BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Chabior Agata
Title
Społeczny wymiar kształcenia gerontologicznego - aspekt teoretyczno-praktyczny
Social Dimension of Gerantologic Education
Source
Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 235-246, bibliogr. 12 poz.
Issue title
Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
Keyword
Ludzie starsi, Proces starzenia, Starzenie się społeczeństw, Edukacja, Pedagogika, Nauki społeczne, Programy studiów
Elderly people, Aging process, Ageing of the population, Education, Pedagogy, Social sciences, Higher education curriculum
Note
summ.
Abstract
Zjawiska demograficzne (w pierwszej kolejności) pokazują, że wydłuża się ludzkie życie, żyjemy dłużej w starości, przy czym ta ostatnia zaczyna dotyczyć coraz częściej ludzi lepiej wykształconych, zdrowych, z rozbudzonymi aspiracjami i pomysłami na życie. W zderzeniu z tą grupą, ciągle jeszcze zbyt często, pozostaje szeroko rozumiane społeczeństwo, czy raczej społeczność lokalna, która właściwe nie ma wiele do zaoferowania osobom starszym, bo te formy aktywności, które realizuje, dyktowane są częściej nawykowym myśleniem o staruszkach niż znajomością rzeczy i diagnozą rzeczywistości społecznej. Liczne badania potwierdzają to, że populacja ludzi starszych ulega ciągłym zmianom, że jest coraz bardziej sprawna, nie można jednak zapominać o tym, że obok tych sprawnych osób żyją także ci mniej sprawni, wymagający pomocy ze strony środowiska, a istniejące liczne czynniki ryzyka uzależniające osoby starsze od opiekunów czynią ich głównym podmiotem działań pracowników socjalnych. Wydaje się więc, że w kształceniu gerontologicznym, po uwzględnieniu zmian, o których wcześniej była mowa, należy wyznaczyć zasadnicze kierunki nauczania i kształcenia gerontologicznego. Wydaje się, że powinno ono być kształceniem do opieki nad chorym człowiekiem starym i życzliwego wspomagania rodziny w tej opiece. Kształceniem do aktywności wszystkich tych osób starszych, które chcą się realizować na płaszczyznach pozarodzinnych. Kształceniem do aktywizacji seniorów i ich obecności w środowisku lokalnym, nie tylko jako pełnoprawnych uczestników lokalnych form działania, ale także jako kreatorów tych zmian. Wreszcie kształceniem do wolnych wyborów samych seniorów jako głównych kreatorów swojego życia i miejsca w rodzinie i społeczeństwie. (fragment tekstu)

Nowadays a view is accepted, that pedagogy doesn't relate its subject to children and to young people only. It is expressed as making efforts to develop an andragogy, so called "pedagogy of adults". Unfortunately there is no common concrete activity for development of geragogy, called as a "pedagogy of old people" or "pedagogy of an old age". Some people claim that there is no such a need to develop this branch of knowledge because issues of old people are a subject of andragogy. But such a position isn't fully proved, if we take into account a fact that the old age is a special phase of man's life, fulfilled with difficult situations: e.g. loss of work, death of life's partner, decrease of physical or psychological efficiency and it requires adapting to the new psychophysical and cultural circumstances etc. So, the question is: what is the main subject of geragogy? What are its main assumptions? In what way geragogy can be realized in practice? These questions describe the content of this article in which the author's original views on geragogy has been presented. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Brągiel J., Kurcz A., 2002: Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej. Opole
  2. Chabior A., 2000: Edukacja gerontologiczna - założenia i praktyka, prezentacja badań i działań własnych. W: Gerontologia. Red. O. Czerniawska, E. Woźnicka. Łódź
  3. Frieske K.W., 1999: Marginalność społeczna. W: Encyklopedia socjologii. Red. W. Kwaśniewicz. Warszawa
  4. Kluzowa K., Slany K., 2004: Obraz polskiej starości w świetle wyników Narodowego Spisu Powszechnego 2002. W: Seniorzy w społeczeństwie XXI wieku. Red. M. Krobicki, Z. Szarota. Kraków
  5. Marczewski M., 2006: "Z upływem lat oswajamy się z myślą o zmierzchu" (duszpasterstwo ludzi starszych). W: Starość. Red. T. Kamiński. Warszawa
  6. Skibińska E.M., 2006: Mikroświaty kobiet, relacje autobiograficzne. Warszawa
  7. Szatur-Jaworska B., 2005: Dyskryminacja ludzi starszych ze względu na wiek w obszarze pomocy społecznej. W: Co wiemy o dyskryminacji ze względu na wiek? Głos ekspertów. Głos ekspertów, doświadczenia osób starszych. Red. B. Tokarz, współpraca J. Tokarz, wprowadzenie B. Szatur-Jaworska. Warszawa
  8. Tokarz B., 2005: Postawy wobec starości i ludzi starszych. W: Co wiemy o dyskryminacji ze względu na wiek? Głos ekspertów. Głos ekspertów, doświadczenia osób starszych. Red. B. Tokarz, współpraca J. Tokarz, wprowadzenie B. Szatur-Jaworska. Warszawa
  9. Trafiałek E., 2000: Gerontologia społeczna w dydaktyce i poszukiwaniach badawczych. W: Gerontologia. Red. O. Czerniawska, E. Woźnicka. Łódź
  10. Trafiałek E., 2003: Polska starość w dobie przemian. Katowice
  11. Trafiałek E., 2006: Starzenie i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Kielce
  12. Zych A.A., 1995: Człowiek wobec starości. Warszawa
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu