- Author
- Janaszak Oliwia (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Krzywonos Małgorzata (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Title
- Wegańskie wypieki na wrocławskim rynku: analiza dostępności i reakcja konsumentów na prototyp wypieku wegańskiego
Availability of Vegan Products in the Wrocław Confectionery Market and Consumer Response to a Vegan Baking Prototype - Source
- Nauki Inżynierskie i Technologie / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2023, nr 39, s. 75-83, rys., bibliogr. 25 poz.
Engineering Sciences and Technologies / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu - Keyword
- Preferencje konsumenta, Zachowania konsumenta, Żywność
Consumer preferences, Consumer behaviour, Food - Note
- JEL Classification: L15, L19
streszcz., summ. - Country
- Wrocław
Wroclaw - Abstract
- Cel: Celem artykułu było zbadanie oferty wegańskich wyrobów cukierniczych na wrocławskim rynku, identyfikacja brakujących produktów w ofercie cukierni, zrozumienie zapotrzebowania konsumentów oraz opracowanie prototypu wegańskiego sernika. Metodyka: Przeprowadzono analizę dostępności produktów wegańskich na rynku, a następnie opracowano recepturę i wyprodukowano prototyp wegańskiego sernika, w kolejnym kroku przeprowadzono ocenę organoleptyczną. Wyniki: Zdecydowana większość oceniających otrzymany produkt potwierdziła, że stworzony prototyp wegańskiego sernika spełnia ich oczekiwania pod względem walorów sensorycznych. Implikacje i rekomendacje: Wyniki badania sugerują, że na wrocławskim rynku istnieje zapotrzebowanie na wegańskie wyroby cukiernicze. Produkcja i oferta tego typu produktów mogą się przyczynić do zaspokojenia potrzeb konsumentów, szczególnie tych preferujących dietę wegańską. Oryginalność/wartość: Zidentyfikowano lukę na wrocławskim rynku w zakresie dostępności wyrobów cukierniczych wegańskich oraz opracowano prototyp sernika wegańskiego, który spotkał się z pozytywną reakcją konsumentów, co może być wartościowe dla producentów i konsumentów zainteresowanych tym segmentem rynku.(abstrakt oryginalny)
Aim: The aim of the article was to examine the availability of vegan confectionery products in the Wrocław market, identify missing products in the confectionery offer, understand consumer demand, and develop a prototype of a vegan cheesecake. Methodology: An analysis of the availability of vegan products in the market was conducted, followed by the development of a recipe and production of a prototype of a vegan cheesecake, and then an organoleptic evaluation was carried out. Results: Most evaluators confirmed that the received product met their expectations in terms of sensory qualities. Implications and recommendations: The study results suggest a demand for vegan confectionery products in the Wrocław market. The production and offering of such products can contribute to meeting the needs of consumers, especially those preferring a vegan diet. Originality/value: A gap in the Wrocław market regarding the availability of vegan confectionery products was identified, and a prototype of a vegan cheesecake was developed, which received positive feedback from consumers. This could be valuable for producers and consumers interested in this market segment.(original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Wroclaw University of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bakaloudi, D. R., Halloran, A., Rippin, H. L., Oikonomidou, A. C., Dardavesis, T. I., Williams, J. ... i Chourdakis, M. (2021). Intake and Adequacy of the Vegan Diet. A Systematic Review of the Evidence. Clinical Nutrition, 40(5), 3503-3521.
- Boukid, F., Kumari, S. i Khan, Z. S. (2024). Plant Protein-Based Foods. Trend from a Business Perspective: Market, Consumers' Challenges, and Opportunities in Future. Novel Plant Protein Processing, 267-282.
- Crawford, K., Kerr, W. i Tyl, C. (2024). Effect of Hydrocolloid Addition on Cake Prepared with Aquafaba as Egg Substitute. International Journal of Food Science & Technology, 59(1), 552-559.
- Cayres, C. A., Ascheri, J. L., Couto, M. A., Almeida, E. L. i Melo, L. (2020). Consumers' Acceptance of Optimized Gluten-free Sorghum-based Cakes and Their Drivers of Liking and Disliking. Journal of Cereal Science, 93, 102938.
- Fernandes, W. D., Pinto, F. R., Barroso, S. i Gil, M. M. (2023). Development, Characterisation, and Consumer Acceptance of an Innovative Vegan Burger with Seaweed. Sustainability, 15(14), 10869.
- Filippin, D., Sarni, A. R., Rizzo, G. i Baroni, L. (2023). Wpływ na środowisko dwóch diet roślinnych, izokalorycznej i izoproteicznej: dieta wegańska vs. dieta śródziemnomorska. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(5), 3797.
- Halm, J., Sahin, A. W., Nyhan, L., Zannini, E. i Arendt, E. K. (2024). Commercial Egg Replacers in Pound Cake Systems: A Comprehensive Analysis of Market Trends and Application. Foods, 13(2), 292.
- Holidu.pl. (2021). Most Vegan-friendly Cities in Poland in 2021, by Number of Restaurants per 10,000 Inhabitants [Graph]. W: Statista. Pobrane 14 grudnia 2022 z https://www.statista.com/statistics/1280453/poland-vegan-friendly-cities-bynumber-of-restaurants/
- Jaeger, S. R., Jin, D. i Roigard, C. M. (2024). Plant-based Alternatives Need Not Be Inferior: Findings from a Sensory and Consumer Research Case Study with Cream Cheese. Foods, 13(4), 567.
- Kaczmarczyk, S. (2018). Wybrane międzynarodowe trendy konsumenckie w XXI wieku. Ekonomia i Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze, (11).
- Kasprzyk, N. i Kręgielska-Narożna, M. (2020). Diety wegańska i wegetariańska w profilaktyce i leczeniu insulinooporności. Forum Zaburzeń Metabolicznych, 11(2), 73-78.
- Miłosz, Z., Kucharczyk, I. i Barowa, K. (2013). Wyroby i półprodukty ciastkarskie - Ciasta - Wymagania wspólne. BN-82/8098-04. Biblioteka Cyfrowa Politechniki Lubelskiej. Pobrane 10 grudnia 2022 z http://bc.pollub.pl/dlibra/docmetadata?showContent=true&id=5130
- Mocarska, A. (2021). Postrzeganie wegańskiej oferty rynkowej przez konsumentów w Polsce w świetle badań ankietowych. E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Pobrane 8 kwietnia 2024 z http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/132312/PDF/04_09_A_Mocarska_Postrzeganie_weganskiej_oferty_rynkowej_przez_konsumentow_w_Polsce.pdf
- Pio Ávila, B., Cardozo, L. O., Alves, G. D., Gularte, M. A., Monks, J. L. i Elias, M. C. (2019). Consumers' Sensory Perception of Food Attributes: Identifying the Ideal Formulation of Gluten- and Lactose-free Brownie Using Sensory Methodologies. Journal of Food Science, 84(12), 3707-3716.
- Plant Based News. (2021). Value of the Plant-based Food Market Worldwide from 2020 to 2030 (in billion U.S. dollars) [Graph]. W: Statista. Pobrane 5 listopada 2022 z https://www.statista.com/statistics/1280394/global-plant-based-food-market-value/
- Pointke, M., Ohlau, M., Risius, A. i Pawelzik, E. (2022). Plant-based Only: Investigating Consumers' Sensory Perception, Motivation, and Knowledge of Different Plant-Based Alternative Products on the Market. Foods, 11, 523-530.
- Pyrzyńska, E. (2015). Dieta wegetariańska w świetle zasad prawidłowego odżywiania - postawy i zachowania wegetarian w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 906, 27-36.
- Rai, S., Wai, P. P., Koirala, P., Bromage, S., Nirmal, N. P., Pandiselvam, R., Nor-Khaizura, M. A. i Mehta, N. K. (2023). Food Product Quality, Environmental and Personal Characteristics Affecting Consumer Perception Toward Food. Frontiers in Sustainable Food Systems, 7.
- Rosińska, Z., Konopa, M. i Pelczyńska, M. (2021). Wpływ diety wegańskiej na mikrobiotę jelitową. Forum Zaburzeń Metabolicznych, 12(2), 53-60.
- da Silva, J. M., Barão, C. E., Esmerino, E. A., Cruz, A. G. i Pimentel, T. C. (2021). Prebiotic Frozen Dessert Processed with Water-soluble Extract of rice byproduct: Vegan and Nonvegan Consumers Perception Using Preferred Attribute Elicitation Methodology and Acceptance. Journal of Food Science, 86(2), 523-530.
- Spiel, J. A., Draszanowska, A. i Szczęsnowicz, W. (2016). Charakterystyka porównawcza polskich wypieków tradycyjnych z ich odpowiednikami dostępnymi na rynku. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 49(3), 620-623.
- Tárrega, A., Quiles, A., Morell, P., Fiszman, S. i Hernando, I. (2017). Importance of Consumer Perceptions in Fiber-enriched food products. A Case Study with Sponge Cakes. Food & Function, 8(2), 574-583.
- Tomczyk, E. (2018). Proekologiczne postawy społeczne jako jeden z dzisiejszych sposobów rozumienia zrównoważonego rozwoju: współczesne trendy żywieniowe: wegetarianizm i weganizm. W: J. Berezowski, H. A. Kretek (red.), Zrównoważony rozwój: Sustainable Development: Debiut Naukowy 2017 (s. 111-118). Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
- Wydrzyńska, J. (2018). Postawy wobec weganizmu. Rzeszowskie Studia Socjologiczne, 11, 36-64.
- WirtualneMedia. (2021). Characteristics of Polish People Who Buy Vegan Food in Poland in 2021 [Graph].
- Cited by
- ISSN
- 2080-5985
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/DOI: 10.15611/nit.2023.39.06