- Author
- Koryś Izabela (Biblioteka Narodowa)
- Title
- Refleksje po ukazaniu się "Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0."
Reflections after the Appearance of the 'National Readership Development Programme 2.0.' - Source
- Samorząd Terytorialny, 2021, nr 12, s. 84-89, bibliogr. 6 poz.
- Keyword
- Biblioteki, Czytelnictwo, Kapitał społeczny
Libraries, Readership, Social capital - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Tekst omawia główne założenia Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w latach 2016-2020 oraz prezentuje zmiany wprowadzone w jego drugiej edycji na lata 2021-2025 uchwalonej 21.05.2021 r. W ramach NPRCz 2.0. realizowane są cztery priorytety zarządzane przez odrębnych operatorów: poprawa oferty bibliotek publicznych, w tym zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych (Biblioteka Narodowa), inwestycje w infrastrukturę bibliotek publicznych (Instytut Książki), zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych (Ministerstwo Edukacji i Nauki) oraz program dotacyjny dla bibliotek i promocja czytelnictwa (Narodowe Centrum Kultury). Autorka dyskutuje z potocznym sposobem postrzegania bibliotek, w którym zawęża się ich misję i funkcję do wypożyczania książek, pomijając rolę bibliotek w wyrównywaniu szans i niwelowaniu nierówności edukacyjnych, tworzeniu kapitału społecznego, animowaniu kultury czytelniczej oraz wspieraniu wydawców i księgarzy. (abstrakt oryginalny)
The article discusses the main assumptions of the National Readership Development Programme in 2016-2020 and presents the changes introduced in its second edition for 2021-2025, which were adopted on 21 May 2021. Four priorities managed by separate operators are being pursued under NRDP 2.0, namely the improvement of the offering of public libraries, including purchase and remote access to newly published books (National Library), investments in the infrastructure of public libraries (Book Institute), purchase of new publications for nursery school, school and educational libraries (Ministry of Education and Science) and the grant programme for libraries and promotion of readership (National Centre for Culture). The author discusses the common way of perceiving libraries, which narrows down their mission and functions to lending books, ignoring the role of libraries in equalizing opportunities and eliminating educational inequalities, creating social capital, promoting a culture of reading and supporting publishers and booksellers. (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice - Bibliography
- Billington J.H., The modern library and global democracy [w:] The meaning of the library: a cultural history, red. A. Crawford, Princeton-Oxford 2015.
- Klinenberg E., Palaces for the People: How social infrastructure can fight inequality, polarisation and the decline of civic life, New York 2019.
- Koryś I., Kopeć J., Zasacka Z., Chymkowski R., Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku, Warszawa 2017.
- Palfrey J., BiblioTECH. Why libraries matter more than ever in the age of Google, New York 2015.
- Trávniček J., A nation of Bookworms? The Czech as Readers: Reading in Times of Civilizational Fatigue, Prague 2021.
- Vårheim A., Public Libraries, community resilience and social capital, "Information Research" 2017/22, nr 1.^ Vårheim A., Steinmo S., Ide E., Do libraries matter? Public libraries and the creation of social capital, "Journal of Documentation" 2008/64, nr 6.
- Cited by
- ISSN
- 0867-4973
- Language
- pol