- Author
- Karasiewicz Grzegorz
- Title
- Struktura funkcjonalna systemu dystrybucji (na przykładzie rynków rolno-spożywczych w Polsce)
The Functional Structure of Distribution System (Based on Agricultural Market) - Source
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2000, nr 852, t. 2, s. 245-255, bibliogr. 28 poz.
- Keyword
- Materiały konferencyjne, Analiza piśmiennictwa ekonomicznego, Dystrybucja produktu, Marketing rolny, Rynek żywności, Kanały dystrybucji
Conference materials, Economic literature analysis, Product distribution, Agricultural marketing, Food market, Distribution channels - Note
- summ.
- Abstract
- System dystrybucji składa się z czterech podstawowych wymiarów: struktury instytucjonalnej; struktury funkcjonalnej; układu sił przetargowych; sprawności statystycznej i dynamicznej poszczególnych rozwiązań dystrybucyjnych. W artykule omówiono szczegółowo strukturę funkcjonanlą systemu dystrybucji, która dzieli się na funkcje podstawowe i funkcje uzupełniające. Do funkcji podstawowych (negocjacyjnych) należy: sprzedaż; zakup, natomiast do funkcji uzupełniającej: fizyczna dystrybucja; dostosowanie produktu; badania rynkowe; ponoszenie ryzyka; wspieranie uczestników systemu dystrybucji. Wymiar funkcjonalny kanałów dystrybucji może być opisany dzięki analizie transakcyjnych kosztów (TCA) oraz trzech kluczowych elementów ilustrujących ten wymiar dystrybucji.
Marketing system (channels) do not have uniform dimensions, and they defy simple description. Analysis of channels involve four decisions: designing of organisational structure; defining of functional structure; analysis of bargaining power of channel's members; estimation of efficiency of marketing channels. This article is concentrated to second elements of distribution system. Functional structure is determined by transaction cost analysis (TCA). The fundamental thesis of TCA argues that the economically rational decision is to undertake only those marketing (channels) functions that can be performed internally at a cost lower then performed this function by others. Define of functional structure have to make three important decisions: members' engagements (scope of functions which are realised by channels' members), awareness (firm acknowledges that it is member of a channel and it can to facilitate overall performance of the arrangements) and acceptance (degree to which a firm is willing to identify with and integrate individual operations with those of the overall channels). (original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics - Cited by
- ISSN
- 0324-8445
- Language
- pol