- Author
- Karbowniczek Jolanta (Akademia Ignatianum)
- Title
- Edukacja zintegrowana w dobie jakościowego kryzysu dydaktycznego
Integrated Education in the Age of Qualitative Didactic Crisis - Source
- Horyzonty Wychowania, 2021, vol. 20, nr 55, s. 121-128, bibliogr. 11 poz.
Horizons of Education - Issue title
- Codzienność w dobie pandemii
- Keyword
- Edukacja, Dydaktyka, Proces nauczania, Edukacja wczesnoszkolna
Education, Didactics, Teaching process, Early childhood education - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- CEL NAUKOWY: Próba oceny przejawiającego się w edukacji zintegrowanej kryzysu dydaktycznego - jakościowego, mającego miejsce w typowej szkole na tradycyjnych zajęciach z dziećmi w klasach IIII. PROBLEM I METODY BADAWCZE: W artykule analizom krytycznym poddano złożoność, niejasności i bariery realizacji przez nauczycieli koncepcji integracji w praktykach społecznych pod kątem jakościowym. Zastosowano metodę opisowo-eksplanacyjno-interpretacyjną. PROCES WYWODU: Zaprezentowano kluczowe znaczenie wczesnej edukacji dziecka pod kątem jakości kształcenia istniejącego stanu faktycznego w szkołach. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wskazanie jakościowych strategii wspierania całościowego rozwoju dziecka. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Metamorfoza sposobu nauczania - uczenia się, poszukiwanie tropów "inności" konstruktywistycznej.(abstrakt oryginalny)
RESEARCH OBJECTIVE: An attempt to assess the didacticqualitative crisis manifested in integrated education, taking place in a typical school during traditional classes with children in grades 13. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the presented article, qualitative - critical analysis covered the complexity, ambiguities and barriers to the implementation of the concept of integration in social practices by teachers The descriptiveexplanatoryinterpretative method was used. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The key importance of early childhood education was presented in terms of the quality of education in the actually existing state in schools. RESEARCH RESULTS: Indication of qualitative strategies supporting holistic development of the child. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Metamorphosis of the way of teaching - learning, searching for traces of constructivist "otherness."(original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Giddens, A. (1990). The consequences of modernity. Stanford University Press.
- Gnitecki, J. (1996). Teoria zintegrowanych zadań szkolnych. Wydawnictwo Naukowe PTP. Oddział w Poznaniu.
- Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się (A. Jurgiel, tłum). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
- Karbowniczek, J. i Kucharska, B. (2021), W poszukiwaniu nowej jakości edukacji wczesnoszkolnej - podejście paradygmatyczne i swoiste (re)interpretacje. W: H. Bejger, O. Lisovets i S. Borysyuk, Aktualne problemy społeczne Ukrainy i Polski. Aspekty edukacyjne i socjokulturowe (s. 1023). Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełmskie Towarzystwo Naukowe.
- KlusStańska, D., (2005). Pozory integracji. W: D. KlusStańska i M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (s. 188192). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- KlusStańska, D. (2015). Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej. W: D. KlusStańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna (s. 2457). Oficyna Wydawnicza "Impuls".
- Kwieciński, Z. (2007). Potrzeba alfabetyzacji krytycznej. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski i M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP (s. 397407). Oficyna Wydawnicza "Verba".
- Lave, J. i Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. NowakŁojewska, A. (2007). Wprowadzenie. W: I. Kopaczyńska i A. NowakŁojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej (s. 49). Oficyna Wydawnicza "Impuls".
- Olesen, H.S. (1989). Adult education and everyday life. Roskilde University.
- Rogers, C. (1983). Freedom to learn for the 80's. Merrill Pub Co.
- Zalewska, E. (2003). Teoretyczne konteksty nauczania zintegrowanego - rekonstrukcja przez powrót do źródeł. W: D. KlusStańska, M.S. Szymański i M.J. Szymański, Renesans(?) nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego (s. 97112). "Żak".
- Cited by
- ISSN
- 2391-9485
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.35765/hw.2154