BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Witkowski Lech (Akademia Pomorska w Słupsku)
Title
Transformacje i ich dominanty - między dynamiką i strukturą procesualności
Transformations and Their Dominants: Between the Dynamic and Structure of Processuality
Source
Chowanna, 2020, T. 2(55), s. 1-22, bibliogr. 37 poz.
Issue title
Myślenie zmiany
Keyword
Nauki humanistyczne, Nauki społeczne, Pedagogika
Humanistic sciences, Social sciences, Pedagogy
Note
summ.
Abstract
Przyjęta objętość rozważań nie pozwoliła w pełni udokumentować i zilustrować przedstawianych tez, wskazano jednak na pogłębione ich rozwinięcia w przywołanych książkach. Warto podkreślić, że sugerowane podejście spotkać można coraz częściej, jest obecne i rozwijane - niezależnie od przywołanych odniesień - w analizach autorów z różnych perspektyw podchodzących i z różnych dyscyplin się wywodzących, jak chociażby socjologia czy filozofia. Znaczące jest z pewnością ujęcie aspektów transformacji w kategoriach transakcji społecznych, konceptualizacji dwoistego między-bycia (fr. l'entre-deux, ang. in-between) w kontekstach płynności społecznej, oraz pewnych wersji hermeneutyki uwypuklającej, między innymi za Ricoeurem, niestabilne równoważenie jako typ stanu ciągle wymagającego transformacji. Także w socjologii edukacji i teorii pracy socjalnej w Polsce odniesienia strukturalne i dynamiczne do terminów nowego słownika jako podstawy teoretycznej i ramy metodologicznej - jak "dylematy", "dwoistość", "sploty", "napięcia" - stanowią oś analiz i prób aplikacji. W socjologii najszerszą ramę dla tego typu podejścia zdaje się proponować myślenie w kategoriach procesu cywilizacyjnego. (fragment tekstu)

This article discusses meta-pedagogical transformation contexts in the areas of human actions and the course of human life from the perspectives of hermeneutics, critical reflection, psychoanalysis, anthropology, and the project of "applied humanities." The following problems are addressed: 1) Shifts of the dominant among factors participating in professional processes and practices, such as dialogue, the rationality of actions, the understanding of tradition, freedom, changes, and the ideal of the space of actions; 2) Transversality, structural duality, and oscillations around dilemmas of action and dominants in psychosocial development; 3) Traps, limitations, and gaps in traditional approaches to relations between factors in a person's identity transformation; losing track of discontinuities and internal tensions; 4) The anti-positivist breakthrough in considering the explanations of processes and the trifold "explosion effect" in transformations of agents' emotive-cognitive representations, including their auto-transformations and interactive alliance in actions; 5) Alternative approaches to the conceptualizations presented in this article. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bachelard G.: Filozofia, która mówi nie. Esej o filozofii nowego ducha w nauce. Przekł. J. Budzyk. Gdańsk 2000.
  2. Bachelard G.: Le matérialisme rationnel. Paris 1980.
  3. Bachelard G.: La philosophie du non. Essai d'une philosophie du nouvele esprit scientifique. Paris 1940.
  4. Barbier J.M.: Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć. Przekł. i oprac. E. Marynowicz-Hetka. Łódź 2016.
  5. Barbier J.M.: Vocabulaire d'analyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires. Paris 2017.
  6. Bateson G.: Steps to an Ecology of Mind. Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution and Epistemology. Ext. ed. London 1987.
  7. Baudrillard J.: Ameryka. Przekł. R. Lis. Warszawa 1998.
  8. Between Suspicion and Sympathy. Paul Ricoeur's Unstable Equilibrium. Ed. A. Wierciński. Toronto 2003.
  9. Elias N.: O procesie cywilizacji. Analizy socjo- i psychogenetyczne. Przekł. K. Markiewicz, T. Zabłudowski. Warszawa 2011.
  10. Enriques F.: Problemi della scienza. Bologna 1906.
  11. Foucart J.: Fluidité sociale et conceptualisations de l'entre-deux. Systèmes semi-chaotique, réseaux et transactions sociales. Essai. Aix-en-Provence 2016.
  12. Frysztacki K.: Wokół pracy socjalnej. Od koncepcji i teorii do kontekstów empiryczno-analitycznych. Kraków 2019.
  13. Giroux H.A., Witkowski L.: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Przedmowa Z. Kwieciński. Posłowie T. Szkudlarek. Aneks Z. Melosik, B. Śliwerski. Kraków 2010.
  14. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A.: Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego. Warszawa 2015.
  15. Habermas J.: Knowledge and Human Interests: A General Perspective. Boston 1971.
  16. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Łódź 2019.
  17. Marynowicz-Hetka E.: Social Pedagogy. Comprehending Activity in the Field of Practice. Transl. by M. Hinton. Beau Bassin 2020.
  18. Milerski B., Karwowski M.: Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie. T. 2. Kraków 2016.
  19. Obuchowski K.: Adaptacja twórcza. Warszawa 1985.
  20. Orzelska J.: W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie. Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwanie pedagogiczne rezyduów tożsamości. Kraków 2014.
  21. Przyborowska B.: Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria - praktyka - rozwój. Toruń 2003.
  22. Sloterdijk P.: Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice. Przekł. J. Janiszewski. Słowo wstępne A. Żychliński. Warszawa 2014.
  23. Thom R.: Parabole i katastrofy. Rozmowy o matematyce, nauce i filozofii z Giulio Giorello i Simoną Morini. Przeł. i przedmową opatrzył R. Duda. Warszawa 1991.
  24. Thom R.: Paraboles et catastrophes. Entretiens sur les mathematiques, la science et la philosophie. Realisés par G. Giorello, S. Morini. Milano 1980.
  25. Wagner A.: Debata o pracy socjalnej/pedagogice społecznej - reprezentujemy homogeniczny czy heterogeniczny paradygmat naukowy? W: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy. Red. E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska. Łódź 1998, s. 455-462.
  26. Wierciński A.: Existentia Hermeneutica. Understanding as the Mode of Being in the World. Zurich 2019.
  27. Witkowski L.: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa 2007.
  28. Witkowski L.: Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury. Kraków 2018.
  29. Witkowski L.: Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty - postacie - pojęcia - próby. Odpowiedź na Księgę Jubileuszową. Toruń 2009.
  30. Witkowski L.: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa 2007.
  31. Witkowski L.: Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków 2014.
  32. Witkowski L.: Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej. Toruń 2020.
  33. Witkowski L.: Rozprawa z autorytetem: w stronę autorytu przejścia. W: Medytacje filozoficzne. Red. M. Falkowski, A. Marczyński. Warszawa 2015, s. 81-101.
  34. Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Wrocław 2010.
  35. Witkowski L.: Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń 2000.
  36. Witkowski L.: Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika Homburgera Eriksona. Kraków 2015.
  37. Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii). Kraków 2009.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2020.55.02
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu