BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Murawska Daria (Warsaw University of Life Sciences, Poland)
Title
The Perception of Local Communities in Non-Financial Reports of Companies
Postrzeganie społeczności lokalnych w raportach niefinansowych przedsiębiorstw
Source
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 2021, nr 77, s. 41-54, tab., wykr., bibliogr. 32 poz.
Issue title
Socjologia społeczności lokalnych
Keyword
Społeczności lokalne, Interesariusze, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Local community, Stakeholders, Corporate Social Responsibility (CSR)
Abstract
Społeczności lokalne są istotną kategorią w perspektywie rozwoju społecznego w XXI w. Przedsiębiorstwa coraz częściej identyfikują je jako ich istotnych interesariuszy. Proces ten jest szczególnie widoczny w tych firmach, które deklarują, że działają w sposób odpowiedzialny społecznie. Obecnie raporty niefinansowe prezentujące kluczowe dane dotyczące osiągnięć i priorytetów działania w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa stały się jednym z podstawowych narzędzi komunikacji firmy z otoczeniem. Raporty niefinansowe są przygotowywane z uwzględnieniem standardów i wytycznych rozwijanych przez niezależne międzynarodowe podmioty i stowarzyszenia. Artykuł odnosi się do dwóch aspektów uwzględniających problem lokalnych społeczności w tego typu raportach. W pierwszej kolejności przeanalizowano, w jakim stopniu przyjęte standardy wymagają od organizacji szczegółowego raportowania ich działalności na rzecz lub z udziałem społeczności lokalnych, a następnie w jakim zakresie firmy komunikują o swoich działaniach dotyczących społeczności lokalnych.(abstrakt oryginalny)

Local communities are one of the important areas in the perspective of social development in the 21st century. Enterprises increasingly identify them as key stakeholder. This process is visible especially in companies that declare that they operate in a socially responsible manner. Currently, non-financial reports, which present key data on the achievements and priorities of activities in the field of Corporate Social Responsibility (CSR), become one of the basic tools of corporate communication. Non-financial reports are prepared based on standards and guidelines developed by independent international organizations and associations. The article verifies two aspects of addressing the subject of local communities in non-financial reports. First, it was analyzed to what extent the adopted standards require organizations to report in detail their activities for or with the participation of local communities, and then to what extent companies communicate their activities concerning local communities.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Aluchna M., Roszkowska-Menkes M. (2019), Non-financial Reporting. Conceptual Framework, Regulation and Practice, [in:] A. Długopolska-Mikonowicz, S. Przytuła, Ch. Stehr (eds.), Corporate Social Responsibility in Poland Strategies. Opportunities and Challenges, Springer Nature Switzerland, Cham, pp. 213-236 https://doi.org/10.1007/978-3-030-00440-8_14
  2. Anam L., Kacprzak J. (eds.) (2017), Raportowanie niefinansowe. Poradnik dla raportujących, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
  3. Arcelor Mittal Poland (2019), Nasza stal buduje Twój świat. Raport zrównoważonego rozwoju https://poland.arcelormittal.com/fileadmin/Content/raporty/Raport_Zrownowazonego_Rozwoju_ArcelorMittal_Poland_2019.pdf (accessed: 15.01.2021).
  4. Badura-Mojza A. (2017), Działania CSR wobec społeczności lokalnej wdrożone przez spółki branży paliwowej - stadium przypadku, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu", vol. 73, no. 2, pp. 119-133.
  5. Bek-Gaik B., Krasodomska J. (2018), Informacje niefinansowe jako obszar współczesnej sprawozdawczości przedsiębiorstw - definicja, źródła i proponowane kierunki badań, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", vol. 2(974), pp. 25-40 https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0974.0202
  6. Bhāle S., Bhāle S. (2018), CSR - In Pursuit of Sustainable Growth and Economic Development, [in:] G. Gal, O. Akişik, W. Wooldridge (eds.), Sustainability and Social Responsibility: Regulation and Reporting, Springer Nature, Singapore, pp. 3-28 https://doi.org/10.1007/978-981-10-4502-8_1
  7. Bini L., Bellucci M. (2020), Integrated Sustainability Reporting. Linking Environmental and Social Information to Value Creation Processes, Springer Nature Switzerland, Cham https://doi.org/10.1007/978-3-030-24954-0
  8. European Commission (2011), A renewed EU strategy for 2011-2014 on Corporate Social Responsibility, COM (2011) 681.
  9. Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka (2019) http://raportroczny2019.sniezka.pl (accessed: 15.01.2021).
  10. Fernandez-Feijoo B., Romero S., Ruiz S. (2014), Effect of Stakeholders' Pressure on Transparency of Sustainability Reports within the GRI Framework, "Journal of Business Ethics", vol. 122(1), pp. 53-63 https://doi.org/10.1007/s10551-013-1748-5
  11. Fijałkowska J., Krasodomska J., Macuda M., Mućko P. (2019), Sprawozdawczość niefinansowa. Regulacja i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  12. Flower J. (2015), The International Integrated Reporting Council: A story of failure, "Critical Perspectives on Accounting", vol. 27, pp. 1-17 https://doi.org/10.1016/j.cpa.2014.07.002
  13. Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.
  14. Gołaszewska-Kaczan U. (2016), Raporty społeczne jako instrument budowania wizerunku firmy społecznie odpowiedzialnej, "Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego", no. 43/2, pp. 63-72 https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/2-06
  15. GRI (2021) https://www.globalreporting.org/about-gri/mission-history/ (accessed: 15.01.2021).
  16. GRI 413: Local Communities (2016) https://www.globalreporting.org/standards/gri-standardsdownload-center/gri-413-local-communities-2016/ (accessed: 15.01.2020).
  17. International Integrated Reporting Council (IIRC) (2013), The International Framework www.theiirc.org (accessed: 15.01.2021).
  18. ISO 26000 (2010), Guidance on social responsibility, ISO, Switzerland.
  19. Konfederacja Lewiatan (2014), Dialog z interesariuszami. Jak rozmawiać, czyli jak usłyszeć i jak zostać wysłuchanym? http://konfederacjalewiatan.pl/legislacja/wydawnictwa/_files/publikacje/2014/Dialog_z_interesariuszami.pdf (accessed: 15.01.2021).
  20. Misztal A. (2016), Raport społeczny jako narzędzie zarządzania CSR, "Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego", no. 43/1, pp. 75-86 https://doi.org/10.18276/sip.2016.44/3-06
  21. Murawska D. (2020), Business involvement in activities for the benefit of local, Scientific Quarterly "Organization and Management", vol. 2, no. 50, pp. 133-150.
  22. OECD (2011), OECD Guidelines for Multinational Enterprises, OECD Publishing https://doi.org/10.1787/9789264115415-encommunities
  23. Shift Project, Mazars (2015) T, he UN Guiding Principles Reporting Framework with implementation guidance https://www.ungpreporting.org/wp-content/uploads/UNGPReportingFramework_withguidance2017.pdf (accessed: 15.01.2021).
  24. Smith M. (1992), Voices from the Well: The Logic of the Virtual Common, [after:] Baran L., Misiewicz M. (2014), Cyberprzestrzeń - nowe miejsce spotkań. Teoretyczna i psychologiczna analiza wirtualnych społeczności, [in:] M. Wysocka-Pleczyk, K. Tucholska, Człowiek zalogowany. Wirtualne społeczności, Biblioteka Jagiellońska, Kraków, pp. 7-16.
  25. Standard Informacji Niefinansowych (SIN) (2017), Fundacja Standardów Raportowania, Warszawa.
  26. Standard Informacji Niefinansowych (SIN), Aneks 5 (2017), Fundacja Standardów Raportowania, Warszawa.
  27. TIM Capital Group (2019), Raport zintegrowany Grupy Kapitałowej TIM za 2019 rok http://raportyspoleczne.pl/wp-content/uploads/2020/08/Raport-zint-GK-TIM-za-rok-2019.pdf (accessed: 15.01.2021).
  28. Tylec A. (2018), CSR jako obszar raportowania niefinansowego w świetle rozszerzania zakresu ujawnień, "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie", vol. 127, pp. 299-310.
  29. UN Global Compact (2013), UN Global Compact Policy on Communicating Progress https://www.unglobalcompact.org/welcome/business/communication-on-progress (accessed: 15.01.2021).
  30. UN Global Compact, GRI (2013), Making the Connection: Using the GRI G4 Guidelines to Communicate Progress on the UN Global Compact Principles https://www.unglobalcompact.org/library/306 (accessed: 15.01.2021).
  31. UNCTAD (2008), Guidance on Corporate Responsibility Indicators in Annual Reports, United Nations, New York and Geneva, UNCTAD/ITE/TEB/2007/6 https://unctad.org/system/files/official-document/iteteb20076_en.pdf (accessed: 15.01.2021).
  32. Wolska G. (2015), Zaangażowanie przedsiębiorstw w realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w Polsce, "Studia Ekonomiczne", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, no. 236, pp. 85-95.
Cited by
Show
ISSN
0208-600X
Language
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.18778/0208-600X.77.03
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu