- Author
- Ogneviuk Viktor (Borys Grinchenko Kyiv University), Sysoieva Svitlana (National Academy of Educational Sciences of Ukraine), Protsenko Olena (Borys Grinchenko Kyiv University), Melnychenko Olha (Borys Grinchenko Kyiv University)
- Title
- Educological Principles of Training Experts for the Education System of Ukraine: Achievements and Prospects
Edukologiczne zasady szkolenia ekspertów dla systemu edukacji Ukrainy: osiągnięcia i perspektywy - Source
- Horyzonty Wychowania, 2021, vol. 20, nr 55, s. 109-120, wykr., bibliogr. 15 poz.
Horizons of Education - Issue title
- Codzienność w dobie pandemii
- Keyword
- Edukacja, Szkolnictwo wyższe, Interdyscyplinarność
Education, Higher education, Interdisciplinarity - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- CEL NAUKOWY: Problem wprowadzenia eksperckiego egzaminu z zarządzania oświatą jest dla Ukrainy aktualny i naglący w kontekście oceny jakości edukacji na wszystkich poziomach. Celem artykułu jest uzasadnienie skuteczności modelu kształcenia ekspertów w dziedzinie edukacji na podstawie edukacji na Uniwersytecie Kijowskim im. Borysa Hrinczenki. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przy przetwarzaniu uzyskanych danych empirycznych wykorzystano metody statystyczne do porównania wskaźników ankiety magisterskiej studentów przed i po kursie edukacyjnym według kryteriów Pearsona, testu Fishera oraz diagramu Venna testu MannaWhitneyaU. PROCES WYWODU: Kształcenie ekspertów w zakresie edukacji opiera się na modelu: 1) opanowanie podstaw edukologii i jej komponentów; 2) opanowanie metodyki badania i standardów etycznych jego realizacji; oraz 3) opanowanie specyfiki segmentu edukacyjnego podlegającego ekspertyzie. WINIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Badanie potwierdza skuteczność opracowanego modelu szkolenia ekspertów w zakresie edukacji. Edukologia zapewnia system, celowość i skuteczność takiego szkolenia. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wyniki badania dają możliwość zobaczenia wykonalności pierwszego poziomu modelu, który obejmuje opanowanie podstaw edukacji; drugi poziom, który ma na celu opanowanie elementów programu edukacyjnego, które ujawniają metodologię i specyfikę działań eksperckich; oraz trzeci poziom, który pozwala wyróżnić proponowane kierunki takiego szkolenia, a mianowicie: pomiar i monitorowanie jakości edukacji, zarządzanie oświatą, ekonomikę oświaty i prawo oświatowe.(abstrakt oryginalny)
RESEARCH OBJECTIVE: The problem of introducing expert examination of education management is relevant and pressing for Ukraine in the context of assessment of education quality at all levels. The purpose of the article is to substantiate the effectiveness of the model of training experts in the field of education on the basis of educology at Borys Grinchenko Kyiv University. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: When processing the obtained empirical data, statistical methods were used to compare the indicators of the Master's student survey before and after the course of educology according to Pearson's criteria, Fisher's test, and the MannWhitneyU test Venn diagram. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Training experts in the field of education is based on the model: 1) mastering the basics of educology and its components; 2) mastering the methodology of the examination and the ethical standards of its implementation; and 3) mastering the specifics of the educational segment which is subject to expert examination. RESEARCH RESULTS: The study confirms the efficiency of the developed model of experts' training in the field of education. Educology provides the system, purposefulness and effectiveness for such training. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The results of the study provide an opportunity to see the feasibility of the first level of the model, which involves mastering the basics of educology; the second level, which is aimed at mastering the components of the educational program, which reveal the methodology and specifics of expert activities; and the third level, which makes it possible to differentiate the suggested directions of such training, namely: measuring and monitoring the quality of education, education management, educational economics, and educational law.(original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Altrichter, H. (2010). Theory and Evidence on Governance: Conceptual and Empirical Strategies of Research on Governance in Education. European Educational Research Journal, 9(2), 147158.
- Batechko, N. (2017). Metodolohiia osvtiolohii: synerhentychnyi aspect [Methodology of osvitology: synergetic aspect]. Osvitolohichnyi Dyskurs, 12, 1617, 13.
- Beywl, W. & Speer, S. (2004). Das ABC der wirkungsorientierten Evaluation. Institut für Evaluation.
- Brandt, T. (2009). Evaluation in Deutschland. Professionalisierungsstand und perspektiven.Waxmann.
- Cronbach, L.J. (1980). Toward Reform of Programme Evaluation: Aims, Methods and Institutional Arrangements. JosseyBass.
- Klieme, E. (2004). Was sind Kompetenzen und wie lassen sie sich messen? Pädagogik, 4(6), 1013.
- Machynska, N. (2016). Mizhdystsyplinarnyi dyskurs pidhotovky maibutnoho vykladacha v umovakh mahistratury [Іnterdisciplinary discourse of the future teachers training in the magistracy]. Neperervna Profesiina Osvita: Teoria ta Praktyka, 34, 4849, 3538.
- Maritzen, N. (1996). Sich selbst und anderen Rechenschaft geben. Pädagogik, 1, 2529.
- Ogneviuk, V. & Sysoieva, S. (2015). Training of education experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The Advanced Science Journal, 6, 98103.
- Ogneviuk, V. & Sysoieva, S. (eds.). (2017). Vstup do osvitolohii: Navchalnyi posibnyk [Introduction to educology: a textbook].VP Edelveis.
- Ponomarenko, N.H. (2015). Ekspertna diyalnist v haluzi shkilnoyi osvity: dosvid Nimechchyny ta Avstriyi [Expert activities in the field of school education: the experience of Germany and Austria]. Pedahohichnyy Protsess: Teoriya i Praktyka, 56, 125129.
- Posch, P. & Altrichter, H. (1997). Möglichkeiten und Grenzen der Qualitätssicherung und Qualitätsentwicklung im Schulwesen. (Bildungsforschung des Bundesministeriums für Unterricht und kulturelle Angelegenheiten 12). Studienverlag.
- Sysoieva, S. (2012). Sfera osvity yak obyekt doslidzhennya [The field of education as an object of study]. Osvitologiya, 1, 2229.
- Sysoieva, S. (ed.). (2020). Yevropejskyj prostir vyshhoyi osvity: parametry yakosti ta ekspertyzy: navchalnyj posibnyk [The European area of higher education: quality parameters and expertise: a textbook]. Ministerstvo osviti i nauki Ukraїni.
- Tryhub, I. (2019). Pidhotovka ekspertiv u haluzi osvity: dosvid Skhidnoi Yevropy [Training of experts in the field of education: the experience of East Europe]. Neperervna Profesiina Osvita: Teoria i Praktyka, 1, 8892.
- Cited by
- ISSN
- 2391-9485
- Language
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.35765/hw.2119