BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Maliszewski Krzysztof (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Myślenie zmiany: transformacja - utopia - kryzys - retrospekcja - twórczość
Thinking Change: Transformation - Utopia - Crisis - Retrospection - Oeuvre
Source
Chowanna, 2020, T. 2(55), s. 1-5, bibliogr. 7 poz.
Issue title
Myślenie zmiany
Keyword
Nauki humanistyczne, Nauki społeczne, Edukacja, Otwartość na zmiany, Myślenie twórcze
Humanistic sciences, Social sciences, Education, Openness to change, Creative thinking
Abstract
W niniejszym tomie "Chowanny" staramy się organizować i aktywizować czytającą publiczność wokół problemu zmiany za pomocą pentagonalnego schematu: transformacja - utopia - kryzys - retrospekcja - twórczość. (...) Jeśli myślenie zmiany kursu ma być realne, to trzeba przebudzać (w sobie przede wszystkim) podmiotowość i łączyć się z innymi w przebudzoną publiczność. W edukacji oznacza to, że trzeba w ramach tego samego dążenia kształcić nauczycieli nie na funkcjonariuszy państwowych i techników (metodyków) obsługujących system oświaty, tylko - jak wskazuje Henry Giroux - intelektualistów zdolnych do rozmowy o życiu publicznym. Trzeba ich kształcić w "języku niosącym wizję". Próbowaliśmy w tym tomie "Chowanny" sformułować możliwe - oczywiście nie wszystkie - składowe takiego języka. Wizja, jaką może dysponować pedagog, obejmuje między innymi: świadomość mechanizmów zmiany, wyobraźnię utopijną, prześwietlanie sytuacji kryzysowych, retrospektywną obecność niewspółobecnego oraz inwencję. Jeśli będziemy mieć taki język i takie narzędzia, wówczas będziemy mogli samych siebie zaskoczyć. Jak pisze Andrzej Wierciński: "Otwarcie się na nieznane i nieprzewidywalne może przekształcić [transform] nasze życie w nieskończenie piękne zdumienie". (fragment tekstu)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Archer M.S.: Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Przeł. A. Dziuban. Kraków 2013.
  2. Ayers W.: Foreword. In: J.M. Iorio, C.S. Tanabe: Higher Education and the Practice of Hope. Foreword by W. Ayers. Singapore 2019.
  3. Derrida J.: Inny kurs. Przekł. T. Załuski. Warszawa 2017.
  4. Giroux H.A., Witkowski L.: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Przedmowa Z. Kwieciński. Posłowie T. Szkudlarek. Aneks Z. Melosik, B. Śliwerski. Kraków 2010.
  5. Sztompka P.: Socjologia zmian społecznych. Przeł. J. Konieczny. Kraków 2005.
  6. Touraine A.: Myśleć inaczej. Przeł. M. Byliniak. Wstępem opatrzył P. Kuczyński. Warszawa 2011.
  7. Wierciński A.: Hermeneutics of Education. Exploring and Experiencing the Unpredictability of Education. [International Studies in Hermeneutics and Phenomenology. Vol. 10]. Zürich 2019.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2020.55.06
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu