BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Muszyńska Władysława
Title
Znaczenie badań marketingowych i rynkowych w procesie formułowania strategii marketingowej przedsiębiorstwa
The Importance of Marketing Research in the Process of Formulating Marketing Strategy of a Company
Source
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2003, nr 1004, s. 293-302, bibliogr. 12 poz.
Issue title
Badania marketingowe : metody, tendencje, zastosowania
Keyword
Badania marketingowe, Strategia marketingowa, Proces podejmowania decyzji, Marketing strategiczny
Marketing research, Marketing strategy, Decision making process, Strategic marketing
Note
summ.
Abstract
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie szczególnie ważnej roli badań marketingowych w fazie tworzenia strategii marketingu. Chodzi o rozległą analizę działań marketingowych i informacji potrzebnych do ich podejmowania w procesie marketingu strategicznego.

The paper aims at stressing the importance of marketing research in the preparation of a marketing strategy of a company. A different approach from the traditional has been accepted in the research process, taking into account its decision making aspect. A wider definition of the marketing research has been presented, stressing the significance of the research result in decision making, their commercial nature and functioning. A close relationship between the occurance in companies' structures marketing departments and the realisation of marketing strategies and the frequency of undertaken market research have been observed. The spectrum of market information in the following stages of strategic marketing: planning, implementation and control has been shown. The article discuses the sense of the methods of strategic analysis in the market research i.e. analysis of needs, analysis of market attractiveness, analysis of competitiveness, a SWOT analysis projected in the screenplay method with a strong engagement of both managers and employees of a company. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Badania marketingowe w nowym tysiącleciu: nowe przesłanki i trendy - cz. l (z zagranicznych czasopism), "Marketing i Rynek" 2002 nr 9.
  2. Baruk A., Nowoczesna strategia marketingowa. Aspekty strukturalne i procesowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  3. Churchill G.A., Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, [w:] Dictionary of Marketing Terms, red. P.D. Bennett, American Marketing Association, Chicago 1988, s. 117-118.
  4. Klęczek R., Orientacja rynkowa w przedsiębiorstwie - podejście metodologiczne i kierunki rozwoju badań, AE, Wrocław 2003.
  5. Lambin J.-J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  6. Malhorta N. i in., Marketing Research: Ań Applied Orientation, Prenticce Hall 1996. [7] Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowej, AE, Wrocław 1997.
  7. McDonald M., Dunbar J., Segmentacja rynku. Przebieg procesu i wykorzystanie wyników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  8. Muszyńska W., Metody badania skuteczności i efektywności marketingu, [w:] Skuteczność marketingu w przedsiębiorstwach polskich, red. W. Muszyńska, AE, Wrocław 2002, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, nr 925.
  9. Muszyńska W., Wyznaczenie segmentów rynku, [w:] Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zachowań, red. K. Mazurek- Łopacińska, AE, Wrocław 2002.
  10. Przybyłowski K. i in., Marketing, Dom Wydawniczy ABC Sp. z o.o. 1998.
  11. Sagan A., Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, AE, Kraków 1998.
Cited by
Show
ISSN
0324-8445
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu