BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Borowska Teresa
Title
Reaktywowanie idei odwagi i etycznej dzielności w wychowaniu dzieci i młodzieży
Reactivation of the Idea of Fortitude, Bravery and Ethical Courage in the education of Children and Youth
Source
Chowanna, 2008, T. 1(30), s. 37-56, rys., tab., bibliogr.13 poz.
Keyword
Wychowanie, Dzieci, Młodzież
Parenting, Children, Youth
Abstract
Istotę wychowania można ująć jako dodawanie człowiekowi odwagi do etycznie prawych czynów i szlachetnych działań. Tak spostrzega sens wychowania Emmanuel Mounier, który uczynił je składową moralnej dojrzałości człowieka . Wychowanie, rozumiane przez tego filozofa nie jako sterowanie ludzkim postępowaniem czy nawet kształtowanie, ale pojęte na sposób aksjologiczny - jako pobudzanie, naprowadzanie, a dosłownie - dodawanie odwagi, ujawnia doskonały wgląd przedstawiciela personalizmu filozoficznego w istotę natury ludzkiej, rozpiętej pomiędzy lękiem a jego przeciwieństwami. Pierwszy krok w życiu dziecka staje się dosłownie i symbolicznie objawem jego prawidłowego rozwoju. Wyraźna zachęta ze strony rodziców, by ich dziecko wykonało "pierwszy krok", jest niczym innym jak próbą dodania mu odwagi. Potoczna wypowiedź: "zrób pierwszy krok", jest sugestią, by ktoś z naszego otoczenia zdobył się na akt odwagi w jakiejś trudnej dla niego sytuacji. Uczynienie "pierwszego kroku" w ważkiej i moralnie "nieskażonej" kwestii, np. wykonanie gestu przebaczenia, wyciągnięcie ręki na zgodę, staje się świadectwem samodzielności decydowania i emocjonalnej dojrzałości człowieka. Dodania odwagi młodemu człowiekowi wymaga pójście po raz pierwszy do przedszkola, szkoły czy na uczelnię. Sporej odwagi potrzeba, by wejść w nowe środowisko rówieśnicze, sąsiedzkie czy zawodowe. Korzystamy z naszych rezerw odwagi, gdy przejmujemy na siebie nowy zakres obowiązków, nową odpowiedzialność, a także gdy wchodzimy w odmienne niż dotychczas role społeczne, np. w rolę ucznia, małżonka, rodzica. Jeszcze większą odwagą musimy się wykazać, kiedy podejmujemy trud walki z chorobą lub innymi dolegliwościami organizmu, np. związanymi z okresem starzenia się i utratą części sił witalnych. Odwaga nieodzowna jest również w pracy nad sobą - osiągnięcia autoterapii zależą w dużej mierze od wcześniejszego posiadania w strukturach charakteru zdolności do "pójścia naprzód", śmiałego wychodzenia naprzeciw nowym doświadczeniom emocjonalnym, oraz od woli modyfikowania własnych postaw. (fragment tekstu)

The article concentrates on the notions of fortitude, bravery and ethical courage. It tries to answer the following question: How to enliven the ideal of courage in the education of a human being? The author points to the sense and importance of personal courage in the process of controlling a person's behaviour and in stimulating the positive side of the human nature. She shows the connection between a teacher's courageous conduct and strengthening their pedagogical ideal. The text, in an analytical way, deals with the problem of education for ethical courage within the family and at school, it also reveals the perversions of the idea of courage in our modern civilization such as bravado or the cult of risk(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Arystoteles, 1996: Dzieła wszystkie. Warszawa.
  2. Cackowski Z., 1981: Trud i sens ludzkiego życia. Warszawa.
  3. Czeżowski T, 1969: Odczyty filozoficzne. Toruń.
  4. Dawid J.W., 1948: O duszy nauczycielstwa. Warszawa.
  5. Fromm E., 2000: Mieć czy być? Poznań.
  6. Kalita Z., 1995: Etyka. Antologia tekstów. Wrocław.
  7. Ossowska M., 1968: Ethos rycerski i jego odmiany. Warszawa.
  8. Pieter J., 1971: Strach i odwaga. Warszawa.
  9. Skorupka S., Auderska H., red., 1968: Mały słownik języka polskiego. Warszawa. Szołtysek A., 1999: Filozoficzne podstawy programu wychowania. Katowice.
  10. Sliwerski B., 2003: Znaczenie fenomenu dzielności i oporu w myśli pedagogicznej Aleksandra Kamińskiego dla współczesnego dyskursu pedagogiki krytycznej. "Pedagogika Społeczna", nr 2.
  11. Tillich P, 1994: Męstwo bycia. Poznań.
  12. Tischner J., 1994: Myślenie według wartości. Kraków.
  13. Witwicki W., 1947: Platon jako pedagog. Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu