BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sztuka Mariusz (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Title
Lecha Witkowskiego Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury - esej recenzencki pro domo sua*
Lech Witkowski's Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury - a pro domo sua Review Essay
Angewandte Geisteswissenschaften. Virtuosität, Leidenschaften, Einweihungen. Soziale Berufe versus Kulturökologie von Lech Witkowski - Rezensionsessay pro domo sua
Source
Chowanna, 2019, T. 1(52), s. 85-106, bibliogr. 36 poz.
Keyword
Nauki humanistyczne, Resocjalizacja, Dualny system kształcenia
Humanistic sciences, Resocialization, Dual education system
Abstract
Ukazanie się najnowszej książki Lecha Witkowskiego1 ś miało m ożna uznać za wydarzenie wykraczające swą rangą poza granice jednej dyscypliny. Zwrócił na to uwagę wydawca tej publikacji, zdają się to też potwierdzać pierwsze reakcje przedstawicieli bardzo odmiennych obszarów wiedzy. Dotychczasowi recenzenci i komentatorzy książki reprezentują dziedziny teorii wychowania, literatury oraz ekologii2. Niniejszy tekst niech będzie próbą dołączenia głosu - być może najsłabszego, jeśli rzecz mierzyć formalnymi kwalifikacjami autora do podejmowania wątków ogólnohumanistycznych - korekcyjnie zorientowanych nauk o wychowaniu, którym nie powinna być obca troska o praktykę nasyconą "wrażliwością etyczną, wyobraźnią teoretyczną i odpowiedzialnością społeczną"(fragment tekstu)

The text attempts to assess the benefits that may arise from the content of the latest book by Lech Witkowski for both the theory and practice of correctional rehabilitation. Paradoxically, the most valuable insights can be found in those parts of Humanistyka stosowana (The Applied Humanities) where correctional issues are not directly discussed. Thus, the article focuses on the category of duality and the promising prospect of its employment in an analysis of correctional realities. Another important theme is the way in which the issue of subjectivity is viewed in the field of correctional theory. Separate attention has been given to another thread of Witkowski's work, which refers to "founding discourses" of Polish pedagogy in the context of current challenges. Altogether, these problem areas could serve as a basis for seriously approached correctional theory and practice.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ambrozik W.: Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2016.
  2. Bonta J., Andrews D.A.: The Psychology of Criminal Conduct. New York: Routledge, 2017.
  3. Brown S.: Leczenie alkoholików. Rozwojowy model powrotu do zdrowia. Tłum. E. Woydyłło. Wyd. 2. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1992.
  4. Cywiński B.: Rodowody niepokornych. Warszawa: PWN, 2010.
  5. Czapów C., Jedlewski S.: Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa: PWN, 1971.
  6. Czapska J.: Dialog głuchych? Nadzieje i wyzwania związane z budowaniem bezpiecznego miasta. W: Bezpieczne miasto. W poszukiwaniu wiedzy przydatnej praktykom. Red. J. Czapska, P. Mączyński, K. Struzińska. Kraków: Wydawnictwo JAK, 2017.
  7. Janion M.: Nie straszyć obciętym uchem. W: Eadem: Odnawianie znaczeń. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1980.
  8. Janion M.: Wielkie przesądy racjonalisty. W: Eadem: Odnawianie znaczeń. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1980.
  9. Kaliszewska M.: Bliżej Heleny Radlińskiej i myślenia o kulturze. (Szkic o książce L. Witkowskiego, "Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu, wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce", Of. Wyd. Impuls, Kraków 2014). "Studia z Teorii Wychowania" 2015, nr 2 (11).
  10. Kaliszewska M.: Profesje społeczne versus ekologia kultury. "Ekologia" 2018, nr 3 (87).
  11. Korecki J.: Penitencjarna przygoda, czyli subiektywny obraz polskiego więziennictwa II połowy XX wieku. Jastrzębie Zdrój: Wydawnictwo Black Unicorn, 2013.
  12. Maliszewski K.: Grawitacja teorii. Czytając "Niewidzialne środowisko" Lecha Witkowskiego. "Studia z Teorii Wychowania" 2015, nr 2 (11).
  13. Marynowicz-Hetka E.: W stronę pedagogiki kompletnej Radlińskiej - studium recenzyjne trzech wymiarów analizy. "Studia z Teorii Wychowania" 2015, nr 2 (11).
  14. Mencwel A.: Etos lewicy. Esej o narodzinach kulturalizmu polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009.
  15. Michalski Ł.: Rewers czyli jak Lecha Witkowskiego czyta(łaby) Helena Radlińska. "Studia z Teorii Wychowania" 2015, nr 2 (11).
  16. Müldner-Nieckowski P.: O dwoistości i ekologii kultury. "Pisarze. pl" 2018, nr 18. http://pisarze.pl/index.php/recenzje/15348-rekomen dacje-ksiazkowe-z-biesiady-literackiej-spp-14.html [3.11.2018].
  17. Najwyższa Izba Kontroli: Informacja o wynikach kontroli. Re-adaptacja społeczna skazanych na wieloletnie kary pozbawienia wolności. https://www.nik.gov.pl/plik/id,9730,vp,12100.pdf [15.11.2018].
  18. Pasikowski S.: Tropizm w "niewidzialnym środowisku" pedagogiki oraz kierunki "melioracji" świadomości metodologicznej dyscypliny. Kilka uwag na kanwie odczytań Heleny Radlińskiej przez Lecha Witkowskiego. "Studia z Teorii Wychowania" 2015, nr 2 (11).
  19. Rembierz M.: Krytyczna ekologia umysłu i dwoistość (w) edukacji. Batesonowskie tropy, reinterpretacje i dylematy w sprzężeniu zwrotnym. W: Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce. Red. M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski. Warszawa: Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, 2016.
  20. Stępniak P.: Wymiar sprawiedliwości i praca socjalna w krajach Europy Zachodniej. Poznań: Polski Dom Wydawniczy "Ławica", 1998.
  21. Sztuka M.: Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
  22. Sztuka M.: Los. Grzech. Tajemnica. Przysłonięty dyskurs resocjalizacji. W: Resocjalizacja wobec tajemnicy zła. Red. K. Biel, M. Sztuka. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.
  23. Sztuka M.: Współczesność resocjalizacyjna: zdemoralizowana czy zadiaforyzowana? W: Demoralizacja, resocjalizacja i readaptacja. Aktualne problemy, wyzwania i możliwości. Red. M. Kowalczyk, M. Szykut. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2016.
  24. Śliwerski B.: Humanistyka - po coś, czyli recenzja rozprawy Lecha Witkowskiego na ekranie krytycznego myślenia. "Studia z Teorii Wychowania" 2018, nr 1 (22).
  25. Śliwerski B.: O zakresie i sposobie odczytania dzieł Heleny Radlińskiej przez Lecha Witkowskiego jako współczesnego filozofa edukacji. "Pedagogika Społeczna" 2015, nr 1 (55).
  26. Śliwerski B.: Posłowie do naukowej debaty nad sporem i (auto-)afirmacją książki Lecha Witkowskiego. "Studia z Teorii Wychowania" 2015, nr 2 (11).
  27. Walicki A.: O inteligencji, liberalizmach i o Rosji. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2007.
  28. Witkowski L.: Chytrość zła: między deficytem i uwiedzeniem. W: Idem: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. T. 1. Wyd. 2. popr. i zm. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 2007.
  29. Witkowski L.: Dwoistość w pedagogice Bogdana Suchodolskiego (z aneksem o Sergiuszu Hessenie). Toruń: Wydawnictwo WIT-GRAF, 2001.
  30. Witkowski L.: Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury. Kraków-Dąbrowa Górnicza: Oficyna Wydawnicza "Impuls"-Wyższa Szkoła Biznesu, 2018.
  31. Witkowski L.: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia umysłu, idei i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014.
  32. Witkowski L.: Podmiot jako humanistyczne wyzwanie dla pedagogiki (przeciw skrajnym podmiotowcom). W: Odmiany myślenia o edukacji. Praca zbiorowa. Red. J. Rutkowiak. Kraków: Impuls, 1995.
  33. Witkowski L.: Praca socjalna i profesjonalizm pedagogiczny. O zarządzaniu humanistycznym: między filozofią edukacji i pedagogiką społeczną. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych, 2010.
  34. Witkowski L.: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Kraków: Impuls, 2013.
  35. Witkowski L.: W stronę humanistyki stosowanej. W: "Bliżej ludzi" - programem dla nauk społecznych? Red. P. Sałustowicz, S. Kalinowski, B. Goryńska-Bittner. Bielefeld: Societas Pars Mundi Publishing, 2018.
  36. Zamble E., Porporino F.J.: Coping, Imprisonment, and Rehabilitation: Some Data and Their Implications. "Criminal Justice and Behavior" 1990, vol. 1 (17).
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.52.07
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu