- Author
- Chaberka Karol (Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Oddział Katowice)
- Title
- Ocena macierzy BCG z wykorzystaniem analizy SWOT
SWOT Analysis as a Tool for Assessing the BCG Matrix - Source
- Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 2024, nr 20, s. 64-81, rys., tab., bibliogr. 26 poz.
Scientific Journal of Polish Economic Society in Zielona Góra - Keyword
- Macierz BCG (Boston Consulting Group), Analiza SWOT, Analiza portfelowa, Planowanie w przedsiębiorstwie, Przegląd literatury
Growth-Share Matrix, SWOT analysis, Portfolio analysis, Enterprise planning, Literature review - Note
- JEL Classification: M31, M21, M49, O21, O16
streszcz., summ. - Abstract
- Macierz BCG jest powszechnie wykorzystywanym instrumentem do analizy oraz budowy portfela sprzedażowego wielu podmiotów na rynku. Natomiast analiza SWOT służy do oceny przyjętych rozwiązań, zachodzących procesów lub planowanych decyzji, a także całych przedsiębiorstw lub organizacji, ich wyodrębnionych części albo wybranych projektów. Celem artykułu jest wskazanie, w ustrukturyzowany sposób, mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń związanych z wykorzystaniem macierzy BCG, przy użyciu analizy SWOT. Uzasadnieniem wyznaczonego celu badania jest nieuporządkowany opis zalet i wad wykorzystania macierzy BCG w praktyce gospodarczej prezentowany w literaturze przedmiotu. Przekonanie o występującej luce w literaturze stanowiło kluczową przesłankę do określenia głównego problemu badawczego, który wyrażono w postaci pytania: jakie mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia związane są z wykorzystaniem macierzy BCG? Chcąc zrealizować wskazany cel badawczy, przeprowadzono postępowanie badawcze polegające na systematycznym przeglądzie literatury oraz wykorzystano wieloletnie doświadczenie w praktyce gospodarczej.(abstrakt oryginalny)
The BCG matrix is a commonly used instrument for analyzing and building the sales portfolio of many entities on the market. SWOT analysis is used to analyze and evaluate adopted solutions, ongoing processes or planned decisions, as well as entire enterprises or organizations, their separate parts or selected projects. The aim of the article is to indicate, in a structured way, the strengths, weaknesses, opportunities and threats related to the use of the BCG matrix, using SWOT analysis. The stated purpose of the study is justified by the unstructured description of the advantages and disadvantages of using the BCG matrix in business practice presented in the literature on the subject. The belief about the existing gap in the literature was a key premise for defining the main research problem, which was expressed in the form of a question: what strengths, weaknesses, opportunities and threats are associated with the use of the BCG matrix? In order to achieve the indicated research goal, a research procedure was carried out consisting of a systematic review of the literature and many years of experience in business practice were used.(original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Abdulrahaman, I., Eseoghene Efebeh, V. (2023). SWOT analysis on 2023 presidential candidates in Nigeria. Journal of Public Administration, Finance and Law, 27, 7-23. DOI: https://doi.org/10.47743/jopafl-2023-27-01
- Antczak, S. (2010). Metody portfelowe w planowaniu strategicznym jednostek biznesu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, 14(87), 67-82.
- Aprilia Saputri, S., Alfa Lionora, C., Freza Aprilistyan, S. (2023). Formulating Strategy Through Boston Consulting Group Matrix In The Tourism Industry. Jurnal Kajian Bahasa dan Pariwisata, 10(2), 147-158. DOI: https://doi.org/10.34013/barista.v10i02.1255
- Bazan, M. (2018). Analiza strategiczna PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. z zastosowaniem analizy SWOT. Rynek - Społeczeństwo - Kultura, 4(30), 106-108.
- Budiman, A., Naufal, M.I., Arumsari, D.N. (2023). Potential of Puger Coastal Fish Auction Place (TPI) with SWOT Approach and Marketing Plan. Journal of Economics, Finance and Management Studies, 06(10), 5003-5009. DOI: https://doi.org/10.47191/jefms/v6-i10-32
- Butarbutar, I.P., Purnamasari, N., Safitri, K. (2023). An analysis on Five Forces dan BCG matrix for Apple Inc. Company. Maker: Jurnal Manajemen, 9(2), 229-240. DOI: https://doi.org/10.37403/mjm.v9i2.615
- Gorb, O., Dorohan-Pysarenko, L., Yehorova, O., Yasnolob, I., Doroshenko, A. (2022). Boston Consulting Group Matrix: Opportunities for Use in Economic Analysis. Scientific Horizons, 25(7), 20-30. DOI: http://dx.doi.org/10.48077/scihor.25(7).2022.10.15
- Hossain, H., Kader, M.A., (2020). An Analysis on BCG Growth Sharing Matrix. International Journal of Contemporary Research and Review, 11(10), 21899-21905. DOI: https://doi.org/10.15520/ijcrr.v11i10.848
- Ingaldi, M. (2017). Wykorzystanie analizy SWOT do określenia pozycji strategicznej przedsiębiorstwa poligraficznego. Zeszyty Naukowe Quality. Production. Improvement, 2(7), 20-31.
- Krupski, R. (1999). Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
- Kuc, B.R., Nguyen, H.T., Borkowski, S. (2021). Hung Hau Corporate business analysis using BCG matrix. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies, 1(1), 1-6.
- Kumar, S. (2023). SWOT Analysis. International Journal of Advanced Research, 11(09), 744-748. DOI: http://dx.doi.org/10.21474/IJAR01/17584
- Liu, X. (2023). Analysis of Netflix's Strategy and Innovation in a Global Context Based on BCG Matrix. BCP Business & Management, 42, 168-173. https://doi.org/10.54691/bcpbm.v42i.4577
- Madsen, D.Ø. (2017). Not dead yet: the rise, fall and persistence of the BCG Matrix. Problems and Perspectives in Management, 15(1), 19-34. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/ppm.15(1).2017.02
- Mohajan, H. (2018). An Analysis on BCG Growth Sharing Matrix. Noble International Journal of Business and Management Research, 2(1), 1-6.
- Nguyen, H.T. (2022). Business analysis for Dat Xanh real estate group based on BCG matrix. International Journal of Multidisciplinary Research and Growth Evaluation, 3(2), 344- 351.
- Nguyen, H.T., Dinh, B.H.A., Nguyen, M.N. (2021). Business Analysis for Nguyen Hoang Group in Vietnam Using BCG Matrix. Himalayan Journal of Economics and Business Management, 2(4), 24-30.
- Nogalski, B., Phuoc, M.H., Dao, M.T.H., Dao, T.M. (2022). Analysis of business strategy of real estate developers in Vietnam using BCG matrix: A case of Hung Thinh and Novaland groups. International Journal of Multidisciplinary Research and Growth Evaluation, 3(1), 169- 174.
- Nowicki, M. (2015). Macierz BCG. W: K. Szymańska (red.), Kompendium metod i technik zarządzania. Technika i ćwiczenia (147-164). Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
- Owusu Afriyie, S., Kong, Y., Owusu Akomeah, M., Appiah, K., Obeng Danso, P. (2019). Application of BCG as a Strategic Planning Tool to Assess the Sustainability and Growth of University Programs in a Competitive Market. American Journal of Multidisciplinary Research, 7(1), 964-973.
- Popova, A., Lysa, S. (2023). Implementation of the growth-share matrix in modern marketing strategies. III International Scientific and Practical Conference "Theoretical and practical aspects of modern scientific research", 37-38. DOI: https://doi.org/10.36074/logos- 24.11.2023.09
- Sobkowski, M., Staszewski, R. (2003). Macierz BCG - możliwości zastosowania w tworzeniu strategii spzoz. Menedżer Zdrowia, 6, 68-71.
- Tartan, S., Tetik, N. (2023). SWOT Analysis of Istanbul Finance Center and Comparison with World Finance Centers. Pamukkale University Journal of Business Research, 10(2), 576- 591. DOI: https://doi.org/10.47097/piar.1300922
- Umema, F.F., Japee, G.P. (2024). International Markets' Segmentation, Marketing and Performance: A BCG Matrix Approach. Asian Journal of Economics, Business and Accounting, 24(5), 496-509. DOI: https://doi.org/10.9734/ajeba/2024/v24i51325
- Wołowiec, T. (2021). Ekonomika przedsiębiorstw. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Pobrano z: https://wydawnictwo.wsei.eu/sklep/ekonomika-przedsiebiorstw-tom-xi/
- Ye, J. (2022). Analysis of Menu Design in the Food and Beverage Industry using the BCG Matrix Method. Highlights in Business, Economics and Management, 2, 333-340. DOI: https://doi.org/10.54097/hbem.v2i.2383
- Cited by
- ISSN
- 2391-7830
- Language
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.26366/PTE.ZG.2024.254