Czerniawska. Warszawa
- Halicki J., 2000: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Studium historyczno-porównawcze. Białystok
- Leszczynska-Rejchert A., 2005: Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości. Olsztyn
- Pietrasiński Z., 1992: Rozwój ludzi dorosłych. W: Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Red. T. Wujek. Warszawa
- Szarota Z., 1997: Kształcenie gerontologiczne - diagnoza stanu aktualnego. W: Wybrane problemy opieki i wychowania. Red. Z. Brańka. Kraków
- Tokaj A., 2000: U progu starości (studium socjopedagogiczne). Poznań
- Wnuk W., 2001: Refleksje nad rozwojem człowieka w późnej dorosłości. W: Dyskursy młodych andragogów. Red. J. Kargul. Zielona Góra
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol