BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Radecka Ida
Title
Siłaczki i macgyverowie. O determinantach demotywacji wśród pracowników polskich domów kultury
Strongwomen and McGyvers. On the Determinants of the Demotivation among the Employees of Polish Cultural Centres
Source
Zarządzanie w Kulturze, 2022, t. 23, z. 3, s. 297-317, bibliogr. 23 poz.
Culture Management
Keyword
Instytucje kultury, Motywacja do pracy, Zasoby ludzkie
Cultural institutions, Work motivation, Human resources
Note
summ.
Abstract
Relatywnie niewielka liczba pozycji dotyczących demotywacji w/do pracy, a szczególnie w sektorze publicznym, utrudnia pełne scharakteryzowanie i zrozumienie zjawiska demotywacji w polskich domach kultury. Celem niniejszej pracy jest więc eksploracja zjawiska demotywacji wśród pracowników polskich domów kultury. W centrum badań znajduje się z jednej strony człowiek i jego zasoby wewnętrzne (m.in. potrzeby, oczekiwania, zdolności oraz motywacje), a z drugiej - organizacja (rozumiana jako grupa osób kierujących się różnymi wartościami, ale podlegająca pewnym wspólnym zasadom i dążąca do tego samego celu (Griffin 2017: 5)). Taką tematyką w obszarze nauk społecznych najczęściej zajmuje się paradygmat konstruktywistyczny (Creswell 2013: 32-37), w zarządzaniu humanistycznym zwany również interpretatywno-symbolicznym. Przyjmując tę koncepcję, badacz zakłada intersubiektywizm, konstruktywizm społeczny oraz wpływ jednostek i grup jako czynniki kreowania wszystkich aspektów funkcjonowania organizacji (Sułkowski 2015: 129-130). Niniejsza praca koncentruje się zatem na poznaniu oraz zinterpretowaniu indywidualnych doświadczeń badanych, by poznać ich perspektywę i zbadać zależności zachodzące między członkami organizacji, a także jej elementami. (fragment tekstu)

The article deals with the topic of demotivation among the staff of Polish cultural centres. The aim of the paper is to explore the phenomenon from a humanist perspective. The first part describes the definitions of demotivation and the reasons it occurs. The research results were then presented. The answers obtained through an online questionnaire and interviews show that demotivation occurs in this group. The essential determinants of demotivation are elements of the internal environment of the organization. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Al-Tkhayneh Khawlah K., Kot Sebastian, Shestak Viktor (2019). Motivation and Demotivation Factors Affecting Productivity in Public Sector. Administratie si Management Public, (33), 92-93, https://www.proquest.com/openview/f1dac2a4d65c43cfdd1c06c831834f85/1?pqo rigsite=gscholar&cbl=986350 [odczyt: 31.03.2021].
  2. Berbeć Bartłomiej, Ciećka Karolina, Czaja Paweł (n.d.). Poradnik: Badaj interaktywnie. Jak poprawnie przygotować ankietę internetową, https://ankiety.interaktywnie.com/poradnik- -ankiety-online/ [odczyt:13.05.2021].
  3. Bersin Josh (2015). Becoming Irresistible. A New Model for Employee Engagement. Deloitte Review, 15, 150-151, https://www2.deloitte.com/us/en/insights/deloitte-review/issue-16/ employee-engagementstrategies.html [odczyt: 30.03.2021].
  4. Borkowska Stanisława (2006). Motywacja i motywowanie. W: Henryk Król, Antoni Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Creswell John W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. Joanna Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  6. Dolot Anna (2015). Źródła demotywacji pracowników w świetle badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 229, 21-34, http://cejsh.icm.edu. pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-eb522a37-5570-42b5-b77b-7ef12e2deb7d [odczyt: 30.03.2021].
  7. Główny Urząd Statystyczny (2020). Działalność centrów kultury, domów kultury, ośrodków kultury, klubów i świetlic w 2019 r., 1-2, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura- -turystyka-sport/kultura/dzialalnosc-centrow-kultury-domowkultury-osrodkow-kultury- -klubow-i-swietlic-w-2019-roku,9,3.html [odczyt: 24.04.2021].
  8. Główny Urząd Statystyczny (2014). Działalność instytucji kultury w Polsce w 2013 r., 1-6, https://stat.gov.pl/obszarytematyczne/kultura-turystyka-sport/kultura/dzialalnosc-instytucji- kultury-w-polsce-w-2013-r-,3,5.html [odczyt: 23.04.2021].
  9. Griffin Ricky W. (2017). Podstawy zarządzania organizacjami, tłum. Michał Rusiński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  10. Gudkova Svetlana (2012). Wywiad w badaniach jakościowych. W: Dariusz. Jemielniak (red.), Badania jakościowe, t. 2: Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  11. Guillén Manuel, Ferrero Ignacio, Hoffman W. Michael (2015). The Neglected Ethical and Spiritual Motivations in the Workplace. Journal of Business Ethics, 128(4), 803-816, https://www.jstor.org/stable/24702905?seq=1 [odczyt: 31.03.2021].
  12. Ianole Rodica (2007). A Possible Chain of Motivation. Manager, 6, 170-173, https://www-1ceeol- -1com1qzwc0nyz018d.hps.bj.uj.edu.pl/search/viewpdf?id=548343 [odczyt: 26.03.2021].
  13. Jankowski Dzierżymir (1976). Dom kultury w środowisku wychowawczym średniego miasta. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 38(3), 245-263, https://repozytorium.amu. edu.pl/bitstream/10593/20525/1/019%20DZIERŻYMIR%20JANKOWSKI%20RPEiS%20 38%283%29%2c%201976.pdf [odczyt: 21.04.2021].
  14. Kostera Monika (2003). Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  15. Kozińska Anna, Szybisz Joanna (2004). Jak nie demotywować pracowników. W: Stanisława Borkowska (red.), Motywować skutecznie. Warszawa: Wydawnictwo IPiSS.
  16. Król Henryk (2006). Transformacja pracy i funkcji personalnej. W: Henryk Król, Antoni Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 54.
  17. Line Maurice B. (1992). How to Demotivate Staff: A Brief Guide. Library Management, 1(13), 4-7.
  18. Lutyńska Krystyna (1975). Pilotaż pogłębiony. Koncepcja, realizacja i analiza materiałów pilotażowych, https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/3302/K_Lutyńska_ Pilotaż%20%27pogłębiony%27.%20Koncepcja%2c%20realizacja%20i%20analiza%20 materiałów%20pilotażowych.pdf?sequence=1&isAllowed=y [odczyt: 12.05.2021].
  19. Mikołajczewska Wioleta (2018). Demotywacja pracowników - przyczyny i zapobieganie. Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej, 21(4), 123-132, https://ojs.gdanskaszkolawyzsza.pl/index.php/ZNGSW/article/view/188/155 [odczyt: 31.03.2021].
  20. Pocztowski Aleksy (2018). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Koncepcje, praktyki, wyzwania. Warszawa: PWE.
  21. Sułkowski Łukasz (2015). Paradygmaty humanistycznego zarządzania. W: Bogusław Nierenberg, Roman Batko, Łukasz Sułkowski (red.), Zarządzanie humanistyczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  22. Sztabiński Paweł B., Sztabiński Franciszek (2005). Jak połączyć pilotaż z badaniem próbnym? Przykład europejskiego sondażu społecznego 2004. Ask: Research and Methods, 14, 55-56, https://kb.osu.edu/bitstream/handle/1811/69540/ASK_2005_55_75.pdf [odczyt: 12.05.2021].
Cited by
Show
ISSN
1896-8201
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.22.018.16407
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu