BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kowalewska Anna (Uniwersytet Łódzki, Polska)
Title
Wyznaczanie zachowka własnego
A calculation of level of retention
Source
Wiadomości Ubezpieczeniowe, 1998, nr 3-4, s. 30-36, tab., bibliogr. 3 poz.
Keyword
Ubezpieczenia, Reasekuracja, Przedsiębiorstwo ubezpieczeniowe
Insurances, Reinsurance, Insurance companies
Note
streszcz., summ.
Abstract
Całe bezpośrednie ubezpieczenie oraz wszystkie typy reasekuracji dotyczące danych ryzyk nazywane są i określane jako portfel brutto firmy. Po przeniesieniu części ryzyka czy jego przejęciu przez reasekuratorów, czy retrocesjonariuszy pozostałą część określa się jako portfel netto. Innymi słowy, jest to ta wielkość ryzyka, którą firma ubezpieczeniowa zarządza i finansuje na własny rachunek, czyli jest to jej zachowek.(abstrakt oryginalny)

The total porfolio of insurance company is called the gross portfołio. After a transfer of a part of risk to reinsurance company the remain portfołio is called net portfołio. In other words it is an amount of risk whicłi insurance company govems and fmances on its own account, so it is retention. The level of retention is one of the most important parameter of reisurance contract. The statement of this parameter in the proper level is a strategie decision, and a very complex, influenced by many factors. The most important are the ans- wers of two questions: - how high may be the maximum of losses per risk covered by the company, and - what loss ratio will probabły occur in particular lines of insurance.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
Bibliography
Show
  1. Wiśniewski W., Reasekuracja proporcjonalna i nieproporcjonalna, "Wiadomości Ubezpieczeniowe" 10/94
  2. Setting retentions - Fundamenta 1 considerations Swiss Re, Zurich 1992
  3. Riley K., Practical Guides - The nuts and bolts of reinsurance, LLP, London 1997.
Cited by
Show
ISSN
0137-7264
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu