BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Humeniuk Monika (Uniwersytet Wrocławski)
Title
O potrzebie od-uczania (się) i edukacji ku życiu - refleksje wokół książki Tadeusza Sławka A jeśli nie trzeba się uczyć...[Tadeusz Sławek. A jeśli nie trzeba się uczyć... Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021, ss. 192]
On the Need for Un-learning and Education for Life - Reflections on the Book A jeśli nie trzeba się uczyć... by Tadeusz Sławek
Source
Chowanna, 2022, T. 2(59), s. 1-7, bibliogr. 5 poz.
Issue title
Janusz Korczak dzisiaj - w 80. rocznicę śmierci pedagoga
Keyword
Recenzja, Uczenie się, Badania socjologiczne, Edukacja, Nauki humanistyczne
Review, Studying, Sociological research, Education, Humanistic sciences
Note
summ.
Abstract
W 2021 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego opublikowana została interesująca książka Tadeusza Sławka pt. A jeśli nie trzeba się uczyć... Jest to erudycyjny esej, którego główny filozoficzno- -pedagogiczny przekaz opiera się na przewrotnej formule od-uczania (się). Od tego czasu ukazały się liczne recenzje książki, odbyło się też wiele spotkań i dyskusji z autorem. Publikacja zyskała rozgłos zarówno w środowisku akademickim, jak i wśród osób zajmujących się szeroko rozumianą edukacją. Podejmuje szereg zagadnień związanych z teorią i praktyką pedagogiczną, z problematyką uczenia się i nauczania, polityką oświatową i polityką w ogóle, z wyzwaniami emancypacji i upodmiotowienia, problemami współczesnej humanistyki, literatury, sztuki i ekologii.(fragment tekstu)

The book A jeśli nie trzeba się uczyć... [If Learning Were Not What We Think It Is] by Tadeusz Sławek is a rich laboratory of (not exclusively) pedagogical impulses. The study in question goes beyond the artificial boundariesof disciplines of pedagogy, philosophy, history, social sciences, science, bio and neuroscience. This work includes a living, organic and pulsating thought opposing the routine of life affirming its spontaneity. Written into the polyphonyof reflections and resounding like a refrain, the formula of un-learning createsa specific performative effect, i.e. the emerging threads of topics or associations harmonize or collide with each other, clash or attract each other, without leaving the readers even for a moment in the lethargy of a lukewarm passive reading. The article itself constitutes a presentation of several "opportunities" for thinking created by Tadeusz Sławek.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Biesta G.: The Beautiful Risk of Education. Routledge, London-New York 2013.
  2. Chutorański M.: Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2020.
  3. Deleuze G., Guattari F.: Tysiąc plateau. Red. J. Bednarek. Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015.
  4. Stary Testament. Biblia Tysiąclecia Online. Poznań 2003. https://biblia. deon.pl/rozdzial.php?id=570 [dostęp: 12.09.2022].
  5. Zamojski P.: Pytanie o cel kształcenia - zaproszenie do debaty. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.59.07
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu