- Author
- Oelszlaeger-Kosturek Beata (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Title
- Pytania i stwierdzenia uczniów klas I-III szkoły podstawowej jako przejaw ich wiedzy oraz postaw prozdrowotnych i proekologicznych (nowe konteksty odczytywania znaczeń wypowiedzi uczniów i rola tych wypowiedzi w procesie edukacyjnym)
Questions and Statements of Students in Grades 1-3 as Manifestations of Their Pro-health And Pro-ecological Knowledge and Attitudes (New Contexts for Reading the Meanings of Students' Utterances and Their Role in the Educational Process)
Fragen und Aussagen der Lernenden der Grundschulklassen 1 bis 3 als Manifestationen ihres Wissens und ihrer gesundheitsfördernden und umweltbewussten Haltungen (neue Zusammenhänge beim Entschlüsseln der Bedeutung der Schüleraussagen und die Rolle dieser Aussagen im Bildungsprozess) - Source
- Chowanna, 2019, T. 1(52), s. 161-180, bibliogr. 27 poz.
- Keyword
- Edukacja, Nauczanie, Wiedza, Dzieci szkolne
Education, Teaching, Knowledge, School children - Abstract
- Przedmiotem rozważań w artykule są uczniowskie spontaniczne wypowiedzenia pytajne i stwierdzające, które stanowią niezamierzony rezultat działań edukacyjnych. Z każdym z obu rodzajów wypowiedzeń, które można nazwać "odpadami informacyjnymi"4, nauczyciel może wiązać nadzieje na odkrycie oraz właściwą diagnozę poziomu wiedzy i rodzajów postaw dzieci, lepsze ich poznawanie oraz wykorzystywanie nowej wiedzy (o zasobie wiedzy i postawach dzieci) do celów procesu edukacyjnego - kształcenia i wychowania.(fragment tekstu)
The text presents a new approach to students' spontaneous questions and statements which emerge during educational classes in grades 1-3 of primary education. Attention is paid to the value of these utterances for the education process - they are viewed as important sources of information for the teacher about students' pro-health and pro-ecological knowledge and attitudes. The author proposes a method of reading and interpreting the meanings of students' questions and statements and the possibilities of using them in the educational process, as presented on the basis of selected examples.(original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Ajdukiewicz K.: Zdania pytajne. W: Idem: Język i poznanie. [T.] 1: Wybór pism z lat 1920-1939. Wyd. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
- Chodkowska E.M.: Indywidualizacja w kształceniu przyrodniczym na etapie wczesnoszkolnym - cele, możliwości, realizacja. W: Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela. Red. E. Skrzetuska. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011.
- Cybulska N.: Świadomość zdrowotna uczniów klas VI a zintegrowana edukacja zdrowotna. W: Integracja nauczania i wychowania. Red. F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk. Szczecin: ZAPOL, 2007.
- Danielewiczowa M.: Krzyżowanie się punktów widzenia jako kategoria organizująca znaczenie leksykalne (na przykładzie czasowników epistemicznych). W: Punkt widzenia w języku i kulturze. Red. J. Bart- miński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nycz. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004.
- Dąbrówka A., Geller E., Turczyn R.: Słownik synonimów. Warszawa: Świat Książki, 1997.
- Frączek Z.: Kształtowanie świadomości wartości zdrowia jako zadanie współczesnej edukacji. W: Edukacja jutra. XIV Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Red. K. Denek, T. Koszczyc, W. Wiesner. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, 2008. Grzegorczykowa R.: Punkt widzenia nadawcy w znaczeniach leksemów. W: Punkt widzenia w języku i kulturze. Red. J. Bartmiński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nyc z. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004.
- Ingarden R.: O języku i jego roli w nauce. W: Idem: Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1972.
- Ingarden R.: O sądzie kategorycznym i jego roli w poznaniu. W: Idem: Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1972.
- John-Borys M.: Koncepcja zdrowia i choroby u dorastających. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002.
- Kapica G., Kapica M.: Zdrowie i jego zagrożenie w świadomości młodszych uczniów. W: Szkoła wobec problemów wychowania zdrowotnego w dobie globalizacji. Red. W. Kojs, współudział U. Morszczyńska. Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, 2001.
- Kojs W.: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1994.
- Kolarzyk E.: Promocja zdrowia. W: Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka. Red. E. Kolarzyk. Kraków Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000.
- Kulik R.: Jak kształtować postawy ekologiczne. Katowice: "Śląsk" Wydawnictwo Naukowe, 2001.
- Muszyński Z.: Punkt widzenia a relatywizm. W: Punkt widzenia w języku i kulturze. Red. J. Barm iński, S. Niebrzydowska- -Bartmińska, R. Nycz. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004.
- Oelszlaeger B.: Rola samorzutnych wypowiedzi uczniów, pozornie "nie na temat" w kształceniu zintegrowanym. W: Edukacja jutra. XIII Tatrzańskie Seminarium Naukowe. T. 2. Red. K. Zatoń, T. Koszczyc, M. Sołtysik. Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego- Wrocławskie Towarzystwo Naukowe - Wydawnictwo, 2007.
- Oelszlaeger B.: Zmiana stopnia pewności podmiotu względem posiadanych i odbieranych w toku kształcenia informacji (wybrane aspekty analizy samorzutnych pytań i stwierdzeń uczniów klas młodszych). "Chowanna" 2009, [tom jubileuszowy: Modalne aspekty treści kształcenia].
- Oelszlaeger-Kosturek B.: Nauczyciel i uczeń. Teoria i praktyka odbioru oraz transmisji informacji w edukacji wczesnoszkolnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018.
- Pauzewicz K.: Pytania uczniowskie w związku z tekstami eksperymentalnymi z ekonomiki i organizacji handlu. W: R. Radwiłowicz, K. Pauzewicz, C. Kosiński: Pytania uczniów a treść nauczania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Szkolnictwa Zawodowego, 1969.
- Rostańska E.: Rozmowa w szkole. Mówienie i słuchanie w klasach początkowych. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 1995.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły pod-stawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. 2017, poz. 356.
- Różańska A.: Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: Edukacja małego dziecka. Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. T. 11. Red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger- -Kosturek. Cieszyn-Kraków: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego-Impuls, 2017.
- Syrek E.: Promocja zdrowego stylu życia rodzinnego - edukacyjny aspekt zagadnienia. W: Oblicza edukacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Wojciechowi Kojsowi. Red. J. Gabzdyl, B. Oelszlaeger. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza "Humanitas", 2010.
- Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K.: Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000.
- Szkiłądź H. et al.: Słownik języka polskiego. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1984.
- Szkoła Promująca Zdrowie. Oprac. A. Piechaczek. Szkoła Podstawowa im. Zofii Kossak w Pieścu. http://sppiersciec.pl/promocja.php [23.06.2018].
- Tabakowska E.: O językowych wyznacznikach punktu widzenia. W: Punkt widzenia w języku i kulturze. Red. J. Bartmiński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nycz. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004.
- Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna - podstawy teoretyczne i metodyczne. Cz. 1. W: Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Red. B. Woynarowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.52.12