BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Jonas Agata
Title
Ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Evaluating an Enterprise's Competitive Position
Source
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2004, nr 663, s. 59-68, bibliogr. 7 poz.
Keyword
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Strategia konkurencji
Company development strategy, Enterprise competitiveness, Competition strategy
Note
summ.
Abstract
Właściwie przeprowadzona analiza pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa jest podstawą do budowania przyszłości przewagi konkurencyjnej i podejmowania decyzji o metodach konkurowania. W pracy omówiono najczęściej stosowane wyznaczniki pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa: udział w rynku i sytuację finansową (dochodowość) firmy. Następnie przedstawiono wybór czynników determinujących pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa.

Effective performance on the market requires that a series of analyses both on the business environment and the enterprise itself be conducted. One such analysis is an evaluation of the effects of a company's activities as well as its market position. A well-conducted analysis of a company's competitive position serves as the basis for building future competitive advantage and taking decisions on competitive strategies. In this article, the author discusses the basic measures that describe a company's market position and how this is definied. The author demonstrates that proper identification of a company's position is difficult and that applying several measures (such as market share and rate of return), especially on their own, may lead to error. In essence, there are two stages in evaluating a competitive position: identification of the key factors that determine the company's position and an evaluation of those factors. Both stages require an analysis of three aspects of the company: its internal situation, its competitors, and its clients. Hence, to assess an enterprise's position on the market requires comprehensive analysis and much effort. Still, the claim may be advanced that the ability to evaluate correctly a company's market position and draw the appropriate conclusions - if not one of the chief means of attaining competitive advantage - is certainly a'.guarantee of the company's presence and success on the market. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Boulton R., Libert B., Samek S., Odczytując kod wartości, WIG-Press, Warszawa 2001.
  2. Day G.S., Wensley R., Assessing Advantage: A Framework for Diagnosing Competitive Superiority, „Journal of Marketing" 1988, nr 4.
  3. Garbarski L., Wybór rynku docelowego przez przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji [w:] Marketing jako czynnik i instrument konkurencji, Szkolą Główna Handlowa, Warszawa 1993.
  4. Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  5. Porter M., Cluster and the New Economics of Competition, „Harvard Business Rewiev" 1998, November-December.
  6. Slack N., The Importance — Performance Matrix as a Determinant of Improvement Priority, „The International Journal of Operations and Production Management" 1994, nr 5.
  7. Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 1995.
Cited by
Show
ISSN
0208-7944
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu