BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wasylewicz Magdalena (Uniwersytet Rzeszowski)
Title
Emocje w komunikacji młodzieży w dobie mediów elektronicznych
Emotions in Youth Communication in the Age of Electronic Media
Emotionen in der Jugendkommunikation im Zeitalter der elektronischen Medien
Source
Chowanna, 2019, T. 1(52), s. 181-192, tab., bibliogr. 13 poz.
Keyword
Komunikowanie werbalne i niewerbalne, Media
Verbal and non-verbal communication, Media
Abstract
Komunikację niewerbalną możemy określić jako rodzaj "komunikacji realizowanej za pośrednictwem środków innych niż słowa"1. Komunikacja niewerbalna pozwala każdemu człowiekowi na potwierdzanie bądź interpretowanie w odmienny sposób komunikatów, które rozmówca przekazuje za pomocą komunikacji werbalnej. Kontakty pomiędzy ludźmi czynią z człowieka istotę przystosowaną do życia w społeczeństwie. Dlatego tak ważne jest właściwe interpretowanie zachowań składających się także na mowę ciała. Istotną rolę w tym procesie pełni mimika twarzy. Twarz jest przede wszystkim pierwszym i głównym źródłem, z którego możemy dowiedzieć się, jaki nastrój ma nasz rozmówca. Za pomocą krótkich wyrazów mimicznych pojawiających się na twarzy rozmówca wyraża aktualnie przeżywane przez siebie emocje. Przykładem takich wyrazów może być marszczenie brwi, uśmiech, mrużenie oczu itp. Antropolog Albert Mehrabian, badacz zajmujący się komunikacją, stwierdza, iż zaledwie 7% komunikacji interpersonalnej to słowa przekazywane przez osobę mówiącą, 38% to brzmienie jej głosu, a 55% to zachowania niewerbalne2(fragment tekstu)

Interpersonal contacts are what makes individuals well adapted to live in society. Therefore, it is of great importance to be capable of interpreting correctly the behaviours that fall under the category of body language, which also includes reading facial expressions. Face is a primary source of our knowledge regarding the mood of an interlocutor. Yet in this day and age, as a result of technological development, face-to-face communication has been overrun by the one carried out via electronic media. Most of people communicate using the Internet or/and cellular phones. This mediated type of communication affects detrimentaly our ability to interpret non-verbal messages. Youth in their daily lives dwell in virtual reality. Hence, since they spend most of their hours online, are they able to read others' emotions from their faces? The article attempts to answer this question.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Aouil B., Kajdasz-Aouil M.: Internet jako środowisko komunikacyjne. W: Kultura i język mediów. Red. M. Ta naś. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2007.
  2. Aron on E.: Człowiek - istota społeczna. Przeł. J. Radzicki. Wyd. 10. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.
  3. Grzenia J.: Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
  4. irotberg [Igor Rotberg]: Cyfrowe życie psychiczne. 28.06.2014. https://igorrotberg.com/2014/06/28/cyfrowe-zycie-psychiczne/ [15.05.2019].
  5. Knapp M.L., Hall J.A.: Komunikacja niewerbalna w interakcjach między ludzkich. Wrocław: Astrum, 2000.
  6. Komunikacja niewerbalna. http://z.nf.pl/i_ngo/doc/komunikacja_nie werbalna.pdf [8.05.2019].
  7. Kozak S.: Patologie komunikowania w Internecie: zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin, 2011.
  8. Noske M.: Kształtowanie się społeczeństwa wirtualnego. "Edukacja Medialna" 2003, vol. 4.
  9. Oatley K., Jenkins J.M.: Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.
  10. Olszowski T.: Komunikacja werbalna i niewerbalna -jej charakterystyka oraz bariery komunikacyjne. http://www.edukacja.edux.pl/p-9211 -komunikacja-werbalna-i-niewerbalna-jej.php [15.05.2019].
  11. Rebel G.: Mowa ciała: natural basic. Wrocław: Wydawnictwo Astrum, 2015.
  12. Rozwój emocjonalny. Oprac. H. Hurme. Tłum. P. Izdebski. W: Psychologia rozwoju człowieka. T. 3: Rozwój funkcji psychicznych. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
  13. Szafraniec K., Boni M.: Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, 2011.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.52.13
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu