- Author
- Majewska-Kafarowska Agnieszka (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Title
- Irena Przybylska: Dyskursy o emocjach - pedagogika i codzienność szkolna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018, 468 s., ISBN 978-83-226-3611-4
- Source
- Chowanna, 2019, T. 1(52), s. 253-258
- Keyword
- Recenzja, Pedagogika, Szkolnictwo podstawowe
Review, Pedagogy, Primary education - Abstract
- Emocje towarzyszą człowiekowi w realizacji codziennych zadań, wpisane są w przestrzeń życia zarówno osobistego, intymnego, jak i społecznego. Stanowią istotę człowieczeństwa. Czasem emocje są sprzymierzeńcem człowieka, czasem wpędzają go w kłopoty - stale jednak nam towarzyszą. Do tej pory ukazało się wiele prac poświęconych emocjom człowieka, mechanizmom nimi rządzącym. Jednakże problematyka emocji rozgrywających się w codzienności szkolnej nie jest nazbyt często podejmowana przez badaczy z zakresu nauk społecznych. To temat trudny do uchwycenia, wymagający zarówno szczególnego podejścia badawczego, jak i ogromnej wiedzy połączonej z umiejętnościami wydobywania na jaw czegoś nieuchwytnego, skrytego, osobistego, a jednocześnie zanurzonego w sieci relacji społecznych, kreowanych poniekąd także kulturą przestrzeni, w której emocje się rozgrywają. Szkoła - jako środowisko znacząco zaangażowane w proces rozwoju, kształtowania się osobowości i edukacji uczniów - jest też miejscem kreowania, doświadczania, wyzwalania i blokowania emocji. W zaproponowanej przez Irenę Przybylską w pracy Dyskursy o emocjach - pedagogika i codzienność szkolna perspektywie pedagogiki i codzienności szkolnej emocje uczyniono wyrazistym i istotnym elementem dyskusji o edukacji.(fragment tekstu)
- Full text
- Show
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.52.17