BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wawrzonek Anna (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Title
Potrzeba wsparcia poradniczego dla młodzieży z grup szczególnego ryzyka
The Need for Counselling Support for Youth at Risk
Source
Horyzonty Wychowania, 2021, vol. 20, nr 55, s. 85-94, bibliogr. 15 poz.
Horizons of Education
Issue title
Codzienność w dobie pandemii
Keyword
Młodzież, Młodzież NEET, Edukacja
Youth, NEET youth (Neither in employment nor in education and training), Education
Note
streszcz., summ.
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem podjętych rozważań jest zwrócenie uwagi na ryzyko wykluczenia edukacyjnego bądź bierności zawodowej młodych, którzy doświadczają negatywnych skutków sytuacji społecznej, spotęgowanej pandemią oraz zasygnalizowanie potrzeby zaprojektowania wsparcia poradniczego adresowanego do młodych przynależących do tzw. grup ryzyka. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Artykuł ma charakter przeglądowy. Analizując literaturę przedmiotu oraz doniesienia publicystyczne, autorka stara się zasygnalizować narastający problem przedwczesnego opuszczania oraz przerywania edukacji przez młodzież w czasie pandemii, a także jego związek z biernością zawodową, a nawet wykluczeniem społecznym młodych w przyszłości. PROCES WYWODU: Artykuł rozpoczęto od nakreślenia pogarszającej się sytuacji młodych, szczególnie w kontekście rynku pracy, którą skorelowano ze zwiększonym ryzykiem bierności edukacyjnozawodowej młodych oraz podkreślono potrzebę wsparcia poradniczego dla młodych zagrożonych wykluczeniem. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzona analiza wykazała, że okres pandemii istotnie zwiększył zapotrzebowanie na zindywidualizowane wsparcie poradnicze skoncentrowane na potrze bach młodzieży z grup szczególnego ryzyka, uwzględniające różne konteksty jej funkcjonowania. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Celem nowoczesnych interwencji w zakresie poradnictwa całożyciowego nie powinno być wyłącznie przygotowanie młodych do znalezienia pracy, zdobycia zawodu, uzupełnienia edukacji, ale także tworzenie warunków do rozwoju zasobów karierowych, które nie tylko przygotują do efektywnego funkcjonowania na rynku pracy, ale też przybliżą ich do pełnej, dojrzałej, odpowiedzialnej dorosłości.(abstrakt oryginalny)

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of conducted considerations is to draw attention to the risk of educational exclusion or professional inactivity of young people who experience the negative effects of social situation, aggravated by the pandemic and to signal the need to design counselling support addressed to young people belonging to socalled risk groups. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The article character of overview. Analyzing the literature on the subject and journalistic reports, the author tries to signal the growing problem of premature leaving and interrupting education by young people during the pandemic, as well as its connection with professional inactivity and even social exclusion of the young in the future. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article starts with outlining the deteriorating situation of the youth, particularly in the context of their current situation on the labour market. This situ ation was correlated with an increased risk of educational and professional inactivity of the youth and emphasized the need for counselling support for them at risk of their exclusion. RESEARCH RESULTS: The analysis showed that the pandemic period significantly increased the need for individualized counseling support focused on the needs of youth at risk, taking into account the different contexts of their functioning. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, RECOMMENDATIONS: The aim of modern interventions in the field of lifelong guidance should not only prepare young people for finding a job, obtaining profession, completing education, but also developing or creating conditions for the development of career resources, which will prepare them for effective functioning on the labor market, and bringing them closer to complete, responsible maturity.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Barnes, S.J., Bimrose, J., Brown, A., Kettunen, J. i Vuorinen, R. (2020). Lifelong guidance policy and practice in the EU: trends, challenges and opportunities. European Commission.
  2. Błaszczak, A. (2021, 23 marca). Pandemiczny rynek pracy trudny dla młodych. Rzeczpospolita. https://www.rp.pl/Poszukiwaniepracy/303239900-Pandemiczny-rynek-pracy-trudny-dla-mlodych.html.
  3. Eurofound. (b.d.). Young people and NEETs in Europe: First findings. https://movendi.ngo/wp -content/uploads/2015/03/NEET-and-youth-unemployment.pdf.
  4. Eurofound. (2021, 28 września). Młodzież NEET. Eurofound. https://www.eurofound.europa.eu/ pl/topic/neets.
  5. Himmelstrup, J. (2020, 15 lipca). The future of guidance is happening on Facebook. Ministry of Higher Education and Science. https://ufm.dk/en/education/internationalisation-and-cooperation/international-cooperation-on-guidance/euroguidance-denmark/publications-and-fact-sheets/the-future-of-guidance-is-happening-on-facebook/ the-future-of-guidance-is-happening-on-facebook.
  6. Hirsch, R. (2021, 7 kwietnia). Szybko rośnie bezrobocie młodych w Polsce. Business Insider. https://businessinsider.com.pl/piec-najwazniejszych-tematow-w-gospodarce-teraz-raport -7-kwietnia-2021/vg5309x.
  7. Mascherini, M. i Campajola, M. (2020, 23 października). Youth in a time of COVID. Eurofound. https://www.eurofound.europa.eu/pl/publications/blog/youth-in-a-time-of-covid.
  8. Minta, J. (2012). Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
  9. Oomen, A., Plant, P. (2014). Early school leaving and lifelong guidance. ELGPL Concept Note No. 6. http://www.elgpn.eu/publications/browse-by-language/english/elgpn-concept-note-no.-6 -early-school-leaving-and-lifelong-guidance/.
  10. Skowron, B. (2020). Zmaganie ze zdalną edukacją w akademii, szkole i przedszkolu. W: Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (s. 125146). Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha.
  11. Słowik, K. (2021). Dziura edukacyjna. Gazeta Wyborcza z 12.03.2021, dodatek Szkoła w pandemii.
  12. Stokowska, A. i Pieńkowski, A. (red.). (2021). Jak przeciwdziałać wykluczeniu w edukacji? Fundacja Katalyst Education. https://power-ed.pl/dokumenty/Rekomendacje_PowerED_2021.pdf.
  13. Szewczyk, P. (2020, 9 czerwca). "Pokolenie Lockdown", czyli nowe problemy młodych osób na rynku pracy. Deloitte. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Pokolenie-Lockdown-czyli-nowe-problemy-mlodych-osob-na-rynku-pracy.html?nc=1&utm_campaign=IP_pokolenie_lockdown_C-RG-CON-06447_pl_2020_General_Email_pl&utm_medium=email&utm_ source=Eloqua.
  14. Szpunar, O. (2021). Szkoła pod respiratorem. Gazeta Wyborcza z 12.03.2021, dodatek Szkoła w pandemii.
  15. Watts, A.G. (2001). Career guidance and social exclusion: a cautionary tale. British Journal of Guidance and Counselling, 29(2), 157-176.
Cited by
Show
ISSN
2391-9485
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.35765/hw.2069
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu