- Author
- Niezgoda Agnieszka
- Title
- Społeczne i psychologiczne aspekty trendów w popycie turystycznym
Social and Psychological Aspects of Trends in the Demand for Tourism - Source
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2003, nr 1000, s. 231-240, bibliogr. 9 poz.
- Issue title
- Turystyka i gospodarka turystyczna w Polsce na tle procesów integracji europejskiej
- Keyword
- Konsumpcja usług, Usługi turystyczne, Popyt turystyczny, Zachowania konsumenta
Services consumption, Tourism services, Tourist demand, Consumer behaviour - Note
- summ.
- Abstract
- Celem artykułu jest ukazanie znaczenia elementów społecznych i psychologicznych w kształtowaniu popytu turystycznego, odzwierciedlonych w obecnych i przewidywanych trendach. Rozważania maja charakter teoretyczny oparty na analizie przedmiotu.
Trends in the demand for tourism reflect general trends, including the social ones, because the style of travelling in a society results from the preferred life styles. Social conditions decide about the fact whether to travel at all and if - how? One cannot neglect the psychological aspects relating to the population's participation in tourism. The aim of individualising experiences leads to the fact that tourism desires to choose from a very wide offer, and simultaneously creates expectations of interesting moments and experiences. The trends emerging on the side of the demand for tourism should be considered and given an adequate reaction (eg. the development of an alternative, soft, simple tourism), which is expressed in activities leading towards the diversification of goods' and tourism services' supply, both as far as the product range goes and its space (local, regional). (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics - Bibliography
- Colli B.: Słownik ekonomiczny i finansowy. Kraków: Wydawnictwo "Książnica" 1995.
- Horx M., Wipperman P.: Was ist die Trendforschungl Diisseldorf: Trendbuio 1996.
- Kreisel W., Hoppe M., Reeh T.: Mega-Trends im Tourismus - Auswirkungen auf Natur und Umwelt. Berlin: Umweltbundesamt 2000.
- MacCannewll D.: Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza 2002.
- Morawski W.: Socjologia ekonomiczna. Warszawa: PWN 2001.
- Niezgoda A.: Nowe tendencje w marketingu turystycznym. W: Marketingu cestovni ruch (materiały konferencyjne). Ostrava: Technicka Univerzita, Eko-nomicka Fakulta 2000.
- Niezgoda A.: Trendy w społecznych systemach wartości i ich wpływ na wybór preferowanych form turystyki. W: Determinanty sukcesu w turystyce wiejskiej. V Sympozjum Agroturystyczne, Kazimierz Dolny 1997.
- Reiter A.: Hybride Freizeit - Konsumenten zwischen Erlebnis Maxiemierung, Leisure Futures, conference proceedings, Congress Innsbruck, 11-13 April 2002.
- Wohler K.: Die Wiederentdeckung der Langsamkeit. Leisure Futures, conference proceedings, Innsbruck, 11-13 April 2002.
- Cited by
- ISSN
- 0324-8445
- Language
- pol