BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Karbowniczek Jolanta (Akademia Ignatianum)
Title
Edukacja zintegrowana w dobie jakościowego kryzysu dydaktycznego
Integrated Education in the Age of Qualitative Didactic Crisis
Source
Horyzonty Wychowania, 2021, vol. 20, nr 55, s. 121-128, bibliogr. 11 poz.
Horizons of Education
Issue title
Codzienność w dobie pandemii
Keyword
Edukacja, Dydaktyka, Proces nauczania, Edukacja wczesnoszkolna
Education, Didactics, Teaching process, Early childhood education
Note
streszcz., summ.
Abstract
CEL NAUKOWY: Próba oceny przejawiającego się w edukacji zintegrowanej kryzysu dydaktycznego - jakościowego, mającego miejsce w typowej szkole na tradycyjnych zajęciach z dziećmi w klasach IIII. PROBLEM I METODY BADAWCZE: W artykule analizom krytycznym poddano złożoność, niejasności i bariery realizacji przez nauczycieli koncepcji integracji w praktykach społecznych pod kątem jakościowym. Zastosowano metodę opisowo-eksplanacyjno-interpretacyjną. PROCES WYWODU: Zaprezentowano kluczowe znaczenie wczesnej edukacji dziecka pod kątem jakości kształcenia istniejącego stanu faktycznego w szkołach. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wskazanie jakościowych strategii wspierania całościowego rozwoju dziecka. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Metamorfoza sposobu nauczania - uczenia się, poszukiwanie tropów "inności" konstruktywistycznej.(abstrakt oryginalny)

RESEARCH OBJECTIVE: An attempt to assess the didacticqualitative crisis manifested in integrated education, taking place in a typical school during traditional classes with children in grades 13. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the presented article, qualitative - critical analysis covered the complexity, ambiguities and barriers to the implementation of the concept of integration in social practices by teachers The descriptiveexplanatoryinterpretative method was used. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The key importance of early childhood education was presented in terms of the quality of education in the actually existing state in schools. RESEARCH RESULTS: Indication of qualitative strategies supporting holistic development of the child. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Metamorphosis of the way of teaching - learning, searching for traces of constructivist "otherness."(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Giddens, A. (1990). The consequences of modernity. Stanford University Press.
  2. Gnitecki, J. (1996). Teoria zintegrowanych zadań szkolnych. Wydawnictwo Naukowe PTP. Oddział w Poznaniu.
  3. Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się (A. Jurgiel, tłum). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  4. Karbowniczek, J. i Kucharska, B. (2021), W poszukiwaniu nowej jakości edukacji wczesnoszkolnej - podejście paradygmatyczne i swoiste (re)interpretacje. W: H. Bejger, O. Lisovets i S. Borysyuk, Aktualne problemy społeczne Ukrainy i Polski. Aspekty edukacyjne i socjokulturowe (s. 1023). Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełmskie Towarzystwo Naukowe.
  5. KlusStańska, D., (2005). Pozory integracji. W: D. KlusStańska i M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (s. 188192). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  6. KlusStańska, D. (2015). Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej. W: D. KlusStańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna (s. 2457). Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  7. Kwieciński, Z. (2007). Potrzeba alfabetyzacji krytycznej. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski i M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP (s. 397407). Oficyna Wydawnicza "Verba".
  8. Lave, J. i Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. NowakŁojewska, A. (2007). Wprowadzenie. W: I. Kopaczyńska i A. NowakŁojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej (s. 49). Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  9. Olesen, H.S. (1989). Adult education and everyday life. Roskilde University.
  10. Rogers, C. (1983). Freedom to learn for the 80's. Merrill Pub Co.
  11. Zalewska, E. (2003). Teoretyczne konteksty nauczania zintegrowanego - rekonstrukcja przez powrót do źródeł. W: D. KlusStańska, M.S. Szymański i M.J. Szymański, Renesans(?) nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego (s. 97112). "Żak".
Cited by
Show
ISSN
2391-9485
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.35765/hw.2154
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu