BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Seniów Adrianna (Uniwersytet Szczeciński)
Title
Internetowa porada psychologiczna - perspektywa językoznawcza
Internet Psychological Counseling - a Linguistic Perspective
Source
Horyzonty Wychowania, 2021, vol. 20, nr 55, s. 95-106, bibliogr. 27 poz.
Horizons of Education
Issue title
Codzienność w dobie pandemii
Keyword
Psychologia, Rodzina, Internet, Komunikowanie
Psychology, Family, Internet, Communication
Note
streszcz., summ.
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest analiza porad psychologicznych umieszczonych na portalu edukacyjnym Librus Rodzina z perspektywy językoznawczej. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest określenie zakresu tematycznego internetowych porad psychologicznych, analiza ich struktury formalnej, zastosowanych strategii nadawczoodbiorczych oraz mechanizmów językowych, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk leksykalnych i składniowych. Wykorzystano metody badań stylistycznych, krytycznej analizy dyskursu oraz genologii lingwistycznej. PROCES WYWODU: W artykule wskazano wzrastającą rolę mediów elektronicznych w procesie wychowania, przedstawiono przyczyny i skutki tego zjawiska. W części analitycznej skoncentrowano się na omówieniu wewnętrznej architektury tekstów porad internetowych ze wskazaniem charakterystycznych dla nich mechanizmów językowych. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W wyniku analiz stwierdzono, że zakres tematyczny internetowych porad psychologicznych dotyczy istotnych problemów nurtujących rodziców (depresje, fobie szkolne, zaburzenia mowy, emocje dziecka). Na wewnętrzną strukturę porady internetowej składa się siedem elementów składowych, a językowe ukształtowanie wypowiedzi jest typowe dla stylu popularnonaukowego, co znacząco ułatwia percepcję specjalistycznych treści przez rodziców. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Profesjonalne porady psychologiczne umieszczane na ogólnodostępnym portalu edukacyjnym są ważnym wsparciem dla rodziców i mogą służyć doskonaleniu ich kompetencji rodzicielskich. Stanowią też uzupełnienie dotychczasowej pomocy, jaką oferują tradycyjne placówki oświatowe.(abstrakt oryginalny)

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of this paper is to analyze the psychological counseling posted on the educational portal Librus Family from a linguistic perspective. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem is to define the thematic scope of online psychological counselling: analyze its formal structure, the applied transmissionreception strategies and linguistic mechanisms, with particular emphasis put on lexical and syntactic phenomena. The methods used for research included stylistic research, critical discourse analysis and linguistic genology. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article indicates the increasing role of electronic media in the process of upbringing, presents the causes and consequences of this phenomenon. The analytical part focuses on the discussion of the internal architecture of Internet counselling texts with the indication of the linguistic mechanisms characteristic for them. RESEARCH RESULTS: As a result of the analyses, it was found that the thematic scope of online psychological counseling relates to important problems troubling parents (depression, school phobias, speech disorders, child emotions). The internal structure of the online advice consists of seven components, the linguistic formulation of statements is typical for the popular science style, which significantly facilitates the perception of specialized content by parents. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Professional psychological counselling on a public educational portal is an important support for parents and can improve their parenting skills. It also completes the existing support offered by traditional educational institutions.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bortliczek, M. (2017). Język w modelowaniu relacji dziecko - dorosły w tekstach popularnonaukowych dla najmłodszych. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 24(44), 1129.
  2. Dakowicz, L., Halicka, M. i Skreczko, A. (2015). Kompetencje wychowawcze białostockich rodziców. Studia nad Rodziną, 2(37), 165182.
  3. Ficek, E. (2013a). Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe wizualizacje. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  4. Ficek, E. (2013b). Rada a/i porada w przestrzeni komunikacyjnej. W: B. Mitrenga (red.), Słowo - znaczenie - relacja w języku i w tekście (s. 143159). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  5. Florczewska, K. (2002). Typy definicji w tekstach popularnonaukowych adresowanych do młodego odbiorcy. W: J. Miodek i M. ZaśkoZielińska (red.), O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki (s. 186194). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  6. Gajda, S. (1987). Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów). Socjolingwistyka, 6, 7989.
  7. Handke, K. (2008). Socjologia języka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  8. Heitzman, J. (2020). Wpływ pandemii COVID19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska, 54(2), 187198.
  9. Jackiewicz, M. i BiałeckaPikul M. (2019). Kompetencja rodzicielska. Użyteczny konstrukt w badaniach nad rolą rodzicielskich oddziaływań w rozwoju dziecka. Psychologia Rozwojowa, 24(1), 928.
  10. Jasińska, M. (2021, 3 lutego). Wysoko wrażliwe dziecko - kim jest? Librus Rodzina. https://portal. librus.pl/rodzina/artykuly/wysokowrazliwe-dziecko-kim-jest-czesc-1.
  11. Loewe, I. (2007). Gatunki tekstowe w komunikacji medialnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  12. Maćkiewicz, J. (2017). Badanie mediów multimodalnych - multimodalne badanie mediów. Studia Medioznawcze. Media Studies, 2(69), 3342.
  13. Makarewicz, R. (2017). Rozmowa w przestrzeni szkoły. Systemowofunkcjonalna analiza poszerzonego dyskursu szkolnego. Wydawnictwo Uniwersytetu WarmińskoMazurskiego.
  14. NowakDziemianowicz, M. (2013). Narracyjne możliwości pedagogiki a kryzys kultury i wychowania. Forum Oświatowe, 3(50), 3560.
  15. Pikuła, N., Grewiński, M., Zdebska, E., Glac W. (red.), (2020). Wybrane krajowe i międzynarodowe aspekty polityki społecznej w czasie pandemii koronawirusa. Wydawnictwo Scriptum.
  16. Pikuła, N., Jagielska, K. i Łukasik J.M. (red.). (2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID19. Wydawnictwo Scriptum.
  17. Portal Librus, https://portal.librus.pl (dostęp: 21.02. 2021).
  18. Portal Librus Rodzina, https://portal.librus.pl/rodzina (dostęp: 21.02.2021).
  19. Puzynina, J. (1991). Jak pracować nad językiem wartości. W: J. Puzynina i J. Bartmiński (red.), Język a kultura (t. 2, s. 129137). Wydawnictwo Wiedza o Kulturze.
  20. Puzynina, J. (1992). Język wartości. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  21. Rawicka, I. (2020). Kryzys wychowania w wartościach i jego konsekwencje - analiza zjawiska na przełomie XX i XXI wieku. Studia KoszalińskoKołobrzeskie, 27, 405420.
  22. Seniów, A. (2017), Słownictwo psychologiczne we współczesnej polszczyźnie ogólnej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  23. SzylkoKwas, J. (2017). Fotografia prasowa a podpis - ujęcie typologiczne. Studia Medioznawcze, 4(71), 137150.
  24. Ślawska, M. (2008). Tytuł - najmniejszy tekst prasowy. Rocznik Prasoznawczy, 2, 117126.
  25. Tomasik, P. (1998). Pedagogika wobec kryzysu wychowania. Warszawskie Studia Teologiczne, 11, 287318.
  26. Wójcicka, M. (2006). Tytuł a stylowo-gatunkowe zróżnicowanie tekstu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 24, 113146.
  27. Żydek-Bednarczuk, U. (2005). Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Universitas.
Cited by
Show
ISSN
2391-9485
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.35765/hw.2033
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu