BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Moneta Dawid (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Wpływ zniekształceń heurystycznych na decyzje inwestycyjne podejmowane przez interesariuszy CD Projekt Red w 2020 r.
The Impact of Heuristics on Investment Decision Made by CD Projekt Red Stakeholders in 2020
Source
Edukacja Ekonomistów i Menedżerów : problemy, innowacje, projekty, 2021, vol. 60, nr 2, s. 41-55, wykr., bibliogr. 32 poz.
Education of Economists and Managers : problems, innovations, projects
Keyword
Decyzje inwestycyjne, Metody heurystyczne, Gry komputerowe, Heurystyka
Investment decisions, Heuristics methods, Computer games, Heuristics
Note
JEL Classification : G41, D81
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest ukazanie wpływu uproszczonych metod decyzyjnych, zastosowanych przez inwestorów polskiego producenta gier notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W artykule skupiono się na heurystykach - dostępności zakotwiczenia i dostosowania, reprezentatywności - oraz na błędach poznawczych z nich wynikających. Podjęto próbę opisania i zrozumienia (pod kątem finansów behawioralnych) decyzji, jakie podejmowali interesariusze spółki CD Projekt Red. W artykule odwołano się do przykładów z 2020 r., kiedy wpływ zniekształceń był najbardziej widoczny, a ponadto stanowi lukę poznawczą. Dodatkowo przeprowadzono analizę historycznej oraz obecnej sytuacji przedsiębiorstwa pod kątem strategicznym i wizerunkowym. Artykuł ma charakter teoretyczny.(abstrakt oryginalny)

The main purpose of this article is to indicate the role of heuristics in decision making process of CD Projekt Red S. A. stakeholders in 2020. This paper analyses and describes the way of creating a distorted image of Polish video game developer and refers to the efficient-market hypothesis to emphasize the irrationalism of investors. By the brief characterization of heuristics and their historical background, they were indicated as one of the possible reasons for the decrease in CDR share prices at the end of 2020. In this article the past and current financial and reputational situation of the Polish company was analysed, focusing especially on last two years. CD Projekt Red presently struggles with an enormous criticism following the release of Cyberpunk 2077, which is fractionally caused by the scale of the estimated loses of individual investors. Their investment decisions presumably were heuristics-driven and it was additionally accelerated by their overconfidence and exaggerated optimism about possible future success. The Cyberpunk 2077 setback is an adequate example that the role of behavioural finance is still significant nowadays.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bankier (2020). Zamówienia cyfrowe to 74 proc. preorderów "Cyberpunk 2077". https://www. bankier.pl/wiadomosc/Zamowienia-cyfrowe-to-74-proc-preorderow-Cyberpunk2077-CD-Projekt-opis2-8017932.html, 4.01.2021.
  2. Bump, P. (2014). All 274 Gifts Given to Barack Obama between 2009 and 2012, Ranked. https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2014/08/04/every-gift-givento-barack-obama-between-2009-and-2012-ranked/, 4.01.2021.
  3. CD Projekt (2021). Historia grupy kapitałowej. https://www.cdprojekt.com/pl/grupa-kapitalowa/historia/, 6.01.2021.
  4. CD Projekt (2020). Telekonferencja dot. zmiany daty premiery gry Cyberpunk 2077. https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2020/01/transkrypt-pl. pdf, 6.01.2021.
  5. Cygal, W. (2020). CD Projekt RED zapłaci za zwroty Cyberpunk 2077 z własnej kieszeni. https://pl.ign.com/cyberpunk-2077/36529/news/cd-projekt-red-zaplaci-za-zwrotycyberpunk-2077-z-wlasnej-kieszeni, 6.01.2021.
  6. FED (2021). Open Market Operations Archive. https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/openmarket_archive.html, 18.02.2021.
  7. Foryś, M. (2013). Metody diagnozowania uzdolnień uczniów. Diament - Dostrzec i Aktywizować Możliwości, Energię, Talenty, 54.
  8. Gnaś, K. (2020). CD Projekt Group Q1 2020 Earnings Presentation. https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2020/05/cd-projekt_earnings-presentation_ q12020-1.pdf, 4.01.2021.
  9. Goodnight, G. T., Green, S. (2010). Rhetoric, Risk, and Markets: The Dot-Com Bubble. Quarterly Journal of Speech, 96 (2), 115-140.
  10. GPW (2020). Notowania CD Projekt RED w 2020 roku. https://www.gpw.pl/spolka?isin=PLOPTTC00011#quotationsTab, 4.01.2021.
  11. Heurystyka (2021). W: Encyklopedia Powszechna PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/ haslo/heurystyka;4008452.html, 4.01.2021.
  12. IGN (2019). Keanu Reeves opowiada o tym co najlepsze w Cyberpunk 2077 - E3 2019. https://www.youtube.com/watch?v=ek-5vIz_gDw&feature=emb_title, 31.01.2021.
  13. IMBD (2021). Keanu Reeves Filmography. https://www.imdb.com/name/nm0000206, 31.01.2021.
  14. Jankowski, Z. (2013). Pierwszy zwiastun Cyberpunk 2077. https://www.eurogamer.pl/ articles/2013-01-10-pierwszy-zwiastun-cyberpunk-2077, 4.01.2021.
  15. Jaworska, E. (2016). Poznawcze aspekty formułowania sądów i podejmowania decyzji w rachunkowości behawioralnej - wybrane zagadnienia. Prace Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, 9, 51-60.
  16. Kamiński, J., Komorowski, J. (2010). Hipoteza rynku efektywnego w chaosie rzeczywistości gospodarczej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 97, 9-11.
  17. Kucharczyk, K. (2020). Stało się: CD Projekt większy od PKO BP. https://www.parkiet.com/ Technologie/304029870-Stalo-sie-CD-Projekt-wiekszy-od-PKO-BP.html, 6.01.2021.
  18. Lizińska, J. (2018). Anomalie rynkowe na polskim rynku kapitałowym w ujęciu empirycznym. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2 (92), 269.
  19. Łęcka, I. (2020). Cyberpunk 2077 jest "niegrywalny" na PS4 i Xbox One, więc Sony i Microsoft zwracają pieniądze. https://www.ppe.pl/news/152642/cyberpunk-2077-ps4-xbox-zwroty.html, 6.01.2021.
  20. Matulich, E., Squires, K. (2008). What A Dog Fight! TKO: Pets.com. Journal of Business Case Studies (JBCS), 4, 5.
  21. NYSE (2020). Notowania Virgin Galactic Holdings, Inc. w 2020 roku. https://www.nyse. com/quote/XNYS:SPCE, 18.02.2021.
  22. Ostruszka, Ł. (2020). Kubeł zimnej wody dla "Cyberpunka 2077". Recenzenci bezlitośnie wypunktowali grę. https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,26601167, kubel-zimnejwody-dla-cyberpunk-2077-recenzenci-bezlitosnie.html?disableRedirects=true, 6.01.2021.
  23. Petram, L. (2011). The World's First Stock Exchange: How the Amsterdam Market for Dutch East India Company Shares Became a Modern Securities Market, 1602-1700. Amsterdam: University of Amsterdam.
  24. Puls Biznesu (2020). Cyberpunk: to musiało się tak skończyć. https://www.pb.pl/cyberpunk-to-musialo-sie-tak-skonczyc-1105754, 6.01.2021.
  25. Rydzek, D. (2020). Pozwy zbiorowe przeciwko CD Projekt. "Lekkomyślne lekceważenie prawdy". https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/cyberpunk-2077-pozwy-zbiorowe-przeciwko-cdprojekt-4785487, 6.01.2021.
  26. Schwarz, N., Bless, H., Strack, F., Klumpp, G., Rittenauer-Schatka, H., Simons, A. (1991). Ease of Retrieval as Information: Another Look at the Availability Heuristic, Journal of Personality and Social Psychology, 61 (2), 195-202.
  27. Stemberg, R. (2011). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP, 55.
  28. Tversky, A., Kahneman D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases, New Series, 185 (4157), 1124-1131.
  29. Wheale, P. R., Amin, L. H. (2010). Bursting the dot.com "Bubble": A Case Study in Investor Behaviour. Technology Analysis & Strategic Management, 15 (1), 126.
  30. Wierciszewski, M. (2020). Obstawiali porażkę Cyberpunka 2077. Zarobili miliony. https:// businessinsider.com.pl/finanse/cd-projekt-fundusz-hedgingowy-melvin-zarobilna-przecenie-akcji-okolo-70-mln-zl/qj5tfgr, 31.01.2021.
  31. Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 247-249.
  32. van Doorn, L. (2010). Research Report: Tulip Mania. Paris: HEC Paris, 19.
Cited by
Show
ISSN
1734-087X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu