BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Mizera-Pęczek Patrycja (Uniwersytet Łódzki), Krasnova Anna (Uniwersytet Łódzki)
Title
Codzienność zawodowa instamatek w okresie pandemii
Daily Professional Life of Instamums During the Pandemic
Source
Horyzonty Wychowania, 2021, vol. 20, nr 55, s. 49-59, bibliogr. 23 poz.
Horizons of Education
Issue title
Codzienność w dobie pandemii
Keyword
Pandemia, COVID-19, Macierzyństwo, Media społecznościowe
Pandemic, COVID-19, Motherhood, Social media
Note
streszcz., summ.
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem naukowym niniejszego artykułu jest przedstawienie opisów codzienności zawodowej instamatek w kontekście przemian, które narzuciła rodzinom sytuacja epidemiczna w Polsce. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym rozpatrywanym w niniejszym artykule jest konieczność reorganizacji życia codziennego instamatek w okresie pandemii. Przeprowadzone badanie miało charakter jakościowy, interpretatywny i zostało zrealizowane za pomocą metody analizy treści publikowanych przez instamatki. PROCES WYWODU: W pierwszej części dokonano przeglądu literatury dotyczącej roli mediów społecznościowych w życiu codziennym kobiet, w tym tych, które posiadają dzieci, oraz przemian sytuacji zawodowej matek w 2020 roku. W drugiej części artykułu zaprezentowano rezultaty badań własnych zrealizowanych metodą analizy treści postów udostępnianych przez matki na Instagramie w okresie pandemii. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Rezultatem badań własnych jest gęsty opis codzienności matek w okresie pandemii w perspektywie kobiet, które dzielą się swoimi doświadczeniami na Instagramie. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Dotychczasowe rekomendacje praktyk służących kształtowaniu równowagi praca - życie stały się nieadekwatne do pandemicznej codzienności pracujących matek.(abstrakt oryginalny)

RESEARCH OBJECTIVE: The scientific aim of this article is to present the daily life of female instawomen in the context of changes that have been imposed on families by the epidemic situ ation in Poland. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem discussed in this article is the need to reorganize the everyday life of instamums women during a pandemic. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The first part reviews the literature on the role of social media in daily life of women, including those who have children, and the transformations in the pro fessional situation of mothers in 2020. The second part of the article presents the results of own research carried out by the method of analysis the content of posts shared by mothers on Insta gram during the pandemic. RESEARCH RESULTS: The result of our own research is a thick description of daily life of mothers during the pandemic from the perspective of women who share their experiences with Instagram. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The current recommendations for practices aimed at shaping the worklife balance have become inadequate to the pandemic daily life of working mothers.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bednarska, M. (2020). Zamiast wprowadzenia. Wychowanie dziecka w otoczeniu mediów. W: N. Bednarska (red.), Dziecko - media - rozwój. O konsekwencjach obecności mediów w życiu dziecka (s. 916). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  2. Belanche, D., Flavián, M. i IbáñezSánchez, S. (2020). Followers' reactions to influencers' Instagram posts. Spanish Journal of MarketingESIC, 24(1), 3753.
  3. Boerman, S.C. (2020). The effects of the standardized Instagram disclosure for microand mesoin fluencers. Computers in Human Behavior, 103, 199207.
  4. Buksa, Ł. i Luber, M. (2020). Matka XXI wieku. Funkcjonowanie instamatki w cyfrowym świecie. W: J. Kawa i M. Stradomska (red.), Kwestie i problemy społeczne współczesnego świata (t. 1, s. 5366). Wydawnictwo Naukowe Archaegraph.
  5. CBOS. (2019). Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących hazardu i innych uzależnień behawioralnych - edycja 2018/19. Raport z badań. Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Ministerstwo Zdrowia, CBOS. https://www. google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEw jwgqv6487vAhWD2uAKHQPxDTcQFjAAegQIAxAD&url=https%3A%2F%2Fwww.kbpn.gov. pl%2Fportal%3Fid%3D15%26res_id%3D9249205&usg=AOvVaw1KUwbAoY6pkjOl60_whNnu.
  6. Deloitte. (2021). Wpływ pandemii na perspektywy rozwoju zawodowego kobiet w biznesie. Jak pracodawcy mogą wspierać rozwój kobiecych talentów. Raport z badania. https://www2.deloitte. com/pl/pl/pages/kobiety-w-biznesie/articles/raport-wplyw-pandemii-na-perspektywy-rozwoju -zawodowego-kobiet-w-biznesie.html.
  7. Eurofound. (2020). Living, working and COVID19. Eurofound. https://www.eurofound.europa.eu/ publications/report/2020/living-working-and-covid-19.
  8. Geertz, C. (2003). Opis gęsty - w stronę interpretatywnej teorii kultury. W: M. Kempny i E. Nowicka (red.), Badanie kultury: element teorii antropologicznej (s. 3558). Wydawnictwo Naukowe PWN.
  9. Grotowska, S. (2019). Obraz macierzyństwa w polskiej blogosferze parentingowej. Horyzonty Wychowania, 18(45), 2333.
  10. GUS. 2021. Monitoring Rynku Pracy. Kwartalna informacja o rynku pracy w czwartym kwartale 2020 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/monitoring-rynku-pracy-kwartalna-informacja-o-rynku-pracy-w-czwartym-kwartale-2020-r-,12,45.html.
  11. IAB Polska. (b.d.). Przewodnik po social media w Polsce. Pobrano 22 lutego 2021 r. z: https:// www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po-Social-Media-w-Polsce-2019-2020-1.pdf.
  12. Kemp, S. (2020). Digital 2020: October Global STATSHOT. https://datareportal.com/reports/ digital-2020-october-global-statshot.
  13. Kowalska, M. (2016). Polskie kobiety jako użytkowniczki mediów społecznościowych. Marketing i Rynek, 3(16), 367378.
  14. Krasnova, A. i MizeraPęczek, P. (w druku). #mamawracadopracyInstagram jako przestrzeń wymiany informacji o dylematach matek związanych z powrotem do pracy po urlopach macierzyńskich.
  15. Łosiewicz, M. (2020), Blogi parentingowe jako platforma (auto)prezentacji współczesnej polskiej rodziny. Horyzonty Wychowania, 19(49), 127139.
  16. Młyński, J. (2020). Rodzina w sytuacji pandemii koronawirusa COVID19 jako wyzwanie dla polityki lokalnej. W: N. Pikuła, M. Grewiński, E. Zdebska i W. Glac (red.), Wyzwania dla polityki społecznej w kontekście pandemii koronawirusa (s. 6988). Wydawnictwo Scriptum.
  17. Moujaes, M. i Verrier, D. (2020). Instagram use, instamums, and anxiety in mothers of young children. Journal of Media Psychology: Theories, Methods, and Applications. Advance online publication. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000282.
  18. Pluta, M. (2020). #breastcancer - wspierająca rola Instagrama dla kobiet z rakiem piersi. W: P. Siuda i M. Pluta (red.), Internet, zdrowie i choroba. Powiązania społeczne, kulturowe i edukacyjne ("Kultura medialna i komunikacja społeczna", t. 2, s. 2044). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  19. Raport (b.d.). Raport MamaWarszawianka. Mama na rynku pracy. Wygrajmy z COVIDem. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką. Pobrano 27 lutego 2021 r. z: https://www.um.warszawa.pl/ sites/all/files/download_file.php?file=/sites/default/files/attach/aktualnosci/raport_mama_warszawianka_listopad_2020.pdf.
  20. Urbaś, J. (2021). Instamatka ekspertka - rola Instagrama w upowszechnianiu wiedzy o tematyce dziecięcej. Studia Socialia Cracoviensia, 11(1), 7589.
  21. Uzależnienia behawioralne. (b.d.). "Młode matki najintensywniej korzystają z Instagrama". Czy to one są najbardziej zagrożone uzależnieniem? Pobrano 15 lutego 2021 r. z: https://www.uzaleznie niabehawioralne.pl/raporty-z-badan/siecioholizm-raporty-z-badan/mlode-matki-najintensywniej -korzystaja-z-instagrama-czy-to-one-sa-najbardziej-zagrozone-uzaleznieniem-od-tego-medium/.
  22. Wicińska, K. (2017). Media społecznościowe jako narzędzie rozwijające działania marketingowe przedsiębiorstw. Rynek - Społeczeństwo - Kultura, 3(24), 115-121.
  23. Zub, M. (red.). (2020). Analiza społecznogospodarcza wraz z diagnozą obszarów interwencji EFS. Raport końcowy. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. https://www.power.gov.pl/ media/98143/Analiza_spolgosp.pdf.
Cited by
Show
ISSN
2391-9485
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.35765/hw.2046
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu