BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Janaszak Oliwia (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Krzywonos Małgorzata (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Wegańskie wypieki na wrocławskim rynku: analiza dostępności i reakcja konsumentów na prototyp wypieku wegańskiego
Availability of Vegan Products in the Wrocław Confectionery Market and Consumer Response to a Vegan Baking Prototype
Source
Nauki Inżynierskie i Technologie / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2023, nr 39, s. 75-83, rys., bibliogr. 25 poz.
Engineering Sciences and Technologies / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keyword
Preferencje konsumenta, Zachowania konsumenta, Żywność
Consumer preferences, Consumer behaviour, Food
Note
JEL Classification: L15, L19
streszcz., summ.
Country
Wrocław
Wroclaw
Abstract
Cel: Celem artykułu było zbadanie oferty wegańskich wyrobów cukierniczych na wrocławskim rynku, identyfikacja brakujących produktów w ofercie cukierni, zrozumienie zapotrzebowania konsumentów oraz opracowanie prototypu wegańskiego sernika. Metodyka: Przeprowadzono analizę dostępności produktów wegańskich na rynku, a następnie opracowano recepturę i wyprodukowano prototyp wegańskiego sernika, w kolejnym kroku przeprowadzono ocenę organoleptyczną. Wyniki: Zdecydowana większość oceniających otrzymany produkt potwierdziła, że stworzony prototyp wegańskiego sernika spełnia ich oczekiwania pod względem walorów sensorycznych. Implikacje i rekomendacje: Wyniki badania sugerują, że na wrocławskim rynku istnieje zapotrzebowanie na wegańskie wyroby cukiernicze. Produkcja i oferta tego typu produktów mogą się przyczynić do zaspokojenia potrzeb konsumentów, szczególnie tych preferujących dietę wegańską. Oryginalność/wartość: Zidentyfikowano lukę na wrocławskim rynku w zakresie dostępności wyrobów cukierniczych wegańskich oraz opracowano prototyp sernika wegańskiego, który spotkał się z pozytywną reakcją konsumentów, co może być wartościowe dla producentów i konsumentów zainteresowanych tym segmentem rynku.(abstrakt oryginalny)

Aim: The aim of the article was to examine the availability of vegan confectionery products in the Wrocław market, identify missing products in the confectionery offer, understand consumer demand, and develop a prototype of a vegan cheesecake. Methodology: An analysis of the availability of vegan products in the market was conducted, followed by the development of a recipe and production of a prototype of a vegan cheesecake, and then an organoleptic evaluation was carried out. Results: Most evaluators confirmed that the received product met their expectations in terms of sensory qualities. Implications and recommendations: The study results suggest a demand for vegan confectionery products in the Wrocław market. The production and offering of such products can contribute to meeting the needs of consumers, especially those preferring a vegan diet. Originality/value: A gap in the Wrocław market regarding the availability of vegan confectionery products was identified, and a prototype of a vegan cheesecake was developed, which received positive feedback from consumers. This could be valuable for producers and consumers interested in this market segment.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bakaloudi, D. R., Halloran, A., Rippin, H. L., Oikonomidou, A. C., Dardavesis, T. I., Williams, J. ... i Chourdakis, M. (2021). Intake and Adequacy of the Vegan Diet. A Systematic Review of the Evidence. Clinical Nutrition, 40(5), 3503-3521.
  2. Boukid, F., Kumari, S. i Khan, Z. S. (2024). Plant Protein-Based Foods. Trend from a Business Perspective: Market, Consumers' Challenges, and Opportunities in Future. Novel Plant Protein Processing, 267-282.
  3. Crawford, K., Kerr, W. i Tyl, C. (2024). Effect of Hydrocolloid Addition on Cake Prepared with Aquafaba as Egg Substitute. International Journal of Food Science & Technology, 59(1), 552-559.
  4. Cayres, C. A., Ascheri, J. L., Couto, M. A., Almeida, E. L. i Melo, L. (2020). Consumers' Acceptance of Optimized Gluten-free Sorghum-based Cakes and Their Drivers of Liking and Disliking. Journal of Cereal Science, 93, 102938.
  5. Fernandes, W. D., Pinto, F. R., Barroso, S. i Gil, M. M. (2023). Development, Characterisation, and Consumer Acceptance of an Innovative Vegan Burger with Seaweed. Sustainability, 15(14), 10869.
  6. Filippin, D., Sarni, A. R., Rizzo, G. i Baroni, L. (2023). Wpływ na środowisko dwóch diet roślinnych, izokalorycznej i izoproteicznej: dieta wegańska vs. dieta śródziemnomorska. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(5), 3797.
  7. Halm, J., Sahin, A. W., Nyhan, L., Zannini, E. i Arendt, E. K. (2024). Commercial Egg Replacers in Pound Cake Systems: A Comprehensive Analysis of Market Trends and Application. Foods, 13(2), 292.
  8. Holidu.pl. (2021). Most Vegan-friendly Cities in Poland in 2021, by Number of Restaurants per 10,000 Inhabitants [Graph]. W: Statista. Pobrane 14 grudnia 2022 z https://www.statista.com/statistics/1280453/poland-vegan-friendly-cities-bynumber-of-restaurants/
  9. Jaeger, S. R., Jin, D. i Roigard, C. M. (2024). Plant-based Alternatives Need Not Be Inferior: Findings from a Sensory and Consumer Research Case Study with Cream Cheese. Foods, 13(4), 567.
  10. Kaczmarczyk, S. (2018). Wybrane międzynarodowe trendy konsumenckie w XXI wieku. Ekonomia i Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze, (11).
  11. Kasprzyk, N. i Kręgielska-Narożna, M. (2020). Diety wegańska i wegetariańska w profilaktyce i leczeniu insulinooporności. Forum Zaburzeń Metabolicznych, 11(2), 73-78.
  12. Miłosz, Z., Kucharczyk, I. i Barowa, K. (2013). Wyroby i półprodukty ciastkarskie - Ciasta - Wymagania wspólne. BN-82/8098-04. Biblioteka Cyfrowa Politechniki Lubelskiej. Pobrane 10 grudnia 2022 z http://bc.pollub.pl/dlibra/docmetadata?showContent=true&id=5130
  13. Mocarska, A. (2021). Postrzeganie wegańskiej oferty rynkowej przez konsumentów w Polsce w świetle badań ankietowych. E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Pobrane 8 kwietnia 2024 z http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/132312/PDF/04_09_A_Mocarska_Postrzeganie_weganskiej_oferty_rynkowej_przez_konsumentow_w_Polsce.pdf
  14. Pio Ávila, B., Cardozo, L. O., Alves, G. D., Gularte, M. A., Monks, J. L. i Elias, M. C. (2019). Consumers' Sensory Perception of Food Attributes: Identifying the Ideal Formulation of Gluten- and Lactose-free Brownie Using Sensory Methodologies. Journal of Food Science, 84(12), 3707-3716.
  15. Plant Based News. (2021). Value of the Plant-based Food Market Worldwide from 2020 to 2030 (in billion U.S. dollars) [Graph]. W: Statista. Pobrane 5 listopada 2022 z https://www.statista.com/statistics/1280394/global-plant-based-food-market-value/
  16. Pointke, M., Ohlau, M., Risius, A. i Pawelzik, E. (2022). Plant-based Only: Investigating Consumers' Sensory Perception, Motivation, and Knowledge of Different Plant-Based Alternative Products on the Market. Foods, 11, 523-530.
  17. Pyrzyńska, E. (2015). Dieta wegetariańska w świetle zasad prawidłowego odżywiania - postawy i zachowania wegetarian w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 906, 27-36.
  18. Rai, S., Wai, P. P., Koirala, P., Bromage, S., Nirmal, N. P., Pandiselvam, R., Nor-Khaizura, M. A. i Mehta, N. K. (2023). Food Product Quality, Environmental and Personal Characteristics Affecting Consumer Perception Toward Food. Frontiers in Sustainable Food Systems, 7.
  19. Rosińska, Z., Konopa, M. i Pelczyńska, M. (2021). Wpływ diety wegańskiej na mikrobiotę jelitową. Forum Zaburzeń Metabolicznych, 12(2), 53-60.
  20. da Silva, J. M., Barão, C. E., Esmerino, E. A., Cruz, A. G. i Pimentel, T. C. (2021). Prebiotic Frozen Dessert Processed with Water-soluble Extract of rice byproduct: Vegan and Nonvegan Consumers Perception Using Preferred Attribute Elicitation Methodology and Acceptance. Journal of Food Science, 86(2), 523-530.
  21. Spiel, J. A., Draszanowska, A. i Szczęsnowicz, W. (2016). Charakterystyka porównawcza polskich wypieków tradycyjnych z ich odpowiednikami dostępnymi na rynku. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 49(3), 620-623.
  22. Tárrega, A., Quiles, A., Morell, P., Fiszman, S. i Hernando, I. (2017). Importance of Consumer Perceptions in Fiber-enriched food products. A Case Study with Sponge Cakes. Food & Function, 8(2), 574-583.
  23. Tomczyk, E. (2018). Proekologiczne postawy społeczne jako jeden z dzisiejszych sposobów rozumienia zrównoważonego rozwoju: współczesne trendy żywieniowe: wegetarianizm i weganizm. W: J. Berezowski, H. A. Kretek (red.), Zrównoważony rozwój: Sustainable Development: Debiut Naukowy 2017 (s. 111-118). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
  24. Wydrzyńska, J. (2018). Postawy wobec weganizmu. Rzeszowskie Studia Socjologiczne, 11, 36-64.
  25. WirtualneMedia. (2021). Characteristics of Polish People Who Buy Vegan Food in Poland in 2021 [Graph].
Cited by
Show
ISSN
2080-5985
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/DOI: 10.15611/nit.2023.39.06
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu