- Author
- Mizera-Pęczek Patrycja (Uniwersytet Łódzki), Grzesiak Lena (Uniwersytet Łódzki)
- Title
- Wymagania kompetencyjne stawiane kadrom kultury. Analiza ogłoszeń o pracy
Competence Requirements for the Staff of Cultural Institutions. An Analysis of Job Advertisements - Source
- Zarządzanie w Kulturze, 2022, t. 23, z. 3, s. 237-254, tab., bibliogr. 21 poz.
Culture Management - Keyword
- Kompetencje pracownicze, Kultura, Pracownicy w organizacji, Rekrutacja pracowników
Employees competencies, Culture, Employees in the organization, Employee recruitment - Note
- summ.
- Abstract
- Celem artykułu jest wykazanie, jakie są oczekiwane kompetencje wobec kadr kultury w Polsce w perspektywie analizy ogłoszeń o pracy. Przyjęto szerokie rozumienie konstruktu "kadry kultury", włączając do analizy ogłoszenia o pracy skierowane zarówno dla zasadniczego personelu kreatywnego (np. muzyków, aktorów), jak i pracowników technicznych (np. realizatorów dźwięku), menedżerów kreatywnych, specjalistów do spraw marketingu w kulturze, finansów w kulturze czy nauczycieli różnych artystycznych specjalności (Varbanova 2015: 35-36). Strukturę artykułu podporządkowano jego celowi. W pierwszej części przedstawiono teoretyczne zaplecze omawianej problematyki, wyjaśniono, czym są kompetencje, oraz wskazano na zakres kompetencji oczekiwanych wśród kadr kultury. Kolejno zaprezentowano metodykę badań własnych oraz rezultaty analizy 127 ogłoszeń o pracy opublikowanych w wybranym medium. (fragment tekstu)
Analysing the employees' competencies is relevant both from the organisation's and individuals' perspective, because it allows - for example - to predict emerging competency gaps in organisations, design training offers tailored to the organisation's needs and employees' expectations, or to better match people' professional tasks with organisational culture. One of the methods for obtaining information about competence requirements is the analyse of job advertisements published by the selected employers. This article focuses on the competence requirements set by employers representing cultural organisations. Its purpose is to showcase the competencies expected from the staff of cultural institutions in Poland from the perspective of job advertisements. The article presents the results of the analysis of 127 job advertisements published on the "Pracuj w Kulturze" webiste from the 31st of January to the 1st of February 2022. The analysis included the requirements regarding the following: knowledge (both formal and non-formal), skills and employee attitudes desired by the employers. (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Beck-Krala Ewa (2021). Słownik pojęć ZZL. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5(142), 151-153.
- Czapla Tomasz (2011). Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Cullen John (2000). A Review of Library and Information Service Job Advertisements: What Do They Tell Us About Work. Journal of Information Science, 26(4), 278-281.
- Dziadzia Bogusław (2018). Kształcenie kadr kultury a edukacja kulturowa. W: Maciej Zygmunt (red.), Edukacja kulturowa. Obserwatorium. Katowice: Regionalny Instytut Kultury, 33-38.
- Faberman Jason, Kudlyak Marianna (2016). What Does Online Job Search Tell Us About the Labor Market? Economic Perspectives, 40(1), 1-15.
- Fastnacht Danuta (2006). Miękkie kompetencje w zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, 1(2), 109-114.
- Gabryjończyk Piotr, Kułaga Katarzyna (2017). Sector of Culture in Poland in Comparison to Other European Countries. World Scientific News, 383-393.
- Gaweł Łukasz, Konior Agnieszka, Pokojska Weronika (2020). Kształcenie menedżerów kultury na przykładzie studiów podyplomowych zarządzanie kulturą. Zarządzanie w Kulturze, 21(3), 253-273.
- Kowalik Wojciech, Malczyk Krzysztof, Maźnica Łukasz, Strycharz Jan (2013). Kompetencje kadr kultury a rozwój kapitału społecznego. Kraków: Małopolski Instytut Kultury.
- Kubicka Joanna, Pietrzyk-Sławińska Agata, Pluta Karolina (2020). W stronę uważności w kulturze. Białystok: Podlaski Instytut Kultury.
- Marszałek Anna (2010). Wspólna taksonomia kompetencji oraz zawodów jako instrument wspomagający funkcjonowanie systemów kształcenia oraz rynków pracy. E-mentor, 3(35), 67-72.
- Martyński Wojciech (2022). Praca w kulturze i sztuce - 11 porad, jak ją zdobyć [+ Oferty].
- InterviewMe, https://interviewme.pl/blog/praca-w-kulturze [odczyt: 28.02.2022].
- Oleksyn Tadeusz (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych.
- Moczydłowska Joanna (2008). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
- Poprawski Marcin (2015). Wolnorynkowi ekwilibryści. Edukacja przedsiębiorcza i polskie kadry sektora kultury. Prakseologia, 157, 303-338.
- Rynek pracy w czasie COVID-19 (2022). GrantThornton, https://grantthornton.pl/publikacja/goraca-zima-na-rynku-pracy/ [odczyt: 28.02.2022].
- Skutnik Jolanta (2016). Kompetencje kadr kultury - między użytecznością a mądrością. Dyskursy Młodych Andragogów, 17, 229-245.
- Turek Diana (2015). Kompetencje osób młodych na rynku pracy - oczekiwania pracodawców. E-mentor, 3(60), 8-16.
- Wpływ pandemii COVID-19 na podmioty działające w obszarze kultury w IV kwartale 2020 r. (2021). GUS. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/kultura/wplyw-pandemii-covid-19-na-podmioty-dzialajace-w-obszarze-kultury-w-czwartym-kwartale-2020-r-,23,4.html[odczyt: 28.02.2022].
- Varbanova Lidia (2015). Zarządzanie strategiczne w kulturze, przeł. Tomasz Piwowarczyk. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
- Cited by
- ISSN
- 1896-8201
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.22.015.16404