- Author
- Frania Monika (University of Silesia in Katowice, Sosnowiec, Poland)
- Title
- Medialne place zabaw i agory - między miejscem a przestrzenią edukacyjnych oddziaływań
Playgrounds and Agoras of the (New) Media - Between the Place and a Space of Educational Interactions
Mediale Spielplätze und Agoras - zwischen dem Ort und Raum der Bildungseinwirkungen - Source
- Chowanna, 2019, T. 1(52), s. 71-82, bibliogr. 21 poz.
- Keyword
- Cyberprzestrzeń, Internet, Edukacja
Cyberspace, Internet, Education - Abstract
- Człowiek to jednostka społeczna, która od początku swego istnienia jest związana z miejscem - czy to kontekst miejsca narodzin, przebywania grupy odniesienia czy przemieszczania się z miejsca na miejsce, dążenia do miejsca czy ucieczki z miejsca. Pojęcie to - istniejące na styku dwóch innych, czyli czasu i przestrzeni - było bardzo istotne dla społecznych struktur grup pierwotnych, lecz ważne jest także dla współczesnego człowieka, mimo iż zmianie uległa perspektywa postrzegania miejsca w oczach dzisiejszych ludzi1. Maria Mendel pisze: "Miejsce zawsze jest znaczące. »Wszystko« ma bowiem miejsce. Gdzieś toczą się wydarzenia, gdzieś układają się sensy, za których pośrednictwem pojmujemy rzeczywistość, a w niej siebie, z mniej lub bardziej klarownym, lecz zawsze obecnym poczuciem związku z miejscem"2. Bohdan Jałowiecki podkreśla: "Miejsce jest wyjątkowe, ponieważ często wytwarza się tam specyficzna kultura, która z kolei ugruntowuje wyjątkowość miejsca"3.(fragment tekstu)
The article is a reflection on the new media, particularly the Internet, as a specific perspective for the development of today's individuals. What the author mainly considers is whether the media may thought about in the context of such terms as the place and space. Additionally, she raises the issues of cyberspace, online and offline worlds, the media that create the images of places, and locative media. She presents trends in online education, collaborative communities of mutual learning, participation culture, and co-creation of Web-based content and space are presented. The author tries to relate these issues to the practice of pedagogical interactions.(original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Cichocki S. et al.: "A jednak offline": doniesienia z jakościowych badań nad hybrydyzacją samorzutnej aktywności poznawczej. "Studia Edukacyjne" 2016, nr 41.
- Dąbrowski T.J.: Rola mediów w kształtowaniu wizerunku. "Marketing i Rynek" 2013, nr 9.
- Dymnicka M.: Od miejsca do nie-miejsca. "Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica" 2011, nr 36.
- Frania M.: Narracja transmedialna i gry alternatywnej rzeczywistości. "Kogntywistyka i Media w Edukacji" 2014, nr 1.
- Frania M.: Nowe media, technologie i trendy w edukacji. W kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017.
- Goban-Klas T.: Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005.
- Hall E.T.: Ukryty wymiar. Przeł. T. Hołówka. Warszawa: War-szawskie Towarzystwo Literackie Muza, 2003.
- Jałowiecki B.: Miejsce, przestrzeń, obszar. "Przegląd Socjologiczny" 2011, nr 2-3 (60).
- Jędryczkowski J.: Dziecko w świecie multimediów - szanse i zagroże-nia. W: Technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie kształcenia. Red. J. Jędryczkowski. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2011.
- Juszczyk S.: Pedagogiczne refleksje na temat postmediów i kultury wizualnej. W: Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji. Red. D. Siemieniecka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.
- Levinson P.: Nowe nowe media. Przeł. M. Zawadzka. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.
- Marti P., Serrano-Estrada L., Nolasco-Cirugeda A.: Using Locative Social Media and Urban Cartographies to Identify and Locate Successful Urban Plazas. "Cities" 2017, no. 64.
- Mączkowska A.: Locus educandi. Wokół problematyki miejsca w re-fleksji pedagogicznej. W: Pedagogika miejsca. Red. M. Mendel. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Naukowej TWP, 2006.
- Mendel M.: Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. W: Pedagogika miejsca. Red. M. Mendel. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Naukowej TWP, 2006.
- Nacher A.: Geomedia - między mediami a lokalizcją. W: Kulturowe kody technologii cyfrowych. Red. P. Celiński. Lublin: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji, 2011.
- Ogonowska A.: Twórcze metafory medialne. Kraków: Universitas, 2010.
- Pyżalski J.: Życie młodych ludzi online i offline - co wiemy po15 latach badań? [wideo]. 6.10.2017. https://www.youtube.com/ watch?v=31QBEFsgRm4 [4.03.2018].
- Samborska I.: Przestrzeń i miejsce w kreowaniu tożsamości dziecka. [2017]. http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2014/referaty_2014_10/ samborska.pdf [7.03.2018].
- Sang-Hee Kweon, Kyung-Ho Hwang, Do-Hyun Jo: Time and Space Perception on Media Platforms. "Proceedings of the Media Ecology Association" 2011, vol. 12.
- Zwiernik J.: Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa. W: Miejsce, przestrzeń, krajobraz: edukacyjne znaki. Red. T. Sadoń-Osowiecka. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015.
- Zwierzchowski P.: Przestrzeń i miejsce jako kategorie wyjaśniające relacje: dziecko - rodzina - szkoła. [1995]. http://repozytorium.ukw. edu.pl/bitstream/handle/item/1461/Piotr Zwierzchowski Przestrzen i miejsce jako kategorie wyjasnia jace relacje dziecko rodzina szkola.pdf?sequence=1 [15.03.2018].
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.52.06