- Author
- Włodarczyk Rafał (Uniwersytet Wrocławski)
- Title
- W stronę słabej edukacji kruchych istot ludzkich
Towards a Poor Education for Fragile Human Beings - Source
- Chowanna, 2022, T. 1(58), s. 1-5
- Keyword
- Edukacja, Pedagogika, Dydaktyka, Filozofia kultury, Recenzja
Education, Pedagogy, Didactics, Philosophy of culture, Review - Note
- summ.
- Abstract
- "Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego" Krzysztofa Maliszewskiego to wybitny wkład w nasze rozumienie pedagogiki i edukacji, książka, która w sposób dojrzały, oryginalny, przemyślany, wyważony i zaangażowany podejmuje najważniejsze zagadnienia filozofii i teorii edukacji. Książka, która ujmuje przenikliwością, głębią przemyśleń i sposobem ich wyrażania. Książka praca, która nie narzuca, ale subtelnie, z wrażliwością przeradza. Jej autor do ostatniego zdania, słowa pozostaje w moim odczuciu wyraźnie świadom swej odrębności i własnych zamierzeń. Nie kryje swoich ambicji, które w świetle konstrukcji i zawartości książki są w pełni uzasadnione. Doskonale panuje nad wywodem, treścią, źródłami i ich odczytaniami. Cały tekst jest według mnie czytelny, jego układ podporządkowany kolejno podejmowanym i rozwijanym tezom, zmierzającym każdorazowo do zasadniczych ustaleń autora, który świetnie orientuje się w bieżących dyskusjach toczonych w różnych tradycjach myśli pedagogicznej i humanistyki. Budzi to podziw, zachęca do lektury. Najnowsza książka Krzysztofa Maliszewskiego stanowi według mnie ważny, oryginalny głos filozofii i teorii edukacji, który wykracza poza skoncentrowanie na problematyce pedagogicznej, wnosząc wkład w filozofię kultury. Jest wartościową, wybitną pozycją, można powiedzieć, że wręcz obowiązkową dla badaczy i innych osób zainteresowanych rozwojem filozofii edukacji, teorii kształcenia, pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej, pedeutologii, komparatystyki pedagogicznej, a w kontekście współczesnych orientacji w pedagogice - badaczy identyfikujących się z problematyką pedagogik kultury i religii, a także pedagogik hermeneutycznej, egzystencjalnej, personalistycznej, humanistycznej, krytycznej, postmodernizmu. Równie przekonany jestem o potencjale książki inicjowania dyskusji i polemik w kontekście innych ujęć i odmiennych, zróżnicowanych tradycji rozumienia czegoś bliskiego idei ahimsy, rozróżnienia mocy i słabości, również łącznego oraz rozłącznego rozumienia i ujmowania tych fenomenów, nacisku na indywidualizm, wartości rzemiosła, apologii słabości w konfrontacji - przykładowo - z edukacją matematyczną, muzyczną, kulinarną czy pedagogiką sportu, nieufności wobec emunah i podążaniu za pistis, dystansu wobec edukacji skalanej techne, nawykiem czy ideologią. "Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego" stanowi z pewnością cenne opracowanie, zapewniające filozofii edukacji korespondencję z osiągnięciami współczesnej humanistyki. Jestem pewien, że nie tylko pedagog po lekturze tej książki odczuje coś więcej niż satysfakcję. Z przekonaniem i nieukrywaną przyjemnością zachęcam, rekomenduję, polecam. (fragment tekstu)
This review article discusses selected issues taken up by Krzysztof Maliszewski in his work Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego [Power-less Education. On the Education of the Fragile.] The interesting content, the choice of the form of argument and its contexts, as well as the clear layout of the book have been subordinated to the tasks perfectly fulfilled by its author in presenting the assumptions, justification and discussion of the concept of power-less education. (original abstract) - Full text
- Show
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.58.03