BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kulikowska Agata (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Title
Zastosowanie technologii SMAC/BRAID w procesie zakupowym przedsiębiorstwa
Implementation of Technologies SMAC/BRAID in the Company's Purchasing Process
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2023, nr 4 (67), s. 97-113, rys., bibliogr. 53 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Keyword
Digitalizacja, Technologie cyfrowe, Zarządzanie zakupem
Digitizing, Digital technologies, Purchase management
Note
JEL Classification: M1, M15, M11, O32
streszcz., summ.
Abstract
W artykule przedstawiono możliwości zastosowania technologii SMAC/BRAID w procesie zakupowym. Celem opracowania jest ocena zastosowania technologii SMAC/BRAID w procesie zakupowym przedsiębiorstwa. Badania przeprowadzono, opierając się na krytycznym przeglądzie literatury oraz wynikach badania pilotażowego. Artykuł ma charakter praktyczny. Przeprowadzone analizy dowiodły, że integracja technologii SMAC/BRAID stwarza nowe środowisko pracy umożliwiające poprawę jakości komunikowania się, transparentność procesu, a w szczególności usprawnienie procesu podejmowania decyzji. Korzyści, jakie płyną z digitalizacji procesu zakupowego, to: oszczędność czasu, obniżenie kosztów, uwolnienie pracowników od wykonywania rutynowych czynności, poprawa efektywności procesów poprzez minimalizację liczby błędów popełnianych przez pracowników, szybsza reakcja na sytuacje awaryjne, szybszy dostęp do informacji, uszczelnienie w zakresie wydatków, standaryzacja procesów i eliminowanie rozproszonej odpowiedzialności, a także rozwój kompetencji cyfrowych pracowników.(abstrakt oryginalny)

The article presents possibilities of implementation SMAC/BRAID technologies in the purchasing process. The purpose of this paper is to evaluate the application of SMAC/BRAID technologies in the company's purchasing process. The research is based on a critical literature review and survey results. The article is of a practical nature. The findings confirm that the integration of the SMAC/BRAID technologies creates a new working environment enabling improved communication, process transparency and, in particular, improved decision-making process. The identified barriers to the digitalization of the purchasing process are high costs of purchasing technology, lack of knowledge about available technologies, and their impact on purchasing processes, as well as the lack of specialists able to operate the technology (lack of sufficient competences among employees), lack of decision-making ability of managers on the implementation of technology, trust in technology, fear of losing partnerships with suppliers, fear of losing workplace, low quality of data collected in systems, lack of legal regulations, lack of universality of technology. The benefits of the purchasing process digitalization include, in particular, saving time, reducing costs, unlocking employees from repetitive activities, improving the efficiency of processes by minimizing the number of errors made by employees, faster response to emergency situations, e.g. inconsistencies in delivery incorrect invoices, etc., faster access to information, tightening of expenses (automation in the verification of prices, indices, bank accounts, etc.), standardization of processes and elimination of dispersed responsibility, as well as the development of employees' digital competences.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Al-Abdallah, G. M., Abdallah, A. B. i Hamdan, K. B. (2014). The Impact of Supplier Relationship Management on Competitive Performance of Manufacturing Firms. International Journal of Business and Management, 9(2), 192-202.
  2. Adamczewski, P. (2018). Ku dojrzałości cyfrowej organizacji inteligentnych. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Oficyna Wydawnicza SGH, 68(161).
  3. Anderson, J., Thomson, J. i Wynstra, F. (2000). Combining Price and Value to Make Purchase Decisions in Business Markets. International Journal of Research in Marketing, 17(4), 307-329.
  4. Bals, L., Schulze, H., Kelly, S. i Stek, K. (2019). Purchasing and Supply Management (PSM) Competencies: Current and Future Requirements. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(5), 5.
  5. Calefato, F., Lanubile, F. i Novielli, N. (2015). The Role of Social Media in Affective Trust Building in Customer - Supplier Relationships. Electronic Commerce Research, (15), 453-482.
  6. Dragun, Ł., Dąbrowska, G. i Olszyńska, P. (2021). Identyfikacja barier wdrożenia rozwiązań z zakresu Internetu Rzeczy w wybranych segmentach gospodarki. Akademia Zarządzania, 5(1).
  7. Flechsig, C. i Lasch, R. (2022). Robotic Process Automation in Purchasing and Supply Management: A Multiple Case Study on Potentials, Barriers, and Implementation. Journal of Purchasing and Supply Management, 28(1).
  8. González-Benito, J. (2007). A Theory of Purchasing's Contribution to Business Performance. Journal of Operations Management, 25(4), 901-917.
  9. Gottge, S., Menzel, T. i Forslund, H. (2020). Industry 4.0 Technologies in the Purchasing Process. Industrial Management & Data Systems, 120(4), 3.
  10. Hartley, J. L. i Sawaya, W. J. (2019). Tortoise, Not the Hare: Digital Transformation of Supply Chain Business Processes. Business Horizons, 62(6), 707-715.
  11. Hoek, van, R. i in. (2020). Where We Are Heading and the Research That Can Help Us Get There - Executive Perspectives on the Anniversary of the Journal of Purchasing and Supply Management. Journal of Purchasing and Supply Management, 26(3).
  12. Holm, A. P. (2012). The Dynamics of Procurement Management: A Complexity Approach, PhD Series, (1)2012. Copenhagen Business School (CBS).
  13. Hughes, J. i Ertel, D. (2016). The Reinvention of Procurement. Supply Chain Management Review, 20(3).
  14. Jankowska, A. i Łukasiak, M. (2017). Robotyzacja procesów magazynowych w wybranych przedsiębiorstwach. Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2(1), 73-80.
  15. Karasek, J. i Cichoń, K. (2015). Key Procurement Challenges. Wyzwania i kierunki rozwoju organizacji zakupowych w Polsce. KPMG Advisory sp. z o.o. sp.k.
  16. Karasek, J., Cichoń, K., Żegun, K. i Stępień, O. (2017). Procurement Innovation Challenge - jak kupować innowacje, kupując innowacyjnie? KPMG Advisory sp. z o.o. sp.k.
  17. Kowalczyk, M. (2019). Cyfrowe państwo. Uwarunkowania i perspektywy. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  18. Kraljič, P. (1983). Purchasing Must Become Supply Management. Harvard Business Review, 109-117.
  19. Kubiak, T. (2017). Media społecznościowe jako źródło informacji rynkowej. MINIB, 24(2), 41-58.
  20. Kumar, S. (2016). Cloud Computing And HANA Deployment. Pobrano 30 września 2022 z https://blogs.sap.com/2016/06/22/cloud-computing-and-hana-deployment
  21. Lacity, M.C. i Willcocks, L. P. (2018). Robotic Process and Cognitive Automation. The Next Phase. SB Publishing UK.
  22. Lacity, M. i Willcocks, L. (2021). Becoming Strategic with Intelligent Automation. MIS Quarterly Executive, 20(2), 1-14.
  23. Lambert, D. M., Stock, J. R. i Ellram, L. M. (1998). Fundamentals of Logistics Management. Irwin-McGraw-Hill.
  24. Laney, D. (2001). 3D Data Management: Controlling Data Volume, Velocity and Variety. META Group Research Note, (6).
  25. Łobejko, S. (2018). Strategie cyfryzacji przedsiębiorstw. W: R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (tom 2). Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
  26. Martinek-Jaguszewska, K. (2018). Znaczenie i rola automatyzacji procesów biznesowych - wyniki badań pilotażowych. Organizacja i Kierowanie, 4(183).
  27. Morawski, I. i Defratyka, A. (2017). Raport: Cyfryzacja to więcej niż technologia. Jak polskie firmy zaczynają nadrabiać zaległości w cyfryzacji i jaką rolę odgrywają w tym procesie fundusze private equity. Pobrano z https://digitalpoland.org/assets/publications/cyfryzacja-to-wiecej-niz-technologia/cyfryzacja-to-wiecej-niz-technologia-raport.pdf
  28. Nowicka, K. (2019). Technologie cyfrowe jako determinanta transformacji łańcuchów dostaw. Oficyna Wydawnicza SGH - Szkoła Główna Handlowa.
  29. Osmonbekov, T. i Johnston, W. J. (2018). Adoption of the Internet of Things Technologies in Business Procurement: Impact On Organizational Buying Behavior. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(6), 10.
  30. Paprocki, W. (2017). Cyfryzacja branży TSL (referat wygłoszony na Kongresie Spedytorów, Toruń).
  31. Pfeffer, J., Zorbach, T. i Carley, K. M. (2014). Understanding Online Firestorms: Negative Word-Of-Mouth Dynamics in Social Media Networks. Journal of Marketing Communications, 20(1-2), 117-128.
  32. Pohle, A. (2017). Procurement 4.0 - Digitalisation in Procurement (referat wygłoszony na Konferencji Procon Polzak, Warszawa).
  33. Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance. The Free Press.
  34. Raport ABBYY. (2019). Pobrano 20 września 2021 z https://global.abbyy.com/hubfs/Landing Pages/LP content/ infobook-impact-of-process-intelligence-rpa-and-future-of-work-10467-pl (1).pdf?hsLang=en&_ga=2.1181265371913791312.1632217328-2020351659.1632217328&_gac=1.125978239.1632217374.CjwKCAj-whaaKBhBcEiwA 8acsHNO7b_5-ailWrlc5Vq8sJF8zayZKyLEh9TRMFqoo81n7BpIyrRN04hoCw3sQAvD_BwERaport Chmura 2022.
  35. Rot, A. i Blaicke, B. (2017). Zagrożenia wynikające z implementacji koncepcji Internetu rzeczy w wybranych obszarach zastosowań. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (341).
  36. Rutkowski, K. (2005). Logistyka dystrybucji. Specyfika. Tendencje rozwojowe. Dobre praktyki. Wydawnictwo SGH.
  37. Scott, T. (2016). Blockchain: Blueprint to Dissecting The Hidden Economy! - Smart Contracts, Bitcoin and Financial Technology. Create Space Independent Publishing Platform, 105-107.
  38. Schrauf, S. i Berttram, P. (2016). Industry 4.0: How Digitization Makes the Supply Chain More Efficient, Agile, and Customer-Focused. PwC, (22).
  39. Sobczak, A. (2017). Czym jest RPA (Robotic Process Automation)? Pobrano z https://robonomika.pl/czym-jest-rpa-robotic-process-automation
  40. Srai, J. S. i Lorentz, H. (2019). Developing Design Principles for the Digitalisation of Purchasing and Supply Management. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1), 78-98.
  41. Strategia, wyzwania i bariery. (2022, czerwiec). Computerworld na zlecenie Dell Technologies. Pobrano 10 sierpnia 2022 z https://www.computerworld.pl/whitepaper/pobierz/3998-Chmura-2022-Strategia-wyzwania-i-bariery.htmlImplemen-tation of Technologies SMAC/BRAID in the Company's Purchasing Process
  42. Śledziewska, K. i Włoch, R. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat (wydanie 1). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  43. Tylkowski, M. (2005). Tradycyjne kupowanie a strategia zakupów. Logistyka i Transport, Zeszyty Naukowe, (1).
  44. Umbenhauer, B., Ordonez, X., Younger, L. i O'Connor, J. (2017). The Future of Procurement in the Age of Digital Supply Networks. Deloitte. Pobrano 20 września 2021 z https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/process-and-operations/us-cons-digital-procurement-v5.pdf
  45. Viale, L. i Zouari, D. (2020). Impact of Digitalization on Procurement: The Case of Robotic Process Automation. Supply Chain Forum, 21(3), 185-195.
  46. Weele, van, A. J. (2010). Purchasing and Supply Chain Management. Analysis, Strategy, Planning and Practice. Cengage Learning.
  47. Weele, van, A. J. (2018). Purchasing and Supply Chain Management. Cengage Learning.
  48. Weele, van, A. J. i Van Raaij, E. M. (2014). The Future of Purchasing and Supply Management Research: About Relevance and Rigor. Journal of Supply Chain Management, 50(1), 56-72.
  49. Weigel, U. i Ruecker, M. (2017). The Strategic Procurement Practice Guide. Springer.
  50. Wieczorkowski, J. i Jurczyk-Bunkowska, M. (2018). Bariery wdrożeń rozwiązań BIG DATA. Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, (1), 243-255.
  51. Willcocks, L., Ventres, W. i Whitley, E. A. (2014). Moving to the Cloud Corporation. Palgrave Macmillan.
  52. Wszendybył-Skulska, E. i Apollo, P. (2018). Kreowanie wartości w wybranych obszarach procesów zakupowych. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (351), 141-151.
  53. Wyman, O. (2017). Digital Procurement from Myth, To Unleashing the Full Potential (s. 11-13). Pobrano 20 września 2021 z https://www.oliverwyman.com/content/dam/oliver-wyman/europe/france/fr/Publications/Digital_Procurement.pdf
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2023.4.09
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu