BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Pyrzyk-Kuta Aleksandra (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Rola odkrywania i rozwijania siebie w kształceniu przyszłych nauczycieli - analizy i refleksje z praktyki akademickiej
The Role of Self-exploration and Self-development in the Education of Future Teachers - Analyses and Reflections from Academic Practice
Source
Chowanna, 2022, T. 2(59), s. 1-20, bibliogr. 28 poz.
Issue title
Janusz Korczak dzisiaj - w 80. rocznicę śmierci pedagoga
Keyword
Nauczyciele akademiccy, Szkolnictwo wyższe, Kompetencje, Studenci
Academic teachers, Higher education, Competences, Students
Note
summ.
Abstract
W postrzeganiu lat kształcenia akademickiego podążam za inspirującą myślą Jolanty Brach-Czainy - widzę kształcenie akademickie jako długofalowy proces, który stopniowo narasta, prowadząc do zmian i przeobrażeń wewnętrznych jednostki. Rozwój osobisty oraz towarzyszące temu odkrywanie i poznawanie warstw samoświadomości, autokreacji, autopercepcji i autorefleksji, poczucia samorealizacji można metaforycznie - za filozofką - przyrównać do "miąższu bytowania" poprzedzającego efekt kształcenia. (...) Wysokie umiejętności komunikacyjne, świadomość celów działania, empatia, samopoznanie i samorealizacja zdają się warunkiem sine qua non bycia nauczycielem. Praca ze studentami polega na wypełnianiu zadań dydaktycznych, przenikaniu przez warstwy teoretyczne przedmiotów, w subiektywnym odczuciu jednak ważniejsze okazują się zajęcia zogniskowane na działaniach i rozwiązaniach metodycznych i praktycznych, a także towarzyszenie studentom na drodze do stawania się nauczycielem i sobą. (fragment tekstu)

The paper addresses the contexts of pedeutology, incidentally revealed in the literature, considering personal development as an important educational element preparing for the role of a teacher. Pedagogy is a praxeological science, linked to continuous development and inspiration search, the acquisition of new theoretical knowledge and methodological skills, supplemented with the development of interpersonal competences and improvement of self-knowledge. Hence, an important element of the academic training of future teachers is personal development classes. It is also necessary to develop a curriculum of courses with the widest possible range of optional workshop classes, which help students build their self-knowledge, recognise and discover their individual areas of self-fulfilment, and develop self-creation competences. The analyses of the narratives of pre-school education students and early childhood pedagogy of the University of Silesia in Katowice show the relevance and efficiency of self-improvement through participation in workshops based on dance and movement, and in other expressive activities, which are indeed an integral part of academic education. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Brach-Czaina J.: Szczeliny istnienia. Wydawnictwo "Dowody", Warszawa 2022.
  2. Bugaj J.M.: Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
  3. Butler J.: Professional Development: Practice as Text, Reflection as Process, and Self as Locus. "Australian Journal of Education" 1996, vol. 40 (3), s. 265-283. https://doi.org/10.1177/000494419604000305.
  4. Butler J.: Teacher Professional Development: an Australian Case Study. "Journal of Education for Teaching" 1992, vol. 18 (3), s. 221-238. https://doi.org/10.1080/0260747920180302.
  5. Dudzikowa M.: Kompetencje autokreacyjne - czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. W: Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. Red. M. Dudzikowa, A.A. Kotusiewicz. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Filia, Białystok 1994, s. 127-152.
  6. Dudzikowa M.: O trudnej sztuce tworzenia samego siebie. Wydawnictwo "Nasza Księgarnia", Warszawa 1985.
  7. Dudzikowa M.: Pomyśl siebie... Minieseje dla wychowawcy klasy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
  8. Dylak S.: Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995.
  9. Hargreaves A.: The Emotional Practice of Teaching. "Teaching and Teacher Education" 1998, vol. 14 (8), s. 835-854. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/S0742-051X(98)00025-0.
  10. Hargreaves A.: Mixed Emotions: Teachers' Perceptions of Their Interactions with Students. "Teaching and Teacher Education" 2000, vol. 16 (8), s. 811-826. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00028-7.
  11. Hetmańczyk H.: Współczesny nauczyciel przedszkola w oczach przyszłych przedstawicieli tej profesji. W: Kategorie (nie)obecne w edukacji. Wychowanie - kształcenie - rozwój. Red. B. Majerek, A. Domagała-Kręcioch. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021, s. 147-156.
  12. Jakimiuk B.: Tworzenie relacji interpersonalnych jako podstawa i fundament profesjonalizmu nauczycieli. W: Rozwój nauczyciela. Od wczesnej do późnej dorosłości. Red. J.M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2016, s. 49-64.
  13. Kotusiewicz A.A.: Nauczyciel jako osoba w procesie edukacyjnym. W: Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej. Red. M. Dudzikowa, A.A. Kotusiewicz. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Filia, Białystok 1994, s. 65-84.
  14. Kotusiewicz A.A.: O nabywaniu autorefleksji w praktyce edukacyjnej nauczyciela akademickiego. W: Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Red. A.A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2008, s. 13-26.
  15. Kozielecki J.: Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. 8. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1998.
  16. Kuźma J.: Praktyki pedagogiczne. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 4. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2012, s. 845.
  17. Kvale S.: Prowadzenie wywiadów. Przeł. A. Dziuban. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010.
  18. Łukasik M.J.: Rozwój osobisty nauczyciela. W: Ważne obszary badawcze w pedagogice. Red. K. Jagielska. Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych i Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków 2022, s. 43-53.
  19. Łukasik M.J.: Rozwój osobisty nauczyciela - nieobecna kategoria. "Ruch Pedagogiczny" 2018, nr 2, s. 29-37.
  20. Łukasik M.J., Jagielska K.: Refleksyjność emerytowanych nauczycieli jako czynnik zmiany i rozwoju osobistego. W: Rozwój nauczyciela. Od wczesnej do późnej dorosłości. Red. M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2016, s. 173-188.
  21. Maslow A.: Motywacja i osobowość. [Tłum. J. Radzicki. Red. nauk. T. Rzepa. Notę o aut. oprac. A.A. Zych]. Wyd. 2, dodr. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
  22. Nowosad I., Pietrań K.: Rola uczelni wyższych w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do współpracy z rodzicami. "Rocznik Lubuski" 2015, T. 41 (2), s. 131-145.
  23. Obuchowski K.: Człowiek intencjonalny. Wydawnictwo PWN, Warszawa 1993.
  24. Piwowarski R.: Wejście do zawodu oraz rozwój zawodowy nauczyciela - perspektywa międzynarodowa i polska. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2016, T. 35, nr 3, s. 19-32. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.19.
  25. Rotkiewicz H.: Uwagi o podmiocie kształcenia jako kryterium oferty edukacyjnej. W: Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Red. A.A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2008, s. 39-52.
  26. Steines J.W.: The Self-Concept in Learning and Teaching. "Australian Journal of Education" 1963, vol. 7 (3), s. 172-186. https://doi.org/10.1177/000494416300700305.
  27. Steines J.W.: The Teacher's Therapeutic Role in Ordinary Classroom Situations. "Australian Psychologist" 1970, vol. 5 (1), s. 9-24. https://doi.org/10.1080/00050067008259865.
  28. Szempruch J.: Problemy kształcenia i doskonalenie nauczycieli w Polsce - w kierunku profesjonalizacji zawodu. "Studia BAS" 2020, nr 2 (70), s. 27-47. https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2022.11.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.59.05
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu