BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Bigos Krystian (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Michalik Adam (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Title
Kompetencje społeczne a intencje przedsiębiorcze polskich studentów kierunków ekonomicznych w świetle teorii Golemana
Emotional Competence and Entrepreneurial Intentions of Polish Economics Students on the View of Goleman's Theory
Source
Horyzonty Polityki, 2021, vol. 12, nr 41, s. 107-122, tab., wykr., bibliogr. 35 poz.
Issue title
Systemy stanowienia prawa - aspekty teoretyczne i praktyczne
Keyword
COVID-19, Przedsiębiorczość, Kompetencje społeczne, Studenci
COVID-19, Entrepreneurship, Social competences, Students
Note
streszcz., summ.
Publikacja została sfinansowana z subwencji przyznanej Uniwersytetowi Ekonomicznego w Krakowie.
Abstract
CEL NAUKOWY: Artykuł przyczynia się do wypełnienia luki badawczej w zakresie szeroko pojętej psychologii przedsiębiorczości, a jego celem jest empiryczna weryfikacja wpływu kompetencji społecznej na intencje przedsiębiorcze studentów.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Artykuł przedstawia wyniki badań przeprowadzonych na podstawie kwestionariusza ankietowego wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, dotyczących ich własnej oceny posiadanych kompetencji społecznych oraz intencji przedsiębiorczych, celem zweryfikowania hipotezy badawczej mówiącej o pozytywnym wpływie wspomnianych kompetencji na istnienie intencji przedsiębiorczych.
PROCES WYWODU: W literaturze przedmiotu badacze zjawiska od stosunkowo niedawna analizują wpływ kompetencji emocjonalnych na intencje przedsiębiorcze. Autorzy w swoim wywodzie postanowili skupić się na jednej z podgrup w tym obszarze, jakim są kompetencje społeczne, wśród których wyróżnia się dwie subkategorie: empatię i umiejętności społeczne, formułując hipotezy badawcze o pozytywnym wpływie obu tych kategorii na występowanie intencji przedsiębiorczych.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzone badania potwierdziły istnienie zależności pomiędzy kompetencjami społecznymi a intencjami przedsiębiorczymi. Silniej ta zależność jest zauważalna w przypadku subkategorii umiejętności społeczne niż empatia, jednakże, zdaniem autorów, obie te grupy wywierają pozytywny wpływ na kształtowanie się intencji przedsiębiorczych.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Intencje przedsiębiorcze powinny być stymulowane w procesie edukacji i rozwoju młodych osób także w obszarze kompetencji społecznych. Należy w tym przypadku podkreślić, że wirtualizacja współczesnego świata i zdalne procesy kształcenia sprzyjają izolacji i indywidualizacji postaw kosztem rozwoju wspomnianych kompetencji, co zostało spotęgowano przez pandemię COVID-19. (abstrakt oryginalny)

RESEARCH OBJECTIVE: The article contributes to filling the research gap in the field of entrepreneurial psychology, broadly defined, and its aim is to empirically verify the influence of social competence on students' entrepreneurial intentions.
RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The article presents the results of research conducted based on a questionnaire among Cracow University of Economics students concerning their self-assessment of social competencies and entrepreneurial intentions to verify the research hypothesis that there is a positive impact of the competencies mentioned on the existence of entrepreneurial intentions.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: In the literature, researchers have relatively recently analyzed the impact of emotional competencies on entrepreneurial intentions. We decided to focus on one of the subgroups in this area: social competencies. Two subcategories can be distinguished: empathy and social skills, formulating research hypotheses about the positive influence of both these categories on the occurrence of entrepreneurial intentions.
RESEARCH RESULTS: The research carried out confirmed the existence of a relationship between social competencies and entrepreneurial intentions. This relationship is more pronounced in the case of the social skills subcategory than empathy. However, we consider both of these groups to influence the formation of entrepreneurial intentions positively.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Entrepreneurial intentions should be stimulated in the education and development of young people also in the area of social competencies. In this case, it should be emphasized that the virtualization of the modern world and remote education processes promote isolation and individualization of attitudes at the expense of the development of the mentioned competencies, which was aggravated by the COVID-19 pandemic. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. DOI: https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T.
  2. Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Baartman, L.K.J., Bruijn, E. de. (2011). Integrating knowledge, skills and attitudes: Conceptualising learning processes towards vocational competence. Educational Research Review, 6(2), 125-134. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2011.03.001.
  4. Bacq, S., Alt, E. (2018). Feeling capable and valued: A prosocial perspective on the link between empathy and social entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 33(3), 333-350. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.01.004.
  5. Barba-Sánchez, V., Atienza-Sahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24(1), 53-61. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2017.04.001.
  6. Boyatzis, R.E. (2009). Competencies as a behavioral approach to emotional intelligence. Journal of Management Development, 28(9), 749-770. DOI: https://doi.org/10.1108/02621710910987647.
  7. Doanh, D.C., Bernat, T. (2019). Entrepreneurial self-efficacy and intention among vietnamese students: a meta-analytic path analysis based on the theory of planned behavior. Procedia Computer Science, 159, 2447-2460. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.420.
  8. Fagoulis, I., Phillips, N. (2011). Social Skills for Successful Career Development. Review of European Studies, 3(1), 85-93. DOI: https://doi.org/10.5539/res.v3n1p85.
  9. Fernández-Pérez, V., Montes-Merino, A., Rodríguez-Ariza, L., Galicia, P.E.A. (2019). Emotional competencies and cognitive antecedents in shaping student's entrepreneurial intention: the moderating role of entrepreneurship education. International Entrepreneurship and Management Journal, 15(1), 281-305. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-017-0438-7.
  10. Forster, F., Grichnik, D. (2013). Social Entrepreneurial Intention Formation of Corporate Volunteers. Journal of Social Entrepreneurship, 4(2), 153-181. DOI: https://doi.org/10.1080/19420676.2013.777358.
  11. Frese, M., Gielnik, M.M. (2014). The Psychology of Entrepreneurship. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 413-438. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091326.
  12. Goleman, D. (1998). Working with emotional intellengence. New York: Bantam Books.
  13. Hayton, J.C., Kelley, D.J. (2006). A competency-based framework for promoting corporate entrepreneurship. Human Resource Management, 45(3), 407-427. DOI: https://doi.org/10.1002/hrm.20118.
  14. Hayton, J.C., McEvoy, G.M. (2006). Guest editors' note. Human Resource Management, 45(3), 291-294. DOI: https://doi.org/10.1002/hrm.20127.
  15. Junttila, N. (2010). Social competence and loneliness during the school years-Issues in assessment, interrelations and intergenerational transmission. Pobrano z http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4226-8
  16. Kamas, L., Preston, A. (2020). Empathy, Gender, and Prosocial Behavior. Pobrano z (PDF) Empathy, Gender, and Prosocial Behavior (researchgate.net)
  17. Kaźmierczak, M. (2013). Postrzegana empatia partnera jako predyktor satysfakcji ze związku romantycznego. Psychologia Społeczna, 4(27), 435-447.
  18. Löffler, C.S., Greitemeyer, T. (2021). Are women the more empathetic gender? The effects of gender role expectations. Current Psychology, 1-12. DOI: 10.1007/s12144-020-01260-8
  19. MacLean, P., Scott, B. (2011). Competencies for learning design: A review of the literature and a proposed framework. British Journal of Educational Technology, 42(4), 557-572. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01090.x.
  20. Miłaszewicz, D. (2015). Kompetencje społeczne polskich i litewskich studentów - analiza porównawcza. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 401. DOI: 10.15611/pn.2015.401.27
  21. Muller, P., Mattes, A., Klitou, D., Lonkeu, O.-K., Ramada, P., Aranda Ruiz, F., Devnani, S., Farrenkopf, J., Makowska, A., Mankovska, N., Robin, N., Steigertahl, L. (2018). Annual report on European SMEs 2017/2018: SMEs growing beyond borders. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a435b6ed-e888-11e8-b690-01aa75ed71a1/language-en
  22. Nowiński, W., Haddoud, M.Y., Lančarič, D., Egerová, D., Czeglédi, C. (2019). The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries. Studies in Higher Education, 44(2), 361-379. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1365359.
  23. Osman, S. (2011). Predicting Rape Empathy Based on Victim, Perpetrator, and Participant Gender, and History of Sexual Aggression. Sex Roles, 64(7/8), 506-515.
  24. Ozgur, D., Mustafa, K., Hakan, O.A. (2017). The Influence of Personality Traits on Entrepreneurial Intention. International Journal of Management and Sustainability, 6(2), 33-46. DOI: https://doi.org/10.18488/journal.11.2017.62.33.46.
  25. Padilla-Meléndez, A., Fernández-Gámez, M.A., Molina-Gómez, J. (2014). Feeling the risks: effects of the development of emotional competences with outdoor training on the entrepreneurial intent of university students. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(4), 861-884. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-014-0310-y.
  26. Pauceanu, A., Alpenidze, O., Edu, T., Zaharia, R. (2019). What Determinants Influence Students to Start Their Own Business? Empirical Evidence from United Arab Emirates Universities. Sustainability, 11(1), 92. DOI: https://doi.org/10.3390/su11010092.
  27. Peng, Z., Lu, G., Kang, H. (2012). Entrepreneurial Intentions and Its Influencing Factors: A Survey of the University Students in Xi'an China. Creative Education, 03(08), 95-100. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2012.38B021.
  28. Rice, K. (2016). The Impact of Gender on Empathy. Biddeford, Portland: Univeristy of New England. https://www.une.edu/sites/default/files/Rice Kaitlin_Capstone_The Impact of Gender on Empathy.pdf
  29. Sánchez, J.C. (2011). University training for entrepreneurial competencies: Its impact on intention of venture creation. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 239-254. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-010-0156-x.
  30. Stamboulis, Y., Barlas, A. (2014). Entrepreneurship education impact on student attitudes. The International Journal of Management Education, 12(3), 365-373. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2014.07.001.
  31. Wach, K. (2014). Europeanisation of Entrepreneurship Education in Europe - Looking Back and Looking Forward. Horyzonty Wychowania, 13(26), 11-31. https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/56
  32. Wach, K., Głodowska, A. (2019). The Role of University in the Development of Entrepreneurial Intentions of Younger Generations: Selected Models. W M. Pietrzykowski (red.), Fostering Entrepreneurial and Sales Competencies in Higher Education (s. 47-65). Bogucki Wydawnictwo Naukowe. DOI: https://doi.org/10.12657/9788379862801-4.
  33. Wiszejko-Wierzbicka D. (2012). Kompetencje społeczne - rozpoznanie i rozwój. http://projektmlodziez. pl/dokumenty-do-pobrania
  34. Younis, A., Xiaobao, P., Nadeem, M.A., Kanwal, S., Pitafi, A.H., Qiong, G., Yuzhen, D. (2020). Impact of positivity and empathy on social entrepreneurial intention: The moderating role of perceived social support. Journal of Public Affairs, 1-15. DOI: https://doi.org/10.1002/pa.2124.
  35. Zhao, H., Seibert, S.E., Hills, G.E. (2005). The Mediating Role of Self-Efficacy in the Development of Entrepreneurial Intentions. The Journal of applied psychology, 90(6), 1265-1272. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.90.6.1265.
Cited by
Show
ISSN
2082-5897
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.35765/HP.2153
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu