BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Reczek-Zymróz Łucja (Uczelnia Państwowa im. Jana Grodka w Sanoku)
Title
Współpraca szkoły podstawowej z rodzicami w zakresie profilaktyki zachowań rykownych - przykład Polski i Węgier
Cooperation Between Primary School and Parents in the Field of Risk Behaviours Prevention in Poland and Hungary
Zusammenarbeit der Grundschule mit Eltern im Bereich der Prophylaxe gegen Risikoverhaltensweisen - dargestellt am Beispiel von Polen und Ungarn
Source
Chowanna, 2019, T. 1(52), s. 231-249, bibliogr. 12 poz.
Keyword
Dzieci szkolne, Ryzyko
School children, Risk
Abstract
Nowoczesna profilaktyka zachowań ryzykownych sprowadza się do wzmacniania czynników chroniących, umożliwiających satysfakcjonujące życie i rozwijanie możliwości rozwojowych dzieci, oraz eliminowania czynników ryzyka i przeciwdziałania im1. Działania w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych to działania uniwersalne, skierowane do wszystkich uczestników życia szkolnego - uczniów, nauczycieli i rodziców oraz innych podmiotów wychowawczych. Powinny mieć charakter długofalowy i systematyczny, ponieważ tworzą podstawy całego profilaktycznego systemu szkolnego i od nich zależy powodzenie podejmowanych interwencji w sytuacjach ryzykownych2. Osoby podejmujące interwencje (zarówno nauczyciele, jak i rodzice) powinny zaspokoić wychowanków potrzebę bezpieczeństwa i autonomii. Istotą w tym działaniu jest uświadomienie sobie przez rodziców/ wychowawców, w jakim stopniu akceptują oni dziecko, jaką mają hierarchię wartości związanych z wychowaniem, zrozumienie istoty granic wewnętrznych i zewnętrznych wychowanków oraz zdobycie świadomości, kiedy granice te są naruszane(fragment tekstu)

The article concerns preventive cooperation of primary schools with parents within the scope of risk behaviours. It contains both a theoretical and research analysis. In today's school, preventive actions are not seen as the main task, but to an ever greater degree, they prove the efficacy of didactic- educational actions. In the article, the practical implementation of the said cooperation is discussed in detail: purpose, content, forms, and effects. What constitutes the basis upon which the author draws her conclusions is the collected comparative research material from 2015 and 2016 obtained from 120 parents of primary school students from Poland (Tarnów) and 176 parents of primary school students from Hungary (the area of Eger and Ózd). The research purpose was to collect information and compare cooperation between primary schools and parents in the selected areas of the countries in question.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Borkowska A., Szymańska J., Witkowska M.: Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012. https://bezpiecznaszkola. men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/agresja_i_przemoc_porad nik_nauczyciel_przeciwdziaanie_agresji_i_przemocy_w_szkole.pdf [15.06.2019].
  2. Czemierowska-Koruba E.: Agresja i przemoc w szkole, czyli co po-winniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2014. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/830/Agresja_i_ przemoc_w_szkole_Czemierowska_wyd.+II.pdf [15.06.2019].
  3. Deptuła M.: Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
  4. Durnaś K. et al.: Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Cz. 2. [Materiały pokonferencyjne. Konferencja "Przeciwdziałanie prze-mocy rówieśniczej wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole - cz. 2". Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2.07.2015]. https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-at tachments/includes/download.php?id=6257 [15.06.2019].
  5. Garstka T.: Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012. https://docplayer.pl/10271213-Tomasz-garstka-postawy-i-oddzialy wania-doroslych-w-przeciwdzialaniu-przemocy-rowiesniczej.html [15.06.2019].
  6. Gaś Z.B.: Profilaktyka w szkole. W: Zapobieganie uzależnieniom uczniów. Publikacja dla pracowników oświaty. Red. B. Kamińska-Buśko. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej, 1997.
  7. Kujawiński J.: Współdziałanie partnerskie w szkole. Uczniów z nauczycielami i uczniów ze sobą. Poznań: Wydawnictwo Eruditus, 1998.
  8. Lulek B., Reczek-Zymróz Ł.: Rodzina i szkoła w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej. Dylematy czasu przemian / Family and School in Changing Educational Area. Dillemas in Times of Transformation. Rzeszów: "Bonus Liber" Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej, 2014.
  9. Mendel M.: Nauczyciel z uczniem i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego. W: Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania. Red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska- Pustkowska. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
  10. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. Warszawa: Ministwrstwo Edukacji Narodowej-Ośrodek Rzowoju Edukacji, 2017. https://www.ore.edu.pl/ wpcontent/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja -wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf [15.06.2019].
  11. Szkoła promująca zdrowie. Doświadczenia dziesięciu lat. Red. B. Woynarowska, M. Sokołowska. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, 2000.
  12. Szpringer M.: Profilaktyka społeczna: rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.52.16
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu