BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Uglis Jarosław (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu), Jęczmyk Anna (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu), Wojcieszak-Zbierska Monika (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu)
Title
Consumer Expectations of Agritourism Offerings
Oczekiwania konsumentów względem oferty agroturystycznej
Source
Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, 2023, T. 25, z. 4, s. 422-437, tab., rys., bibliogr. 21 poz.
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu
Keyword
Konsumpcja, Konsument, Agroturystyka, Wyniki badań
Consumption, Consumer, Agrotourism, Research results
Note
JEL Classification: L83, Q13, Z32
streszcz., summ.
Abstract
Agroturystyka stanowi przedmiot rosnącego zainteresowania wśród konsumentów, dlatego kluczem sukcesu działalności agroturystycznej jest poznanie oczekiwań i preferencji klientów. Celem opracowania jest przedstawienie oczekiwań konsumentów usług agroturystycznych, w tym czynników i elementów wyboru tej formy wypoczynku, a także wskazanie, które dodatkowe usługi i atrakcje będą przez nich najbardziej pożądane. Materiał empiryczny zebrano za pomocą metody desk research i sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki CAWI. Badania przeprowadzono w marcu 2023 roku, a próbę badawczą stanowiło 200 osób. Wykazały one, że wśród najważniejszych powodów wyboru gospodarstwa agroturystycznego, jako miejsca do odpoczynku były: możliwość spędzenia dłuższego czasu z rodziną, atrakcyjna cena usług i możliwość skorzystania z wyżywienia oferowanego przez gospodarzy. Natomiast, jako główne elementy wyboru gospodarstw agroturystycznych ankietowani wskazali pragnienie wypoczynku w spokojnym otoczeniu i bezpośredni kontakt z naturą. Ponadto, badania wykazały, że atrakcyjna cena oferty agroturystycznej stanowi znaczący czynnik zachęcający do skorzystania z pobytu w gospodarstwach agroturystycznych.(abstrakt oryginalny)

Agritourism is a subject of growing interest among consumers, therefore, the key to the success of agritourism activities is to know the expectations and preferences of customers. The purpose of the study was to present the expectations of consumers of agritourism services, including the factors and elements of choosing this form of recreation, and what additional services and attractions would be most desirable. The empirical material was collected through desk research and a diagnostic survey using the CAWI technique. The surveys were conducted in March 2023 and the research sample consisted of 200 people. They showed that among the most important reasons for choosing an agritourism farm as a place to relax were the opportunity to spend more time with the family, the attractive price of services, and the possibility of taking advantage of the food offered by the host. On the other hand, respondents indicated a desire to rest in a peaceful environment and direct contact with nature as the main elements for choosing agritourism farms. In addition, the survey showed that the attractive price of the agritourism offer is a significant factor in encouraging people to take advantage of their stay on agritourism farms.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. BDL GUS (Bank Danych Lokalnych, Local Data Bank). 2023. Turystyczne obiekty noclegowe i ich wykorzystanie (Tourist accommodation facilities and their utilization), https://bdl.stat.gov.pl/bdl/metadane/cechy/2396, access: 04.10.2023.
  2. Berhe Gebremichael, Amar Inder Singh. 2019. Customers' expectations and perceptions of service quality dimensions: A study of the hotel industry in selected cities of Tigray Region, Ethiopia. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure 8 (5): 1-5.
  3. Czerwińska-Jaśkiewicz Małgorzata. 2012. Wymagania turystów wobec produktu agroturystycznego. Studium empiryczne (The requirements of tourists to the agrotouristic product. empirical study). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług 701( 86): 233-247.
  4. GUS (Central Statistical Office). 2022. Wykorzystanie "małych" turystycznych obiektów noclegowych w 2021 roku (Use of "small" tourist accommodation facilities in 2021). Rzeszów: Urząd Statystyczny w Rzeszowie, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-malych-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2021-r-,16,1.html, access: 4.10.2023.
  5. GUS (Central Statistical Office). 2023. Wykorzystanie "małych" turystycznych obiektów noclegowych w 2022 roku (Use of "small" tourist accommodation facilities in 2022). Informacje sygnalne. Urząd Statystyczny w Rzeszowie, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-malych-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2022-r-,16,2.html, access: 4.10.2023.
  6. Jęczmyk Anna, Jarosław Uglis. 2023. Stan i perspektywy rozwoju agroturystyki w Polsce. [W] Instytucje i organizacje wobec turystyki wiejskiej w Polsce - kontekst historyczny i współczesny (Status and prospects for the development of agritourism in Poland. [In] Institutions and organisations in relation to rural tourism in Poland: Historical and contemporary context), ed. Andrzej P. Wiatrak, 9-25. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
  7. KSOW (Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich, National Rural Network). 2020. Agroturystyka na nowo. Raport końcowy. Agritourism a new. Final report), https://ksow.pl/aktualnosc/agroturystyka-na-nowo-raport-koncowy, access: 04.07.2023.
  8. Lovelock Christopher, Paul Patterson, Rhett Walker. 1998. Services marketing, people, technology, strategy. Sydney: Prentice Hall Australia Pty Ltd.
  9. Malkanthi S.H. Pushpa, Jayant K Routray. 2012. Visitor satisfaction in agritourism and its implications for agritourism farmers in Sri Lanka, International Journal of Agricultural Management, Institute of Agricultural Managemen 2 (1): 17-30.
  10. Rudorwashe Baipai, Oliver Chikuta, Edson Gandiwa, Chiedza N. Mutanga. 2023. A framework for sustainable agritourism development in Zimbabwe. Cogent Social Sciences 9 (1): 2201025. DOI: 10.1080/23311886.2023.2201025.
  11. Sieczko Anna, Anna Justyna Parzonko. 2023. Innowacyjne podejście w świadczeniu usług agroturystycznych w perspektywie gospodarki doświadczeń. [W] Instytucje i organizacje wobec turystyki wiejskiej w Polsce - kontekst historyczny i współczesny (Innovative approach in the provision of agritourism services in the perspective of the economy of experience. [In] Institutions and organisations in relation to rural tourism in Poland: Historical and contemporary context), ed. Andrzej P. Wiatrak, 353-365. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
  12. Sikora Jan. 2012a. Agroturystyka. Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich (Agritourism. Entrepreneurship in rural areas). Warszawa: C.H. Beck.
  13. Sikora Jan. 2012b. Teoretyczno-empiryczne aspekty związków potrzeb, popytu i konsumpcji w turystyce (Theoretical and empirical aspects of relationships between the needs, demand and consumption in tourism). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne. Problemy Usług 692 (82): 125-137.
  14. Sikorska-Wolak Izabella, Jan Zawadka. 2012. Oczekiwania konsumentów na rynku usług agroturystycznych (Expectations of consumers in the market of agrotourism) Studia Ekonomiczne i Regionalne, Economic and Regional Studies V (1): 34-47.
  15. Thakur Jyoti, Nikhil Monga. 2022. experience and satisfaction of tourists over agritourism in Himachal Pradesh. Journal of Positive School Psychology 6(5): 3219-3227.
  16. Uglis Jarosław. 2018. Oczekiwania turystów względem oferty agroturystycznej (Tourists' expectations of agritourism offers). Studia Oeconomica Posnaniensia 6 (10): 10: 137-148.
  17. Uglis Jarosław, Bernadetta Krysińska. 2012. Próba zdefiniowania profilu agroturysty (The attempt to define a profile of agritourist). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług 699 (84): 155-166.
  18. Wilk Iwona, Małgorzata Keck-Wilk. 2013. Oczekiwania turystów dotyczące oferty gospodarstw agroturystycznych (Tourists' expectations towards the agritourism farms' offer). Journal of Agribusiness and Rural Development 2 (28): 243-250.
  19. Wojcieszak-Zbierska Monika Małgorzata, Anna Jęczmyk, Jan Zawadka, Jarosław Uglis. 2020. Agritourism in the era of the coronavirus (COVID-19): A rapid assessment from Poland. Agriculture 10 (9): 397. DOI: 10.3390/agriculture10090397.
  20. Zawadka Jan. 2012. Preferencje turystów dotyczące wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych na Lubelszczyźnie (Preferences of tourists on holiday in agritourism farms in the Lublin Province). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług 699 (84): 167-179.
  21. Zawadka Jan, Anna Jęczmyk, Monika Małgorzata Wojcieszak-Zbierska, Gniewko Niedbała, Jarosław Uglis, Joanna Pietrzak-Zawadka. 2022. Socio-economic factors influencing agritourism farm stays and their safety during the COVID-19 pandemic: Evidence from Poland. Sustainability 14 (6): 3526. DOI: 10.3390/su14063526.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0053.9506
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu