- Author
- Pyrzyk-Kuta Aleksandra (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Title
- Rola odkrywania i rozwijania siebie w kształceniu przyszłych nauczycieli - analizy i refleksje z praktyki akademickiej
The Role of Self-exploration and Self-development in the Education of Future Teachers - Analyses and Reflections from Academic Practice - Source
- Chowanna, 2022, T. 2(59), s. 1-20, bibliogr. 28 poz.
- Issue title
- Janusz Korczak dzisiaj - w 80. rocznicę śmierci pedagoga
- Keyword
- Nauczyciele akademiccy, Szkolnictwo wyższe, Kompetencje, Studenci
Academic teachers, Higher education, Competences, Students - Note
- summ.
- Abstract
- W postrzeganiu lat kształcenia akademickiego podążam za inspirującą myślą Jolanty Brach-Czainy - widzę kształcenie akademickie jako długofalowy proces, który stopniowo narasta, prowadząc do zmian i przeobrażeń wewnętrznych jednostki. Rozwój osobisty oraz towarzyszące temu odkrywanie i poznawanie warstw samoświadomości, autokreacji, autopercepcji i autorefleksji, poczucia samorealizacji można metaforycznie - za filozofką - przyrównać do "miąższu bytowania" poprzedzającego efekt kształcenia. (...) Wysokie umiejętności komunikacyjne, świadomość celów działania, empatia, samopoznanie i samorealizacja zdają się warunkiem sine qua non bycia nauczycielem. Praca ze studentami polega na wypełnianiu zadań dydaktycznych, przenikaniu przez warstwy teoretyczne przedmiotów, w subiektywnym odczuciu jednak ważniejsze okazują się zajęcia zogniskowane na działaniach i rozwiązaniach metodycznych i praktycznych, a także towarzyszenie studentom na drodze do stawania się nauczycielem i sobą. (fragment tekstu)
The paper addresses the contexts of pedeutology, incidentally revealed in the literature, considering personal development as an important educational element preparing for the role of a teacher. Pedagogy is a praxeological science, linked to continuous development and inspiration search, the acquisition of new theoretical knowledge and methodological skills, supplemented with the development of interpersonal competences and improvement of self-knowledge. Hence, an important element of the academic training of future teachers is personal development classes. It is also necessary to develop a curriculum of courses with the widest possible range of optional workshop classes, which help students build their self-knowledge, recognise and discover their individual areas of self-fulfilment, and develop self-creation competences. The analyses of the narratives of pre-school education students and early childhood pedagogy of the University of Silesia in Katowice show the relevance and efficiency of self-improvement through participation in workshops based on dance and movement, and in other expressive activities, which are indeed an integral part of academic education. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Brach-Czaina J.: Szczeliny istnienia. Wydawnictwo "Dowody", Warszawa 2022.
- Bugaj J.M.: Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
- Butler J.: Professional Development: Practice as Text, Reflection as Process, and Self as Locus. "Australian Journal of Education" 1996, vol. 40 (3), s. 265-283. https://doi.org/10.1177/000494419604000305.
- Butler J.: Teacher Professional Development: an Australian Case Study. "Journal of Education for Teaching" 1992, vol. 18 (3), s. 221-238. https://doi.org/10.1080/0260747920180302.
- Dudzikowa M.: Kompetencje autokreacyjne - czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. W: Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. Red. M. Dudzikowa, A.A. Kotusiewicz. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Filia, Białystok 1994, s. 127-152.
- Dudzikowa M.: O trudnej sztuce tworzenia samego siebie. Wydawnictwo "Nasza Księgarnia", Warszawa 1985.
- Dudzikowa M.: Pomyśl siebie... Minieseje dla wychowawcy klasy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
- Dylak S.: Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995.
- Hargreaves A.: The Emotional Practice of Teaching. "Teaching and Teacher Education" 1998, vol. 14 (8), s. 835-854. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/S0742-051X(98)00025-0.
- Hargreaves A.: Mixed Emotions: Teachers' Perceptions of Their Interactions with Students. "Teaching and Teacher Education" 2000, vol. 16 (8), s. 811-826. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00028-7.
- Hetmańczyk H.: Współczesny nauczyciel przedszkola w oczach przyszłych przedstawicieli tej profesji. W: Kategorie (nie)obecne w edukacji. Wychowanie - kształcenie - rozwój. Red. B. Majerek, A. Domagała-Kręcioch. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021, s. 147-156.
- Jakimiuk B.: Tworzenie relacji interpersonalnych jako podstawa i fundament profesjonalizmu nauczycieli. W: Rozwój nauczyciela. Od wczesnej do późnej dorosłości. Red. J.M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2016, s. 49-64.
- Kotusiewicz A.A.: Nauczyciel jako osoba w procesie edukacyjnym. W: Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. Red. M. Dudzikowa, A.A. Kotusiewicz. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Filia, Białystok 1994, s. 65-84.
- Kotusiewicz A.A.: O nabywaniu autorefleksji w praktyce edukacyjnej nauczyciela akademickiego. W: Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Red. A.A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2008, s. 13-26.
- Kozielecki J.: Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. 8. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1998.
- Kuźma J.: Praktyki pedagogiczne. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 4. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2012, s. 845.
- Kvale S.: Prowadzenie wywiadów. Przeł. A. Dziuban. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010.
- Łukasik M.J.: Rozwój osobisty nauczyciela. W: Ważne obszary badawcze w pedagogice. Red. K. Jagielska. Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych i Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków 2022, s. 43-53.
- Łukasik M.J.: Rozwój osobisty nauczyciela - nieobecna kategoria. "Ruch Pedagogiczny" 2018, nr 2, s. 29-37.
- Łukasik M.J., Jagielska K.: Refleksyjność emerytowanych nauczycieli jako czynnik zmiany i rozwoju osobistego. W: Rozwój nauczyciela. Od wczesnej do późnej dorosłości. Red. M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2016, s. 173-188.
- Maslow A.: Motywacja i osobowość. [Tłum. J. Radzicki. Red. nauk. T. Rzepa. Notę o aut. oprac. A.A. Zych]. Wyd. 2, dodr. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
- Nowosad I., Pietrań K.: Rola uczelni wyższych w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do współpracy z rodzicami. "Rocznik Lubuski" 2015, T. 41 (2), s. 131-145.
- Obuchowski K.: Człowiek intencjonalny. Wydawnictwo PWN, Warszawa 1993.
- Piwowarski R.: Wejście do zawodu oraz rozwój zawodowy nauczyciela - perspektywa międzynarodowa i polska. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2016, T. 35, nr 3, s. 19-32. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.19.
- Rotkiewicz H.: Uwagi o podmiocie kształcenia jako kryterium oferty edukacyjnej. W: Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Red. A.A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2008, s. 39-52.
- Steines J.W.: The Self-Concept in Learning and Teaching. "Australian Journal of Education" 1963, vol. 7 (3), s. 172-186. https://doi.org/10.1177/000494416300700305.
- Steines J.W.: The Teacher's Therapeutic Role in Ordinary Classroom Situations. "Australian Psychologist" 1970, vol. 5 (1), s. 9-24. https://doi.org/10.1080/00050067008259865.
- Szempruch J.: Problemy kształcenia i doskonalenie nauczycieli w Polsce - w kierunku profesjonalizacji zawodu. "Studia BAS" 2020, nr 2 (70), s. 27-47. https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2022.11.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.59.05