BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kisiel Mirosław (Uniwersytet Śląski w Katowicach), Nikolai Halyna (South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushinsky, Ukraine)
Title
Muzyka i tanieс w wychowaniu międzykulturowym - polsko-ukraińskie sploty
Music and Dance in Intercultural Education - Polish-Ukrainian Weaves
Source
Chowanna, 2022, T. 1(58), s. 1-17, bibliogr. 31 poz.
Keyword
Edukacja, Sztuka, Nauczanie, Nauczyciele, Dialog międzykulturowy, Kontakty interkulturowe, Wielokulturowość, Mniejszości narodowe
Education, Art, Teaching, Teachers, Intercultural dialogue, Intercultural contacts, Multicultural, Ethnic minority
Note
summ.
Country
Polska, Ukraina
Poland, Ukraine
Abstract
Problem edukacji międzykulturowej staje się dziś jednym z głównych w Europie ze względu na globalizację i internacjonalizację edukacji oraz napływ imigrantów z dawnych dominiów. Dynamiczne przemiany społeczne i tendencje humanistyczne dodatkowo zaktualizowały funkcjonujący dotychczas paradygmat kulturocentryczny. Konflikt wojskowy, jaki rozpoczął się w Ukrainie za sprawą Rosji, i związana z tym eskalacja działań militarnych, a także napływ wojennych uciekinierów do Polski stały się dowodem na to, że tylko poszanowanie wartości interkulturowych może pomóc w zachowaniu uniwersalnych ideałów. W opinii wielu badaczy funkcjonowanie społeczeństw może być zapewnione dzięki pluralizmowi kultur, humanizmowi, wolności, demokracji i sprawiedliwości społecznej. Ta skomplikowana sytuacja ma także wpływ na oświatę; uczący się z różnych krajów oraz uczelnie akademickie kształcące przyszłych nauczycieli próbują się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Celem niniejszej rozprawy jest prezentacja polsko-ukraińskiego spojrzenia na problem kształcenia przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji w osnowie wychowania międzykulturowego z użyciem muzyki i tańca oraz zaprezentowanie projektu badawczego w tym zakresie. (fragment tekstu)

The paper presents the idea of the research project Theory and Practice of Musicalization of Early Education Teachers in the Intercultural Dimension, the aim of which will be to obtain opinions from the surveyed teachers and trainees for the profession on the given topic and to forecast activities and develop effective solutions in the field of "good practices". (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bachtin M.: Estetyka twórczości słownej. Przeł. [z ros.] D. Ulicka. Oprac., przekł. i wstęp E. Czaplejewicz. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986.
  2. Bandura E.: Nauczyciel jako mediator kulturowy. Red. J. Dybiec, M. Piotrowska. Tertium, Kraków 2007.
  3. Beh Ì.D.: Dìalog kul'tur u psihologo-pedagogìčnomu osmislennì. "Aktual'nì pitannâ mistec'koï osvìti ta vihovannâ" 2013, vyp. 2 (2), s. 79-84. http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4149 [dostęp: 20.06.2022]. [І.Д. Бех: Діалог культур у психолого-педагогічному осмисленні. "Актуальні питання мистецької освіти та виховання" 2013, вyп. 2 (2), s. 79-84].
  4. Bibler V.: Ot naukoučeniâ - k logike kul'tury. Dva filosofskih vvedeniâ v dvadcat' pervyj vek. Politizdat, Moskva 1990. [B. Библер: От наукоучения - к логике культуры. Два философских введения в двадцать первый век. Политиздат, Москва 1990].
  5. Bilova Н.: Polycultural Dimension of Art Education. "Pedagogìčnì nauki: teorìâ, ìstorìâ, ìnnovacìjnì tehnologìï" 2018, № 6 (80), s. 142-154. Pobrano z: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/11/16.pdf [20.06.2022]. ["Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології" 2018, № 6 (80)].
  6. Chaciński J.: Praktyczne zastosowanie pedagogiki międzykulturowej w edukacji muzycznej. "Ars Inter Culturas" 2015, nr 4, s. 13-30. https://doi.org/10.34858/AIC.4.2015.61.
  7. Dobra Szkoła: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. MEN, ORE 2017. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/nowa -podstawa-programowa/WYCHOWANI E PR Z EDSZKOLNE , EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA/Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem.pdf [22.05.2022].
  8. Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym w Polsce 2010-2011. [Raport]. Oprac. B. Machul-Telus, M. Majewska. ORE, Warszawa 2012. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=3376 [22.06.2022].
  9. Frołowicz E.: Jestem Inny! Muzyczna edukacja wczesnoszkolna a problematyka wielokulturowości. "Aspekty Muzyki" 2015, nr 5, s. 79-93.
  10. Golubic'ka N.O.: Formuvannâ etnopedagogìčnoï kul'turi majbutn'ogo včitelâ muzičnogo mistectva v procesì vokal'no-horovogo navčannâ. Avtoref. dis. kand. ped. Nauk, NPU ìm. M.P. Dragomanova, Kiïv 2019. Pobrano z: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/27723/100355276.pdf [20.06.2022]. [Н.О. Голубицька: Формування етнопедагогічної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва в процесі вокально-хорового навчання. Автореф. дис. канд. пед. Наук, НПУ ім. М.П. Драгоманова, Київ 2019].
  11. Gorbunova L.S.: Osvìta dlâ doroslih: kognìtivno-komunìkacìjnì strategii ta praktiki. Avtoref. Dis. Doktora filosofs'kih nauk, NAPNU. Ìnstitut Viŝoï osvìti, Kiïv 2015. Pobrano z: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/01/Gorbunova_19.10.2015_avtoref.pdf [20.06.2022]. [Л.С. Горбунова: Освіта для дорослих: когнітивно-комунікаційні стратегії та практики. Автореф. дис. доктора философських наук, НАПНУ. Інститут Вищої освіти, Київ 2015].
  12. Gordon M.: Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki. Przeł. E. Klekot. PIW, Warszawa 2005.
  13. Ingarden R.: Przeżycie, dzieło, wartość. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.
  14. Józefowicz A. et al.: Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej - idee, koncepcje i rozwiązania metodyczne. Wydawnictwo Adam Marszałek-Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, Toruń-Białystok 2015.
  15. Jóźwiak M. et al.: Inspiracje muzyczne do podręcznika "Nasza Szkoła" kl. 3. MEN-ORE, Warszawa 2016. https://www.ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne [dostęp: 27.04.2022].
  16. Khittl Ch.: Polyästhetische Erziehung. Integrative Musikpädagogik. W: Lexikon der Musikpädagogik. Hrsg. S. Helms, R. Schneider, R. Weber. Bosse, Kassel 2005, s. 204-206.
  17. Kisiel M.: Doskonalenie kompetencji muzycznych studentów edukacji wczesnoszkolnej podczas zajęć terenowych w szkole. W: Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje, przemiany, rozwiązania. Red. E. Musiał, J. Malinowska. Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018, s. 87-100.
  18. Kłysz-Sokalska N.: Muzyka jako narzędzie edukacji międzykulturowej. "Życie Szkoły" 2021, nr 4, s. 45-50.
  19. Konaszkiewicz Z.: Fenomen polskiej edukacji muzycznej. "Konteksty Kształcenia Muzycznego" 2014, nr 1 (1), s. 11-25. https://doi.org/10.5604/2392277X.1150102.
  20. Konaszkiewicz Z. et al.: Standardy edukacji muzycznej. W: Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych. Red. A. Białkowski. Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008, s. 100-149. Pobrano z: https://www.muzykajest.pl/images/stories/standardy_calosc.pdf [27.04.2022].
  21. Kuročko Ĭ.: Ukraïns'kij škìl'nij pìsennik. PZWS, Warszawa 1970. [Й. Курочко: Український шкільний пісенник].
  22. Lobova O.: Mistectvo. Pìdručnik dlâ 3 kl. Školap, Kiïv 2020. [O. Лобова: Мистецтво. Підручник для 3 кл. Шкoлаp, Київ 2020].
  23. Lorek M., Zatorska M.: Nasza szkoła. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 3 cz. 2. MEN, Warszawa 2016.
  24. Nicolis G., Prigogine I.: Self-organization in Nonequilibrium Systems: From Dissipative Structures to Order Through Fluctuations. Co. J. Wiley&Sons, New York-London-Sydney-Toronto 1977. https://doi.org/10.1002/bbpc.197800155 [dostęp: 22.06.2022].
  25. Nikitorowicz J.: Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, wartości. Trans Humana, Białystok 2000.
  26. Ratajski S.: Edukacja kulturalna w pracach UNESCO i organizacji europejskich. W: Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność. Red. D. Ilczuk, S. Ratajski. Polski Komitet do spraw UNESCO, Warszawa 2011, s. 13-32.
  27. Rebrova E.: Hudožestvennaâ identifikaciâ kak faktor podgotovki učitelej muzyki i horeografii v usloviâh polikul'turnoj obrazovatel'noj sredy. "Ars Inter Culturas" 2018, nr 3, s. 137-154. https://doi.org/10.34858/AIC.3.2014.49. [E. Реброва: Художественная идентификация как фактор подготовки учителей музыки и хореографии в условиях поликультурной образовательной среды].
  28. Van B., Nìkolaï G.: Struktura transkul'turnoï kompetentnostì magìstrìv muzičnogo mistectva. "Pedagogìčnì nauki: teorìâ, ìstorìâ, ìnnovacìjnì tehnologìï" 2021, vyp. 5 (109), s. 305-316. https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/02/31.pdf [dostęp: 20.06.2022]. [Б. Ван, Г. Ніколаї: Структура транскультурної компетентності магістрів музичного мистецтва. "Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології" 2021, вyп. 5 (109), c. 305-316].
  29. Welsch W.: Tożsamość w epoce globalizacji - perspektywa transkulturowa. W: Estetyka transkulturowa. Red. K. Wilkoszewska. Universitas, Kraków 2004, s. 31-43.
  30. Witkowski L.: W stronę edukacji (dla) pogranicza (pedagogiczne Bachtinalia). "Kwartalnik Pedagogiczny" 1990, nr 4, s. 47-66.
  31. Wojnar I.: Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki. Wyd. 4. Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1995.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.58.04
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu