BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Ecler-Nocoń Beata (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Postfeministyczny obraz kobiety w literaturze kobiecej a rodzina - studium pedagogiczne
Pedagogical study About Feminine Values in Feminine Literature
Source
Chowanna, 2008, T. 1(30), s. 70-81, rys., tab., bibliogr.12 poz.
Keyword
Kobieta, Pedagogika, Literatura
Woman, Pedagogy, Literature
Abstract
Kultura jest jednym z czynników budujących naszą tożsamość, współtworzy naszą osobowość, nasze "ja". Dzięki temu, co rozumiemy jako "kultura", rozbudowujemy naszą świadomość, świadomość siebie, świadomość drugiego człowieka. Lepiej, głębiej rozumiemy, odczuwamy, doświadczamy. W wyniku rozwoju kultury w dużej mierze narodziła się miłość, całe bogactwo uczuć i postaw właściwych tylko człowiekowi. Edukacja kulturalna pozwala nam docenić piękno, rozpoznać prawdę i dobro1. Tak istnienie kultury postrzegał Karol Wojtyła, gdy pisał: "Słowo kultura jest jednym z tych, które najbliżej związane są z człowiekiem, które określają jego ziemską egzystencję i poniekąd wskazują na samą jego istotę. Człowiek to ten, który tworzy kulturę, który potrzebuje kultury, który dzięki niej sam tworzy. [...] Dzieła kultury, które trwają dłużej niż człowiek, dają o nim świadectwo życia duchowego - a duch ludzki żyje nie tylko przez to, że panuje nad materią, ale żyje sam w sobie treściami, które tylko jemu są dostępne i dla niego posiadają znaczenie. Żyje więc prawdą, dobrem i pięknem - i potrafi to swoje życie wewnętrzne wyrażać na zewnątrz i obiektywizować w swych dziełach" (Wojtyła, 1964, s. 1154). Prawdopodobnie same procesy socjalizacyjne pozwoliłyby na powielanie schematów zachowań, odczuć, sposobów życia , natomiast kultura wraz z wychowaniem sprawiają, że człowiek się zmienia, przewartościowuje dotychczasowe sposoby istnienia .(fragment tekstu)

It is pedagogical study about feminine values in feminine literature. In conclusion the author writes that feminine values have been changed lately. Women want family, children but simultaneously they desire to realize themselfs. In this day and age it can be reason of crisis of family(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bauman Z., 2000: Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa.
  2. Beck U., Beck-Gernscheim E., 2002: Individualization. Institutionalized Indi- vidualism and its Social and Political Consequences. London.
  3. Benjamin H., 1998: Edukacja jaskiniowców. Warszawa.
  4. Fukuyama F, 2000: Wielki wstrząs. Warszawa.
  5. Kwak A., 2005: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa. Melosik Z., 2002: Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań
  6. Melosik Z., Szkudlarek T, 1998: Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków.
  7. Nowak M., 2000: Pedagogika otwarta. Lublin.
  8. Slany K., 2005: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Kraków.
  9. Stróżewski W., 1964: Kultura a wartość. "Znak", nr 121-122.
  10. Slęczka K., 1999: Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu. Katowice.
  11. Wojtyła K., 1964: Chrześcijanin a kultura. "Znak", nr 124.
  12. Zwierzchowski P, 2005: Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji. Kraków
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu